Inloopavond infrastructurele werken Coevorden op 24 maart


vrijdag 11 maart 2016

Op donderdag 24 maart organiseren de gemeente Coevorden, de provincie Drenthe, bouwbedrijf BAM en Park Management Coevorden een inloopavond over een drietal infrastructurele werken in de gemeente Coevorden. Wethouders Jeroen Huizing en Jan Zwiers en medewerkers van bovengenoemde partijen en
aannemers zijn aanwezig om u te informeren over de werkzaamheden aan de Leeuwerikenbrug, de spoorboog en de N34.

In Coevorden staan de komende periode enkele grootschalige infrastructuele projecten op stapel. Door deze projecten wordt de bereikbaarheid en daarmee ook het vestigingsklimaat van de bedrijventerreinenen van Coevorden verbeterd. Op korte termijn levert de realisatie van deze projecten enige
hinder op.

Leeuwerikenbrug

De gehele brug wordt vervangen. De nieuwe brug wordt uitgevoerd als een zogenoemde klapbrug. Dit is een brug zonder bovenbouw die met behulp van hydraulische cilinders wordt bewogen. Hiervoor wordt in het kanaal een kelder gebouwd van ongeveer 4,5 meter diep De nieuwe brug voldoet volledig aan
de nieuwe normen die van toepassing zijn op bruggen.

De stalen brug wordt in de fabriek van Machinefabriek Emmen gebouwd. Naar verwachting is de onderbouw eind september 2016 gereed, daarna kan de stalen brug geplaatst worden. Als het complete wegtrace, de elektrische installatie en de functionele testen positief zijn afgerond, kan de brug half
november 2016 weer in gebruik worden genomen.

Opdrachtgever: Gemeente Coevorden, Hoofdaannemer: Machinefabriek Emmen B.V., Aannemer onderbouw brug: Aannemersbedrijf van Haarst.

Spoorboog

De Spoorboog bestaat uit een wachtspoor, een spoorbrug en een spoorverbinding met de Euroterminal Coevorden. Door de aanleg hiervan wordt het rangeren van goederenterreinen verplaatst van het centrum van Coevorden naar het Europark. Hierdoor neemt de overlast in de stationsomgeving af en
ontstaat er ruimte voor de herinrichting van de stationsomgeving. Daarnaast biedt de Spoorboog kansen voor het goederenvervoer van en naar Coevorden. Dit vanwege het feit dat er minder rangeertijd nodig is en er met langere treinen kan worden gereden.

ProRail is inmiddels gestart met de aanleg van het wachtspoor. Vanaf medio april wordt begonnen met de bouw van de spoorbrug en een overweg. Aansluitend wordt vanaf mei gestart met de aanleg van de spoorverbinding naar de terminal en de herinrichting van het terrein van de Bentheimer
Eisenbahn. Naar verwachting zijn de werkzaamheden medio februari 2017 gereed. De gemeente Coevorden voert de regie op de werkzaamheden en is eindverantwoordelijk voor de realisatie van de Spoorboog.

Opdrachtgever Wachtspoor: ProRail, Aannemer: Volker Rail, Opdrachtgever Spoorboog: Provincie Drenthe, Aannemer: BAM Civiel, Opdrachtgever Verbindingsspoor: Bentheimer Eisenbahn AG, Aannemer: nog niet bekend.

N34

De N34 is een belangrijke weg voor de ontsluiting van het zuidoosten van Drenthe en daarmee ook van Coevorden en de bedrijventerreinen. De provincies Overijssel en Drenthe gaan de N34 op een duurzaam veilige conform een stroomweg. In de N34 bevinden zich momenteel nog gelijkvloerse kruisingen
en gelijkvloerse oversteken en is er spraken van verschillende snelheidsregimes. De N34 wordt ingericht als een stroomweg, een autoweg met ongelijkvloerse kruisingen en aansluitingen met een maximum snelheid van 100km/u. Voor het verkeer wordt hierdoor de doorstroming en de verkeersveiligheid
verbeterd. In de directe omgeving van Coevorden zijn er momenteel diverse projecten in ontwikkeling.

De provincie Overijssel richt de N34 van Witte Paal tot aan de Drentse grens in als duurzaam veilige stroomweg (autoweg). De provincie bereidt momenteel de aanbesteding van dit project voor en verwacht het werk in het najaar van 2016 te gunnen. De werkzaamheden starten naar verwachting dan in
2017 en het werk wordt begin 2019 afgerond.

De provincie Drenthe heeft in samenwerking met de gemeente Coevorden plannen om ter hoogte van Klooster een nieuwe aansluiting op de N34 te realiseren. Het bestemmingsplan om deze (ongelijkvloerse) aansluiting op de N34 mogelijk te maken is inmiddels door de raad vastgesteld. De start van de
uitvoering wordt in 2017 verwacht. In de toekomst kan op deze aansluiting een zuidelijke ontsluitingsweg worden gerealiseerd ter verbetering van de bereikbaarheid van bedrijventerrein Leeuwerikenveld.

De provincie Drenthe is inmiddels gestart met de planvorming voor het verdubbelen van de bestaande N34 van het traject Coevorden-noord tot knooppunt Holsloot (A37). De start van dit werk wordt in 2019 verwacht.

Opdrachtgever: Provincie Overijssel en Provincie Drenthe

Planning en omleidingen

Tijdens de inloopavond kunt u vragen stellen, tekeningen en art impressions bekijken en u laten informeren over de planning van de diverse werkzaamheden. Ook is er aandacht voor de omleidingen die nodig zijn om de werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Waar en wanneer

Wethouder Jeroen Huizing opent de inloopavond op 24 maart om 19.30 uur in de kantine van de EMCO-groep, Monierweg 12 in Coevorden. Tussen 19.30 en 21.30 kunt u vrijblijvend binnenlopen met al uw vragen.