Voorbarige deining rond diesels politie


Voorbarige deining rond diesels politie

Laatste update:
11-03-2016 | 15:53

Nederland - De politie moet geen dieselvoertuigen aanschaffen, stelt de stichting Natuur & Milieu. Zover is het nog lang niet, reageert directeur Inkoop Siep Eilander. De politie consulteert op dit moment slechts de markt om te zien of de aanbestedingsplannen uitvoerbaar zijn. Ook het
milieuaspect speelt daarin mee.

`De politie verwelkomt dit signaal van Natuur & Milieu', reageert Siep Eilander, directeur Inkoop bij het korps. `Voor dit soort kritisch commentaar is onze marktconsultatie juist bedoeld. Dat stimuleert ons om nog eens door de bril van de buitenwereld naar onze uitgangspunten te kijken. Maar
ik moet wel even een misverstand uit de weg ruimen. De deining in de media is namelijk voorbarig. De indruk wordt gewekt alsof deze aanbesteding al volop draait. Daar is geen sprake van. We zitten pas in de fase waarin we de markt consulteren om te horen of onze plannen uitvoerbaar zijn.'

De stichting Natuur & Milieu tekent bezwaar aan tegen het gebruik van dieselvoertuigen door de politie. De aanleiding hiertoe is de marktconsultatie voor politievoertuigen die het korps in februari startte. Daarbij zijn volgens Natuur & Milieu uitsluitend dieselvoertuigen toegestaan. Auto's
die op schone benzine rijden en hybrideauto's vallen buiten de boot.

Voorbeeldfunctie

Op de website van de stichting zegt hoofd Mobiliteit Maarten van Biezen: `Ongehoord dat de overheid inzet op duurzame brandstoffen, maar zelf voor onzuinige dieselauto's kiest. Zeker nu het laatste jaar gebleken is dat dieselvoertuigen op de weg veel meer vervuilen dan mag.' Hij wijst erop dat
politieauto's vooral in steden rijden, terwijl de overheid juist daar schonere lucht wil bevorderen. Natuur & Milieu wil dat de politie vanwege haar voorbeeldfunctie de eis voor een dieselvoertuig laat vallen, de CO2-eis aanscherpt en duurzaamheid meeweegt in de aanbesteding.

Intensief gebruik

Natuurlijk beseft de politie volgens Eilander dat diesels het milieu zwaarder belasten dan andere voertuigen: `Dat is een belangrijk punt in deze marktconsultatie en we letten scherp op de uitstoot. Tegelijk moet ons wagenpark voldoen aan hoge eisen. Wij gebruiken deze voertuigen voor de
basispolitiezorg buitengewoon intensief. Je moet er hoge snelheid mee kunnen bereiken en ze moeten snel optrekken en remmen. Zulke auto's zijn vaak zwaar beladen, rijden doorgaans korte stukken en bepaald niet altijd op een goed wegdek.'

Mix aan brandstoffen

Eilander: `Diesel was altijd het voordeligste. Tegenwoordig hebben we als samenleving meer oog voor de milieuaspecten. Daar staan we als politie uiteraard voor open. Wij gaan graag met de markt in gesprek over de vraag hoe aan onze functionele eisen kan worden voldaan met mogelijk een mix aan
brandstoffen. Dus diesel, benzine en hybride. De kosten blijven een rol spelen, want de politie wil het beste product voor de beste prijs. En liefst ook zo zuinig mogelijk voor het milieu.'