Resultaten campagneweek 'Autokrakers de baas'
Resultaten campagneweek 'Autokrakers de baas'
Laatste update:
16-03-2016 | 15:46
Zoetermeer, Pijnacker-Nootdorp - Nog steeds worden dagelijks auto's opengebroken. De meeste auto-inbrekers hebben geen bepaalde auto op het oog, maar kijken om zich heen of ze voor hen aantrekkelijke auto's zien. In de week van 7 tot en met 11 maart hielden agenten samen met scholieren,
vrijwilligers en gemeenten korte, confronterende preventieacties om autobezitters te attenderen op hun gedrag zodat zij minder kans lopen slachtoffer te worden.
Tijdens de acties werd de nadruk gelegd op het afsluiten van de auto en meenemen van kostbaarheden, zoals camera's, navigatieapparatuur, autopapieren, geld en creditcards. Ook werd er gewaarschuwd voor het achterlaten van tassen of jassen. Een auto-inbreker ziet namelijk aan de buitenkant niet
of iets waardevol is. Hij zal de ruit intikken en er dan pas achterkomen dat het om een lege tas of een oude jas gaat. De schade is dan al aangericht.
Zoetermeer
Ook op diverse plaatsen in Zoetermeer werden preventieacties uitgevoerd in het kader van de campagneweek tegen auto-inbraken. Tijdens deze acties werden circa 2000 voertuigen gecontroleerd. 114 Auto's bleken niet afgesloten of voorzien van waardevolle goederen. Zo vonden agenten onder andere
een spelcomputer en een pot met bankbiljetten. De eigenaren van de voertuigen werden in kennis gesteld en kregen preventievoorlichting.
Pijnacker-Nootdorp
Politieteam Pijnacker-Nootdorp combineerde de actieweek met het DDO (donkere dagen offensief). Doelstelling was om de inwoners bewust te maken van het feit dat bij verdachte omstandigheden altijd 1-1-2 gebeld kan worden. Om dit te ondersteunen werd gebruik gemaakt van stoepborden met posters
die hierop attenderen. Bewoners werden ook aangesproken op de mogelijkheid zich aan te sluiten bij een buurtapp. Waar mogelijk werden eigenaren van gecontroleerde voertuigen waar iets niet `in orde' was aangesproken.