Beter Bed realiseert ook in 2015 hogere omzet en winst
o Netto-omzet stijgt met 5,9% naar EUR 385,4 miljoen.
o Brutomarge stijgt naar 57,7% (2014: 57,3%).
o EBITDA stijgt met 31,4% naar EUR 41,1 miljoen (2014: 31,3 miljoen).
o Bedrijfsresultaat stijgt met 33,2% naar EUR 30,7 miljoen (2014: EUR 23,0 miljoen).
o Nettowinst EUR 22,6 miljoen (2014: EUR 16,9 miljoen).
o Dividendvoorstel: EUR 0,87 per aandeel, pay-out ratio 85%.
Kengetallen jaarcijfers
(in miljoen EUR tenzij anders vermeld) 2015 2014 Mutatie Omzet 385,4 364,0 5,9% Brutomarge (%) 57,7 57,3 EBITDA 41,1 31,3 31,4% EBIT 30,7 23,0 33,2% Nettowinst 22,6 16,9 33,8% Winst per aandeel (in EUR) 1,03 0,77 33,2% Dividend voorstel (in EUR) 0,87 0,65 Pay-out ratio (in %) 85 85 31-12-2015 31-12-2014 Solvabiliteit (%) 57,5 58,6
Ton Anbeek, Directievoorzitter:
"In 2015 is de organische (like-for-like) groei van de onderneming opnieuw toegenomen. Met name de eerste helft van 2015 in Duitsland en Oostenrijk alsook de fors aantrekkende groei in de Benelux hebben hier een grote bijdrage aan geleverd. In vrijwel alle landen heeft Beter Bed Holding haar marktposities wederom kunnen verbeteren. In 2015 is tevens de nieuwe strategie 2016-2020 ("From Good to Great") ontwikkeld, teneinde de attractiekracht en de transactiekracht van de diverse formules de komende jaren te versterken. De speerpunten van deze strategie zijn klanttevredenheid, innovatie, omnichannel e-commerce, IT-systemen, logistiek, expansie en acquisities."
Kengetallen vierde kwartaalcijfers
(in miljoen EUR tenzij anders vermeld) 2015 Q4 2014 Q4 Mutatie Omzet 102,9 99,6 3,4% Brutomarge (%) 60,6 58,8 EBITDA 14,9 12,2 22,0% EBIT 12,7 10,5 20,2% Nettowinst 9,3 7,5 23,9%
Vierde kwartaal 2015
In het vierde kwartaal stijgt de groepsomzet in vergelijkbare winkels met 2,2%. Met name in Nederland is er sprake van een sterke stijging; de like-for-like omzet op basis van orderintake neemt daar toe met 17,7%. In Duitsland is de like-for-like omzet gedaald met 3,6% als gevolg van een moeilijke vergelijkingsbasis (like-for-like omzetgroei Q4 2014: 11,5%). Ook in Spanje en Oostenrijk staat de like-for-like omzet onder druk ten gevolge van een moeilijke vergelijkingsbasis. In Belgie en Zwitserland stijgt de like-for-like omzet.
In het vierde kwartaal stijgt de totale omzet met 3,4% naar EUR 102,9 miljoen. Met 60,6% is de brutomarge in deze periode hoger dan in het vierde kwartaal van 2014. De stijging is onder andere het resultaat van verbeterde inkoopcondities en hogere leveranciersbonussen.
In het vierde kwartaal stijgen de kosten met 3,5% naar EUR 49,7 miljoen. Deze stijging van EUR 1,7 miljoen wordt enerzijds veroorzaakt door expansie, waardoor het gemiddeld aantal filialen met 1,8% stijgt, anderzijds door hogere marketinguitgaven in Duitsland, hogere afschrijvingen als gevolg van het investeringsprogramma in met name de winkels, stijgende logistieke kosten wegens de positieve omzetontwikkeling en hogere overheadkosten veroorzaakt door een uitbreiding van de e-commerceactiviteiten.
De EBITDA stijgt naar EUR 14,9 miljoen. Het bedrijfsresultaat (EBIT) stijgt in het vierde kwartaal naar EUR 12,7 miljoen. De nettowinst over het vierde kwartaal 2015 komt uit op EUR 9,3 miljoen (Q4 2014: EUR 7,5 miljoen).
2015
De omzet over 2015 stijgt met 5,9% naar EUR 385,4 miljoen. In de vergelijkbare winkels neemt de omzet over 2015 toe met 5,4%.
De ontwikkeling van de omzet over 2015 per land is als volgt:
Nederland 5,5%
Duitsland 4,5%
Oostenrijk 15,4%
Zwitserland 10,2%
Spanje 8,4%
Belgie 28,8%
Alle landen van de groep tonen een positieve omzetontwikkeling. In Duitsland, Nederland en Belgie wordt dit met name veroorzaakt door een positieve like-for-like ontwikkeling. In Oostenrijk, vanwege de overname van BettenMax, en Spanje stijgt de omzet als gevolg van expansie in combinatie met een positieve like-for-like omzetontwikkeling. In Zwitserland is de like-for-like ontwikkeling negatief, veroorzaakt door de economische omstandigheden (als gevolg van de revaluatie van de Zwitserse frank).
De brutomarge als percentage van de omzet bedraagt in 2015 57,7% en is daarmee hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (2014: 57,3%). De stijging is onder andere gerealiseerd door verbeterde inkoopcondities, eindejaarsbonussen en verantwoorde prijsverhogingen.
De totale kosten stijgen van EUR 185,6 miljoen naar EUR 191,5 miljoen. Deze stijging van 3,2% wordt grotendeels veroorzaakt door hogere afschrijvingen als gevolg van het in 2014 gestarte investeringsprogramma en hogere marketinguitgaven, veroorzaakt door met name de voorbereiding van de relaunch van de Matratzen Concord-formule. Daarnaast stijgen de personeelskosten door een hogere personeelsinzet en de uitbetaling van hogere bonussen als gevolg van de hogere omzet. Deze hogere omzet leidt ook tot hogere logistieke kosten. Tot slot stijgen de overheadkosten door uitbreiding van met name de e-commerceactiviteiten.
Het gemiddeld aantal filialen is gedaald met 1,5%. Door deze daling en de eerder genoemde kostenontwikkelingen stijgen de gemiddelde kosten per winkel met 4,6%.
De EBITDA stijgt in deze periode met 31,4% naar EUR 41,1 miljoen. Als percentage van de omzet neemt de EBITDA toe van 8,6% naar 10,7%.
Het bedrijfsresultaat stijgt in deze periode met 33,2% naar EUR 30,7 miljoen. Als percentage van de omzet neemt het bedrijfsresultaat toe van 6,3% naar 8,0%.
De nettowinst over 2015 stijgt met 33,8% van EUR 16,9 miljoen naar EUR 22,6 miljoen. De winst per aandeel over 2015 bedraagt EUR 1,03 (2014: EUR 0,77).
Investeringen en kasstroom
De investeringen in 2015 bedragen EUR 16,0 miljoen (2014: EUR 13,2 miljoen). De investeringen in de winkels bedragen in 2015 EUR 8,9 miljoen (2014: EUR 10,8 miljoen). Daarnaast heeft Beter Bed een logistiek centrum gekocht dat voor die tijd werd gehuurd voor EUR 2,5 miljoen. Het resterende bedrag is voornamelijk geinvesteerd in IT en in mindere mate in overige bedrijfsmiddelen.
Solvabiliteit
De solvabiliteit bedraagt op 31 december 2015 57,5%. Ultimo 2014 stond deze op 58,6%.
Operationeel
In 2015 zijn 95 winkels geopend en 63 winkels gesloten. De stijging van het aantal filialen wordt met name veroorzaakt door de overname van BettenMax eind 2015. Ultimo 2015 heeft de groep in totaal 1.159 winkels.
Aantal winkels 31-12-2014 Gesloten Geopend 31-12-2015 Matratzen Concord 966 46 72 992 Beter Bed 94 9 12 97 El Gigante del Colchon 32 2 6 36 Beddenreus 35 6 5 34 Totaal 1.127 63 95 1.159 Matratzen Concord Aantal winkels 31-12-2014 Gesloten Geopend 31-12-2015 Duitsland 846 42 45 849 Oostenrijk 67 3 21 85 Zwitserland 53 1 6 58 Totaal 966 46 72 992
Matratzen Concord
De omzet van de cash & carry-formule Matratzen Concord over 2015 komt uit op EUR 262,2 miljoen (68,0% van de totale concernomzet). Dit is een stijging van 5,2% ten opzichte van 2014. In vergelijkbare winkels neemt de omzet toe met 3,1%. Van de omzet van deze formule wordt 85,0% gerealiseerd in Duitsland en 15,0% in Oostenrijk en Zwitserland.
Beter Bed
Deze formule is actief in Nederland en Belgie. Het aantal Beter Bed-winkels is met drie toegenomen. De omzet neemt in 2015 toe van EUR 91,3 miljoen naar EUR 101,3 miljoen, een stijging van 10,9%. De orderintake in vergelijkbare winkels neemt in 2015 toe met 11,6%. Beter Bed draagt voor 26,3% bij aan de totale concernomzet.
Overige formules
De omzet van de overige formules bedraagt over 2015 EUR 22,0 miljoen en draagt hiermee voor 5,7% bij aan de totale concernomzet. Dit betreft de omzetten van de winkelformules Beddenreus (Nederland), El Gigante del Colchon (Spanje) en de groothandel DBC. De omzet van de overige formules is lager dan vorig jaar als gevolg van de sluiting van Slaapgenoten in de loop van 2014.
Verwachtingen 2016
De vooruitzichten voor 2016 zijn positief. De economische vooruitzichten en de ontwikkeling van de huizenmarkt (bij een lage hypotheekrente) lijken, ondanks een aantal onzekerheden, onverminderd gunstig. Voortbouwend op de resultaten van de in de afgelopen jaren getroffen maatregelen zullen stappen worden gezet om de like-for-like groei te continueren en de formules eigentijds te houden. Daartoe is in 2015 onder de naam 'From good to great' een nieuw strategisch plan opgesteld voor de periode 2016-2020. In dat plan zal de focus primair gericht zijn op innovatie en maximale klanttevredenheid in een omnichannel omgeving. Daarnaast zal expansie hoog op de agenda staan, teneinde de positie van onze formules in de diverse landen verder te versterken.
Dividend
Het dividendbeleid van Beter Bed Holding N.V. is gericht op maximalisatie van het aandeelhoudersrendement met behoud van een gezonde vermogenspositie. Doelstelling van de onderneming is om ten minste 50% van de nettowinst uit te keren aan de aandeelhouders als de solvabiliteit van de onderneming niet lager is dan 30% en de ratio netto-rentedragende-schuld/EBITDA niet groter is dan twee.
In november 2015 is een interim-dividend in contanten uitgekeerd van EUR 0,39 per aandeel.
Aan de Algemene Vergadering, te houden op 19 mei 2016, zal worden voorgesteld om een contant slotdividend uit te keren van EUR 0,48. Hiermee komt het dividend over 2015 uit op EUR 0,87 per aandeel (2014: EUR 0,65 per aandeel) en wordt 85% van de nettowinst aan de aandeelhouders uitgekeerd.
Controleverklaring
De financiele gegevens in de bijlagen zijn ontleend aan de geconsolideerde jaarrekening van Beter Bed Holding N.V. die op 19 mei 2016 ter vaststelling aan de Algemene Vergadering zal worden aangeboden en waarbij een goedkeurende controleverklaring van de onafhankelijke accountant is afgegeven.
Profiel
Beter Bed Holding is een Europese retailorganisatie die haar klanten op betaalbare wijze elke dag opnieuw zo comfortabel en gezond mogelijk wil laten slapen. Dit doet de onderneming via winkels en eigen webshops met de formules:
o Matratzen Concord, gevestigd in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
o Beter Bed, gevestigd in Nederland en Belgie.
o Beddenreus, gevestigd in Nederland.
o El Gigante del Colchon, gevestigd in Spanje.
o Literie Concorde, gevestigd in Frankrijk.
De winkelformules staan voor producten van goede kwaliteit, een beter advies aan klanten dan de concurrenten en altijd de best mogelijke deal.
Verder heeft Beter Bed Holding een groothandel in merkartikelen in de slaapkamerbranche via haar dochter DBC International. Het internationale merk M Line wordt verkocht in de landen Nederland, Duitsland, Belgie, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en Frankrijk.
In 2015 behaalde de onderneming met in totaal 1.159 winkels een netto-omzet van EUR 385,4 miljoen. Hiervan wordt 70,1% buiten Nederland gerealiseerd.
Beter Bed Holding N.V. is sinds december 1996 genoteerd aan Euronext Amsterdam. Het aandeel Beter Bed (BBED NL0000339703) is opgenomen in de AScX.