A4 Delft Schiedam: vlotter en veiliger van A naar B
A4 Delft Schiedam: vlotter en veiliger van A naar B
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 10 maart 2016- Laatste update: 10 maart 2016 15:01 uur
Donderdag 10 maart is de A4 Delft-Schiedam officieel geopend. Dankzij de nieuwe snelweg tussen Delft en Schiedam rijdt het verkeer vlotter en veiliger van A naar B. De weggebruiker weet de nieuwe A4 Delft Schiedam goed te vinden. Op een werkdag rijden er 64.300 auto's in beide richtingen overheen. Het Rijk en de regio hebben meer gedaan dan alleen een weg aangelegd. Zo is er gekeken naar het gehele gebied en is geinvesteerd in natuur, recreatie en betere condities voor boeren.
Positieve effecten
Een deel van het verkeer dat dagelijks gebruik maakt van de A4 Delft Schiedam reed voorheen over de A13. Daar constateert Rijkswaterstaat een afname van 16 tot 22 procent van het verkeer. De reistijd op de A13 is in de spits met 9 minuten afgenomen. Ook heeft het verkeer op de A20 in de ochtendspits richting Gouda een voordeel van 3 minuten. Daarnaast kiezen de weggebruikers van de N468 ook voor de nieuwe rijksweg en constateert de provincie Zuid-Holland daar minder sluipverkeer. 'Het is goed om te zien en te ervaren dat de A4 Delft-Schiedam direct voor verlichting op het drukke wegennet heeft gezorgd. Dat is erg belangrijk in een regio waar een kwart van ons bruto nationaal product wordt verdiend', aldus minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu).
Toekomst
Ook al zijn de eerste resultaten positief, er is een langere periode nodig om meer te kunnen zeggen over de effecten voor de verkeersstromen. In november 2016 voert de provincie een effectrapportage uit. Op dit moment signaleren Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland meer verkeer bij de aansluitingen Den Haag Zuid (N211) en Rijswijk. Dit komt zeer waarschijnlijk doordat verkeer vanuit Rotterdam de N211 kiest om Den Haag in te gaan.
Ook in Delft op de N470 bij de aansluiting van de A4 is het drukker. Mogelijk kiest het verkeer in en uit Delft meer voor de aansluiting met de A4.
Gedeputeerde verkeer en vervoer Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland is ook tevreden over het effect van de nieuwe A4: 'De cijfers laten duidelijk zien dat de bereikbaarheid in het gebied is toegenomen, ook al is er meer verkeer op enkele provinciale wegen rondom de weg. We zullen dat vanzelfsprekend nauwgezet monitoren. Met de integrale aanpak van het gebied tussen Delft en Schiedam profiteert niet alleen de automobilist maar iedereen in het gebied.' Het nieuwe stuk snelweg biedt in 2020 capaciteit aan 128.000 motorvoertuigen per dag.
Enthousiaste reacties
Rijkswaterstaat ontvangt positieve reacties van mensen die van de nieuwe weg gebruik maken. 'De nieuwe #A4. Kwartier tijdswinst op rit van 40 minuten #snelthuis', schrijft een automobilist op twitter. 'Het heeft dan 63 jaar geduurd maar proficiat met het mooie resultaat', meldde een weggebruiker. Door intensieve samenwerking is de snelweg aangelegd in de (half)verdiepte ligging en een landtunnel, waardoor de weg vanuit het Midden-Delfland gebied nauwelijks te zien en te horen is. 'Ik hoor de weg amper vanuit mijn huis, dit is een mooi voorbeeld voor andere projecten in Nederland', zegt een bewoner uit Schiedam.
Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS)
De A4 Delft- Schiedam is een toonaangevend voorbeeld van landschappelijke inpassing in de omgeving van Midden-Delfland. De weg is onderdeel van het programma `Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS)', waarmee naast de aanleg van rijksweg A4 Delft-Schiedam is geinvesteerd in de kwaliteit van Midden-Delfland en het stedelijk gebied tussen Schiedam en Vlaardingen. De nieuwe rijksweg staat symbool voor de samenwerking en verbinding tussen alle partijen die aan IODS meewerken. Door samenwerking is de snelweg aangelegd in de (half) verdiepte ligging, waardoor de weg vanuit het Midden-Delfland gebied nauwelijks te zien is. Deze bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving is voor het Rijk en de regio erg belangrijk.