Kwaliteit van de openbare verlichting flink omhoog
Gepubliceerd op: 17 maart 2016, Laatst bewerkt op: 17 maart 2016
Een straatlantaarn die het niet doet? Kan gebeuren. Maar hoe snel kunnen we het probleem verhelpen? Op die vraag heeft de gemeente de afgelopen tijd een nieuw antwoord ontwikkeld. Centraal daarin staat een verhuizing van de voedingspunten van de openbare verlichting. Daarmee krijgt de gemeente
veel meer grip op de tijd, de kosten en - last but not least - de veiligheid van de openbare verlichting.
Wat verandert er?
Even een technisch verhaal. De voedingspunten van de openbare verlichting (OV) zaten tot nog toe in de transformatorstations van Stedin, de netbeheerder. Bij iedere storingsmelding of onderhoudsactiviteit moet er dan een verzoek naar de netbeheerder, die vervolgens een monteur moet
inschakelen. Dat kan soms enkele dagen in beslag nemen en zorgt voor aanzienlijke kosten.
Vanaf december jl. worden die voedingspunten geleidelijk overgebracht van de laagspanningsstations van Stedin naar eigen OV-schakelkasten. Hier en daar hebben inwoners al iets gemerkt van de verplaatsing van tot nu toe zo'n veertig kasten. Op drie locaties werd de plaatsing van de kast op
verzoek aangepast. Waar mogelijk worden voedingspunten samengevoegd, wat het aantal kasten op straat terugbrengt van 170 naar circa 110. Naast dat betere straatbeeld brengt de overgang naar een eigen kabelnet nog een aantal flinke voordelen mee, legt Marcel Wattel uit, Projectcooerdinator
beheer en onderhoud Verkeersinstallaties en Openbare verlichting.
Nieuwe kwaliteitsnorm
"De snelheid waarmee reparaties kunnen plaatsvinden, gaat omhoog van soms wel twee weken naar niet meer dan twee `a drie dagen. Onaangename of onveilige situaties door ontbrekende straatverlichting duren dus veel korter - onze onderhoudsaannemer kan immers direct in onze eigen OV-schakelkast.
Bovendien wordt het hele systeem aangepast aan de nieuwe, aangescherpte kwaliteitsnormen van NEN 1010. Voorheen werden nog wel eens tijdelijke aansluitingen gerealiseerd als noodoplossing. Dat kan niet meer. Al die noodgrepen komen bij doormeting aan het licht en worden in de oorspronkelijke
staat hersteld."
Toekomstbestendig
Volgens Wattel maakt het kleinere aantal voedingspunten het beheer een stuk efficienter. Bovendien worden de kasten voorbereid op toekomstbestendige high tech apparatuur. "Alle kasten krijgen slimme meters, waardoor per locatie straks veel beter te sturen is wanneer verlichting wel of niet
nodig is. In RijswijkBuiten krijgt elke armatuur een zendertje, dat een defect direct meldt aan een controller in de OV-kast. In no time heeft de onderhouds-aannemer een mailtje. Dat maakt het systeem minder afhankelijk van oplettende bewoners."
Die zijn er overigens genoeg in Rijswijk. Jaarlijks ontvangt de gemeente zo'n 1.400 meldingen over storingen in de OV. Wethouder Ronald van der Meij staat dan ook vierkant achter deze kwaliteits- en toekomstinvestering: " We gaan ervan uit dat de overgang naar het OV-in-eigen-schakelkasten aan
het eind van het eerste kwartaal 2017 is afgerond. De verwachting is ook dat het aantal storingen dan duidelijk gedaald zal zijn. Een mooie opsteker voor Rijswijk!"
* Deel Kwaliteit van de openbare verlichting flink omhoog op Facebook