Tweede Kamer kritisch over ontwerpfase Onderwijs2032

De Tweede Kamer besprak op 9 maart het advies van Platform Onderwijs2032 over toekomstbestendig onderwijs dat aansluit bij maatschappelijke ontwikkelingen. Er is voldoende draagvlak om de ontwerpfase in gang te zetten, maar de Kamer heeft meerdere moties ingediend, vooral gericht op de beoogde vervolgaanpak. De AVS, PO-Raad, VO-raad en de Onderwijscooeperatie staan gezamenlijk achter de koers die door Onderwijs2032 is uitgezet.

Voorafgaand aan het debat stuurde de AVS samen met de PO-Raad, VO-raad en Onderwijscooeperatie een oproep aan de Tweede Kamer (zie download) om voortvarend aan de slag te gaan met het ontwerpen en ontwikkelen van een toekomstgericht curriculum voor het funderend onderwijs. De partijen vinden dat het gesprek over de toekomst van de inhoud van het onderwijs constructief is gevoerd met tal van belanghebbenden en geinteresseerden. Leerlingen, leraren, schoolleiders, bestuurders, ouders, het bedrijfsleven en maatschappelijke en culturele instellingen praatten mee. Ook zijn wetenschappelijke inzichten en buitenlandse voorbeelden meegenomen. De aanpak van deze brede maatschappelijke dialoog verdient navolging in de vervolgfase, vinden de briefschrijvers. De gezamenlijke partners spannen zich ervoor in dat de positieve energie en dynamiek die de dialoog heeft losgemaakt in de sector `vaste voet aan de grond' krijgt. Ze benadrukken dat het succes van het nieuwe ontwerp staat of valt met de mate waarin scholen, lerarenteams en leraren eigenaar worden van de inhoud van het onderwijs van de toekomst en de manier waarop zij samen met de omgeving het onderwijs vormgeven. "Leerlingen, leraren, schoolleiders en schoolbestuurders dienen daarom een prominente plek te krijgen in het ontwerpproces."

Ontwerpteam2032

Het ontwerpteam zal bestaan uit vier leraren, twee schoolleiders, een bestuurder en drie curriculumexperts. Mevrouw Geri Bonhof wordt de voorzitter van het nieuwe ontwerpteam2032. Binnenkort volgen de namen van de overige leden. Het ontwerpteam krijgt de opdracht om maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven, de lerarenopleidingen, het vervolgonderwijs en vele leraren en scholen - bijvoorbeeld in leerlabs - te betrekken.

D66 en CDA riepen Dekker tijdens het debat via een motie op om de vervolgopdracht niet bij een ontwerpteam maar in handen van de Onderwijscooeperatie te leggen, als vertegenwoordiger van de beroepsgroep leraren. Dekker is daar geen voorstander van. De motie staat ook haaks op de gezamenlijke oproep van de AVS, PO-Raad, VO-raad en de Onderwijscooeperatie. Uiteraard is maximale betrokkenheid van leraren het uitgangspunt, maar juist in de ontwerpfase - waarin de kaders van het hele curriculum voor het funderend onderwijs worden bepaald - komt het aan op een breed draagvlak van alle betrokkenen uit het onderwijsveld en heeft een interdisciplinaire aanpak en breed samengestelde commissie de voorkeur. De Kamer stemt op 15 maart over de ingediende moties.