Verstrikt in bureaucratie UWV
Verstrikt in bureaucratie UWV
door De Redactie op 11 maart 2016
Bij het landelijk ombudsteam in de Tweede Kamer hebben we iemand kunnen helpen die verstrikt zat in de bureaucratie van het UWV.
Meneer had een dochter die onterecht een WW-uitkering had ontvangen van het UWV. Hiervoor is een betalingsregeling getroffen. Omdat het UWV echter de rekeningen en aanmaningen steeds naar het verkeerde adres stuurde, kon er ook niet betaald worden. Boetes begonnen zich op te stapelen, maar zelfs dat bereikte meneer pas zeer laat.
Op een gegeven moment heeft meneer een rechtszaak gestart over de onterechte boetes en heeft die zaak ook gewonnen. Desondanks bleef het UWV verkeerde aanmaningen naar het verkeerde adres toesturen, ook nadat deze man talloze keren contact had gezocht om het adres aan te laten passen.
Ten einde raad heeft hij bij ons aangeklopt. Hoog en laag binnen de rangen van het UWV hebben we aangeschreven, gebeld en gemaild, en uiteindelijk hebben wij een welwillend oor gevonden bij iemand van de UWV-klantenservice. Deze gaf ons gelijk dat de zaak helemaal verkeerd was verlopen en heeft beloofd om persoonlijk met meneer om tafel te gaan zitten om ervoor te zorgen dat de zaak voor eens en altijd opgelost kan worden.