Kritische Kamer steunt ontwerpfase 2032 voorwaardelijk


11-03-2016
Onderwijsinhoud en -opbrengsten

Staatssecretaris Dekker (Onderwijs) heeft voldoende draagvlak in de Tweede Kamer om de ontwerpfase 2032 in gang te zetten, maar de Kamer heeft desalniettemin tal van moties ingediend. Dat bleek op 9 maart 2016 in een debat met de Kamer over het eindadvies Ons Onderwijs 2032. Dekker trof een
kritische oppositie die kanttekeningen plaatste bij het advies maar vooral hun pijlen richtten op de beoogde vervolgaanpak zoals de staatssecretaris op 7 maart 2016 per brief aan de Kamer verkondigde.

Waarschuwing voor parlementaire enquete mislukte onderwijsvernieuwingen

Een aantal Kamerleden verbond het gesprek over de inhoud van het onderwijs aan actuele thema's als krimp, de toenemende segregatie in de samenleving en het wetsvoorstel `meer ruimte voor nieuwe scholen'. Tijdens het debat ging ook veel aandacht uit naar het belang van burgerschap in het
onderwijs. Diverse fracties waarschuwden daarnaast voor een volgende parlementaire enquete over mislukte onderwijsvernieuwingen. Ze benadrukten het belang van het toetsingskader voor onderwijsvernieuwingen van de enquetecommissie Dijsselbloem zoals draagvlak in het veld, gedegen
wetenschappelijke analyse en toetsing en een zorgvuldige implementatie met aandacht voor randvoorwaarden en condities. De Kamer was verder eensgezind over de prominente rol van leraren bij de curriculumherziening.

Sector roept op voortvarend aan de slag te gaan

Voorafgaand aan het debat stuurde de PO-Raad samen met de VO-raad, de AVS en de Onderwijscooeperatie een oproep aan de Kamer om voortvarend en eensgezind aan de slag te gaan met het ontwerpen en ontwikkelen van een toekomstgericht curriculum voor het funderend onderwijs. De vier partijen
steunen gezamenlijk de koers die in het eindadvies Ons Onderwijs2032 is uitgezet. Zij constateren dat de opdracht en aanpak van het Platform Onderwijs2032 heeft geleid tot een brede maatschappelijke dialoog over het "waartoe" van het onderwijs en dat het gesprek over het curriculum van de
toekomst constructief is gevoerd met tal van belanghebbenden en geinteresseerden. Deze aanpak verdient navolging in de vervolgfase.

Ook benadrukken de gezamenlijke partijen dat het succes van het nieuwe ontwerp staat of valt met de mate waarin scholen, lerarenteams en leraren eigenaar worden van de inhoud van het onderwijs van de toekomst en samen met die omgeving het onderwijs vormgeven. Leerlingen, leraren, schoolleiders
en schoolbestuurders dienen daarom een plek te krijgen in het ontwerpproces.

Samenstelling Ontwerpteam2032

Staatssecretaris Dekker stuurde 7 maart 2016 de Tweede Kamer een brief over hoe het ontwerpteam samengesteld wordt. Het ontwerpteam zal bestaan uit vier leraren, twee schoolleiders, een bestuurder en drie curriculumexperts. Mevrouw Geri Bonhof wordt de voorzitter van het nieuwe
ontwerpteam2032. Binnenkort volgen de namen van de overige leden.

Het ontwerpteam krijgt de opdracht om maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven, de lerarenopleidingen, het vervolgonderwijs en vele leraren en scholen - bijvoorbeeld in de leerlabs - te betrekken.

Op dinsdag 15 maart wordt over de ingediende moties gestemd.

Laatst gewijzigd:
vrijdag 11 maart 2016