Citymarketing: Amsterdam genereert opnieuw meeste media aandacht

woensdag 16 maart 2016 09:52 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Clipit

Nederland meest positief over Maastricht

Amsterdam is de stad die de meeste media aandacht naar zich toe wist te trekken in het eerste kwartaal van 2016. Over de hoofdstad verschijnen niet alleen de meeste berichten, die berichten vertegenwoordigen ook de hoogste PR-waarde. Rotterdam en Utrecht volgen op gepaste afstand. Van alle grote Nederlandse steden zijn we het meest positief over Maastricht. Dit blijkt uit een analyse van media monitoring bureau Clipit, waarin de 24 grootste steden in Nederland zijn onderzocht op aantal berichten, sentiment en PR-waarde van hun aanwezigheid in alle media.

Stad Aantal berichten

1. Amsterdam 840.708

2. Rotterdam 420.884

3. Utrecht 382.136

4. Den Haag 302.716

5. Groningen 287.790

Voor meer informatie bekijk de infographic (https://www.clipit.nl/wp-content/uploads/images/2803960_Clipit_Infographic-steden_6_OUTLINE.pdf) of download de whitepaper (https://www.clipit.nl/wp-content/uploads/images/Whitepaper-steden-DEF.pdf).

CSI: Amsterdam

Amsterdam is wederom de meest besproken stad van ons land. Van 7 januari tot 7 maart verschenen er 840.708 berichten over de hoofdstad. Veel besproken onderwerpen zijn onder meer de Huishoudbeurs, de herdenking van de Februaristaking en de aankondiging van het uitzwaaiconcert van Douwe Bob. Een belangrijk topic binnen de berichtgeving over Amsterdam is criminaliteit. Met name in Amsterdam-Noord is het raak met onder meer een moord, een explosie en een autoachtervolging. Het nieuws over Amsterdam is goed voor 248 miljoen euro aan PR-waarde.

Buzz over Rotterdam en Utrecht daalt

Amsterdam staat nog steeds stevig aan kop, maar heeft wel te maken met dalende buzz. Ook Rotterdam en Utrecht, de nummers twee en drie in aantal berichten, staan minder in de belangstelling dan vorig jaar. Het aantal berichten over Rotterdam daalt met 35% naar 420.884, ook Utrecht (met een daling van 30% naar 382.136 berichten) moet het doen met minder aandacht. Rotterdam stond een jaar geleden volop in de belangstelling als toeristische trekpleister, terwijl Utrecht een Tourstart had om naar uit te kijken. Dat de effecten daarvan op de media aandacht inmiddels zijn uitgewerkt, blijkt ook uit de gedaalde PR-waarde. Rotterdam zakt naar een PR-waarde van 127 miljoen, Utrecht komt uit op 121 miljoen.

Maastricht wederom meest geliefd

Van alle onderzochte steden is het sentiment het meest positief voor Maastricht. Ook vorig jaar kwam Maastricht als meest geliefde stad uit de bus. Carnaval, Flikken Maastricht en de universiteit worden vaak positief in verband gebracht met de stad. Universiteitssteden doen het opvallend goed; ook Utrecht, Eindhoven en Groningen halen de top vijf van steden met het meest positieve sentiment. Groningen is ook de stad met de meeste berichten in verhouding tot het aantal inwoners. Dat is te danken aan de tentoonstelling over David Bowie in het Groninger museum, die samen valt met het overlijden van de zanger.

Global vs Local

Over alle steden samengenomen daalt het aantal berichten met 16% ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar. Nijmegen en Enschede zijn de enige steden in de top 10 die op meer media aandacht kunnen rekenen dan vorig jaar. In beide gevallen speelt de vluchtelingenproblematiek daarbij een rol; Heumensoord is voer voor discussie in Nijmegen, terwijl in Enschede wordt gedemonstreerd tegen de komst van een AZC. Hierin ligt een verklaring voor de daling in buzz over onze grote steden: internationale onderwerpen als de vluchtelingenproblematiek, de Amerikaanse verkiezingen en terrorisme eisen de laatste maanden veel van onze aandacht op.

Over het onderzoek

Clipit doet regelmatig op eigen initiatief onderzoek naar de berichtgeving rondom de grote Nederlandse steden. Van 29 januari tot 29 maart analyseerden we alle online, print en radio en TV vernoemingen van 25 Nederlandse steden. Voor dit onderzoek keken we naar de 12 provinciehoofdsteden, aangevuld met de 13 overige steden met de meeste inwoners. In totaal werden 5.662.130 berichten geanalyseerd. Het sentiment wordt automatisch bepaald aan de hand van een uitgebreide lijst met woorden en woordcombinaties, die elk een positieve of negatieve tone of voice hebben. Alleen woorden die in de buurt van de naam van de stad staan nemen we mee in de beoordeling. Meer informatie over de berekening van de PR-waarde vind je hier (http://www.clipit.nl/oplossingen/knipseldienst/pr-waarde).

Over Clipit

Clipit brengt in kaart wat er over organisaties, campagnes en producten wordt geschreven binnen print, RTV, online- en social media. Daarvoor wordt 24/7 het complete Nederlandstalige internetlandschap gescand. De tool geeft eenvoudig inzicht in volumes, trends, sentiment en PR-waarde (https://www.clipit.nl/oplossingen/pr-waarde/) met grafieken en statistieken. Op die manier heeft elk bedrijf snel inzicht in de online reputatie van zijn merk. Dankzij twaalf jaar ervaring in monitoring en een professionele redactie waarborgt Clipit de kwaliteit van de data.

Voor meer informatie bekijk de infographic of download de whitepaper.

*

*

*

*