Onderzoek Week van het geld: minder heitjes voor karweitjes
Het aantal kinderen dat een extra zakcentje verdient met klusjes is gedaald van 61 procent in 2011 naar 49 procent nu. Dat blijkt uit onderzoek van Wijzer in geldzaken, in het kader van de zesde Week van het geld. Kinderen van ouders met een hoger inkomen doen minder vaak betaalde klusjes, net
als kinderen in stedelijke gebieden.
Tijdens de Week van het geld - dit jaar van 14 t/m 18 maart - besteden duizenden basisscholen aandacht aan leren omgaan met geld. Onder het motto `jong geleerd is oud gedaan' wil platform Wijzer in geldzaken basisscholieren voorbereiden op financiele zelfredzaamheid in de toekomst. Niet gek,
want de meeste kinderen op de basisschool hebben al regelmatig met geld te maken, blijkt uit het onderzoek: vier op de vijf kinderen van 8 t/m 11 jaar krijgt zakgeld. 86 procent van de kinderen zet minstens de helft van dat zakgeld op een spaarrekening of spaart in een spaarpot. `Sparen' is
dan ook de meest gegeven geldtip van ouders aan hun kinderen. Daarnaast krijgen veel kinderen te horen dat ze goed moeten nadenken voordat ze iets kopen. Ruim driekwart van de kinderen zegt dat ook te doen. Desondanks heeft de helft van de kinderen weleens spijt gehad van een aankoop.
Bewust van risico's
De komende week gaan zo'n 120 organisaties het gesprek aan met kinderen over deze onderwerpen. Ook verzekeraars staan voor de klas met de gastles Fix je Risk. Daarbij praten ze met de groepen 7 en 8 over omgaan met risico's en leren ze hen kritisch nadenken over verzekeren: wanneer is het
nodig en wanneer niet? Op de dag van de opening - verricht door Hare Majesteit de Koningin Maxima op basisschool de Twaalfruiter in Vleuten - staan onder meer Michel Lamie (De Goudse), Marco Keim (Aegon) en Richard Weurding (Verbond) voor de klas. En ook Zorgverzekeraars Nederland is
vertegenwoordigd: directeur Zorg Marianne Lensink geeft dinsdag 15 maart een gastles. "Zo'n gastles is een prachtkans om kinderen bij te brengen hoe goed ons Nederlandse gezondheidszorgstelsel is."
Aandacht voor mbo
Dit jaar is er voor het eerst ook aandacht voor mbo-scholen. Mbo-studenten zijn namelijk een kwetsbare groep, is uit onderzoek van het Nibud gebleken. Het Verbond, Nibud en Diversion zijn daarom een samenwerking aangegaan om de jongeren kennis te laten maken met de basis van verzekeren. In de
Week van het geld starten ze met pilotlessen waarmee ze mbo-studenten leren zelfstandig laten nadenken over (financiele) risico's en wanneer verzekeren wel en niet zinvol is. Voor de klas proberen zogeheten `peer educators' - zelf nog jongeren - dat duidelijk te maken door middel van
interactieve kennisopdrachten, dialoog en persoonlijke ervaringen.