Column: Goed onderwijs
Eric van Oosterhout
Als ik Bunne binnenrijd, stuit ik meteen op een verkeersregelaar. Groot geworden in het iets drukkere Den Haag, vind ik dat wel mooi.
Ik luister natuurlijk naar haar instructies en parkeer mijn auto. Ik stap haast gelijk uit met een hoge ambtenaar van het Ministerie van Onderwijs. We kennen elkaar al jaren. Midden jaren negentig strikte hij mij als projectmanager `Weer Samen Naar School'. De bedoeling was (toen ook al) dat
er meer kinderen naar het gewone in plaats van naar het speciale onderwijs gingen. Mijn rayon was `Noord', waarbij mij later bleek dat dit alles boven de lijn Winterswijk-Alkmaar was. Ik heb er veel geleerd, waaronder goed autorijden.
Nu mag ik hem aankondigen op de tiende conferentie van de Drentse Onderwijsmonitor. We volgen al tien jaar de schoolresultaten van de Drentse kinderen. De uitkomsten worden op een bijeenkomst gepresenteerd. Ik ben al jaren met veel plezier de voorzitter van de stuurgroep. We krijgen veel
complimenten van het Ministerie. Sterker: Drenthe is de enige provincie waar dit op deze schaal gebeurt. Daarbij blijkt dat we de cijfers inzetten om vooral het gesprek over onderwijsverbetering te voeren. In Drenthe blijkt het onderwijs mede door de monitor te zijn verbeterd.
Daarna worden de meest recente cijfers gepresenteerd. Drentse leerlingen presteren in 2014-2015 goed op begrijpend lezen. Zowel in groep 6 als 8 wordt (ruim) boven de norm gescoord. Bovendien zijn de prestaties in beide groepen (fors) gestegen vergeleken met vorig jaar. Ook voor rekenen worden
in Drenthe mooie resultaten behaald. In de groepen 3,4 en 6 wordt bovengemiddeld gescoord en beter dan het voorgaand schooljaar. Kleuters scoren ruim boven de norm. Het niveau van de rekenprestaties is vergelijkbaar met vorig jaar. Ook de Drentse leerlingen in de onderbouw van het voortgezet
onderwijs scoren goed. Voor de verschillende VMBO-leerwegen bijvoorbeeld zijn de rekenprestaties erop vooruit gegaan.
De meeste discussie levert het schooladvies op. Het blijkt dat Drentse leerlingen vaker een iets lager schoolniveau volgen dan op de basisschool werd geadviseerd. Zijn de ouders wat voorzichtiger dan elders? Wordt er minder waarde gehecht aan een zo hoog mogelijke opleiding ("als ze maar
gelukkig zijn"). Of speelt er wat anders? We zetten de drie best presterende scholen in de bloemen. Opvallend (of misschien ook niet) is dat het alle drie relatief kleine scholen zijn.
Bij de 17-jarige leerling die ik mag interviewen, ontbreekt het niet aan ambitie. Ze duikt op in een mooi boekje dat de provincie Drenthe ter gelegenheid van dit feestje publiceert. Ze zit op de Praktijkschool in Emmen. Ze is nerveus als ik haar in een volle zaal een paar vragen stel, maar ze
doet het uitstekend. Vroeger was ze nog veel zenuwachtiger: "Ik dacht dat ik niks kon." Maar nu is ze zelfbewust en regelt ze graag dingen, bijvoorbeeld als voorzitter van de leerlingenraad. "Deze school heeft mijn leven veranderd." Mooi, scholen doen er toe. We blijven werken aan het
verbeteren van de kwaliteit.