Veelgestelde vragen over hulp bij het huishouden - gemeente Oldebroek


Hulp bij het huishouden in de gemeente Oldebroek wordt voortgezet door regionale thuiszorgaanbieders. Lees een aantal gestelde vragen en antwoorden over dit onderwerp.

Wethouder Liesbeth Vos van de gemeente Oldebroek: "Het is een onzekere periode voor zowel de clienten als medewerkers. Daarom heeft het college besloten dat wie nu hulp bij het huishouden ontvangt van TSN, niet met lege handen staat. We zorgen ervoor dat de hulp door andere gecontracteerde
thuiszorgorganisaties wordt overgenomen nu TSN failliet is. De organisaties RST Zorgverleners, ThuiszorgInHolland, Thuiszorg van Oranje en WZU Veluwe zijn bereid en in staat om de huidige TSN-klanten over te nemen. We dringen er bij de nieuwe aanbieders op aan om de huidige werknemers van TSN
over te nemen. Ik begrijp dat de ontwikkelingen binnen TSN vragen opleveren bij medewerkers en clienten. Onderstaand vindt u een aantal gestelde vragen met antwoorden."

Vragen met betrekking tot clienten



Is TSN Thuiszorg officieel failliet?

Ja. De rechtbank van Overijssel heeft op 16 maart 2016 het faillissement uitgesproken. Daardoor stopt TSN met de hulp bij het huishouden per 25 april 2016.

Welke stappen heeft de gemeente Oldebroek ondernomen naar aanleiding van de ontwikkelingen bij TSN?

De eerste zorg van de gemeente Oldebroek is de voortgang van Hulp bij het huishouden naar aanleiding van het faillissement van TSN. Welke stappen heeft de gemeente doorlopen om deze voortgang te waarborgen?

1. In november 2015 heeft TSN Thuiszorg bekend gemaakt dat hun onderdeel Hulp bij het huishouden financiele problemen heeft. De gemeente heeft de ontwikkelingen bij TSN nauwgezet gevolgd en samen met de regiogemeenten in de Noord-Veluwe en Zeewolde zich voorbereid op een faillissement.
2. In december 2015 zijn de gemeenten in gesprek geweest met de andere gecontracteerde zorgaanbieders Hulp bij het huishouden in de regio. Dit om te onderzoeken of het mogelijk is dat zij de clienten van TSN overnemen.
3. De bewindvoerders van TSN hebben geprobeerd om een overname te regelen met zorgaanbieder Buurtzorg Nederland. De regio Noord-Veluwe gemeenten en Zeewolde hebben geen overnamebod van Buurtzorg ontvangen. Buurtzorg Nederland is daarnaast geen gecontracteerde aanbieder in de regio en zij
heeft zich ook niet aangemeld als nieuwe opdrachtnemer tijdens de aanbestedingsprocedure van 2016.
4. We hebben niet gekozen om zelf contact te zoeken met Buurtzorg Nederland. Dit onder meer omdat de al gecontracteerde aanbieders RST Zorgverleners, ThuiszorgInHolland, Thuiszorg van Oranje en WZU Veluwe bereid en in staat zijn om de huidige TSN-klanten over te nemen.
5. De gemeenten zorgen ervoor dat alle hulp door een van deze thuiszorgorganisaties wordt voortgezet.
6. Tegelijkertijd dringen we bij onze aanbieders er op aan om de huidige werknemers van TSN over te nemen. Of ze dat doen dat is aan hen, want wij gaan niet over de bedrijfsvoering van andere organisaties. Ook de relatie tussen de client en huidige TSN-medewerker kunnen we niet garanderen.

Heeft de gemeente Oldebroek bezuinigd op Huishoudelijk hulp?

Nee, dat hebben we niet. In 2015 kreeg iedere gemeente minder geld van de Rijksoverheid om Hulp bij het huishouden te organiseren. Deze korting heeft de gemeente Oldebroek niet doorgevoerd. Uit eigen financiele middelen is het budget aangevuld. Dit om de inwoners van Oldebroek de noodzakelijke
hulp bij het huishouden te bieden. Voor het aanbestedingstraject 2015 is de uurprijs in overleg met de aanbieders van hulp bij het huishouden tot stand gekomen. Hier is TSN ook bij betrokken geweest. Door zich in te schrijven bij dit aanbestedingstraject hebben zij -en ook andere aanbieders-
zich aan deze uurprijs geconformeerd.

Ik ontvang nu Hulp bij het huishouden van een medewerker van TSN. Wat kan ik verwachten?

Tot 25 april 2016 ontvangt u hulp van TSN. U hebt van ons een brief gekregen waarin staat aangegeven welke thuiszorgaanbieder bij u de hulp gaat leveren vanaf 25 april. Wij nemen voor 25 maart 2016 telefonisch contact met u op om te informeren of alles duidelijk is. RST Zorgverleners,
ThuiszorginHolland, Thuiszorg van Oranje en WZU Veluwe doen hun uiterste best om iedereen direct na 25 april 2016 te helpen.

Ik wil als klant graag wisselen van thuiszorgorganisatie. Kan dat?

In verband met het faillissement kunt u tijdelijk niet kiezen voor een andere thuiszorgorganisatie.

Waarom kan ik na de faillissementsdatum van TSN tijdelijk niet wisselen van thuiszorgorganisatie?
Het is de taak van de gemeente om de Hulp bij het huishouden te garanderen voor alle mensen die zelf niet in staat zijn om hun huishouden te regelen. Het is daarom van groot belang dat de gemeente de logistieke verdeling van de klanten over de gecontracteerde thuiszorgorganisaties goed regelt.
We gaan hierbij zorgvuldig te werk en stellen ons tot doel dat niemand door het faillissement van TSN buiten de boot valt. Tot 1 augustus 2016 kunt u daarom tijdelijk niet overstappen. Deze termijn is ingesteld om een goede overgang te creeren voor de clienten en een goede overgang met de
nieuwe aanbieders kan worden geregeld. Na 1 augustus 2016 staat het u vrij om toch voor een andere aanbieder te kiezen, als daar behoefte aan is.

Blijven medewerker en klant een vast koppel in de nieuwe situatie?

Er zijn helaas geen garanties te geven dat de klant en de huidige TSN-medewerker in de nieuwe situatie bij elkaar blijven. Inmiddels hebben klanten bericht van de gemeente gekregen van welke nieuwe aanbieder zij hulp bij het huishouden ontvangen na 25 april. De aanbieder neemt binnen twee
weken (na 20 maart) contact met de client op om te bespreken wat er nodig is. Het is aan de aanbieders om een match tussen medewerker en klant te maken. Er zijn echter geen garanties dat huidige medewerker en klant weer bij elkaar komen in de nieuwe situatie.

Waar kan ik terecht als ik nog meer vragen heb?

U kunt contact opnemen met de gemeente via tel. 14 0525 of gemeente@oldebroek.nl. Of met het Sociaal Team via tel. (0525) 63 83 33 of sociaalteam@oldebroek.nl.

Vragen met betrekking tot medewerkers



Ik ben werknemer bij TSN en wil graag blijven werken. Wat kan ik doen?

De gemeente heeft RST Zorgverleners, ThuiszorginHolland, Thuiszorg van Oranje en WZU Veluwe gevraagd om zo veel mogelijk personeel van TSN Thuiszorg in dienst te nemen. Het staat u vrij om via de websites van deze aanbieders contact op te nemen wat zij eventueel voor u kunnen betekenen. U kunt
ook contact opnemen met het UWV-werkbedrijf voor informatie.

Waar kan ik terecht als ik nog meer vragen heb?

Bij eventuele andere vragen kunt u terecht bij TSN via 0800 321 21 31.