Veel aandacht voor fietser en voetganger in verkeer- en vervoersplan
14-03-2016
In Utrecht wordt de maximumsnelheid zoveel mogelijk 30 km/u, verbindingswegen worden stadsboulevards en fietsers en openbaar vervoer krijgen in Utrecht voorrang. Bovendien kiest Utrecht voor meer ruimte voor voetgangers. Dit zijn de speerpunten uit het nieuwe gemeentelijke verkeer- en
vervoerplan `Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen' (SRSRSB), dat het college voor besluitvorming aan de gemeenteraad heeft gestuurd. SRSRSB is de komende jaren het kader op de weg naar een gezonde en aantrekkelijke stad in de toekomst.
Volgens wethouder Verkeer Lot van Hooijdonk moeten er nu keuzes worden gemaakt: `Om de stad ook in de toekomst gezond, aantrekkelijk en bereikbaar te houden, moeten we de beschikbare ruimte in de stad zo efficient mogelijk gebruiken. De kwaliteit van de omgeving voor onze bewoners en bezoekers
staat hierbij centraal.'
Naar een gezonde, aantrekkelijke en bereikbare stad van de toekomst
Utrecht is een van de sterkst groeiende steden van ons land. Het wordt steeds drukker op straat door het toenemende aantal verplaatsingen binnen de stad. Ook het verkeer van en naar Utrecht groeit. Utrecht CS is
het drukste verkeersknooppunt van het land en verwerkt dagelijks meer passagiers dan Schiphol. Bouwen aan een gezonde stad van de toekomst vraagt dan ook om het slimmer organiseren van de stedelijke mobiliteit. De komende tien jaar werkt de stad aan een nieuw evenwicht tussen het alsmaar
groeiende verkeer en de beschikbare ruimte in de stad.
Kwaliteit omgeving uitgangspunt bij verkeersprojecten
Niets doen is geen optie. Het college kiest voor vervoerswijzen die weinig ruimte innemen: lopen, fietsen en openbaar vervoer. De kwaliteit van de omgeving voor bewoners is uitgangspunt bij de inrichting van het verkeer. Voor bestemmingsverkeer blijft de stad bereikbaar per auto via de
snelwegen en stedelijke verbindingswegen in de stad. Utrecht kiest voor een verkeersveilige stad waar 30 km zoveel mogelijk de maximumsnelheid is.
Voor en met de stad
Uit de inspraakreacties blijkt dat er in de stad veel steun is voor de gekozen koers. De gemeente blijft in gesprek met bewoners, bedrijven en andere belangrijke partners als Rijkswaterstaat, de provincie Utrecht en regiogemeenten. Het college heeft oog voor de verkeerseffecten en per project
worden de effecten op het stedelijke mobiliteitsnetwerk en voor belanghebbenden steeds opnieuw in beeld gebracht.