Toekomstige reiziger zoekt duurzame bestemmingen en onontdekte plekjes
donderdag 10 maart 2016 09:00 Binnenland
Dit is een origineel bericht van D-reizen
Ging in 1966 slechts 1 op 3 Nederlanders op vakantie, anno 2016 trekken we er massaal op uit. Gemiddeld gaat 90% van alle Nederlanders minimaal 1x per jaar op reis, met name met de auto en het vliegtuig. We reizen het liefst met partner of gezin en zoeken dan ultieme ontspanning. Een mooie omgeving staat met stip op 1 als onmisbaar element voor een geslaagde vakantie. En wat ziet de toekomstige reiziger als de ultieme reisbestemming? Duurzame bestemmingen en onontdekte plekken op aarde. Veiligheid van de bestemming wordt hierbij steeds belangrijker. Het reisbureau van de toekomst speelt een belangrijke rol door het aanbieden van optimaal maatwerk, tegen een goede prijs. Dit zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek dat D-reizen door DirectResearch liet uitvoeren onder een representatieve steekproef van ruim 1000 Nederlanders in het kader van het 50-jarig bestaan van de reisorganisatie.
Toerisme in beweging
In 50 jaar is er ongelofelijk veel veranderd op het gebied van reizen. Maakte in 1960 30% van de Nederlanders wel eens een uitstapje met de bus naar familie, zee of pretpark, anno nu ligt de wereld open voor de reiziger. Vooral in de jaren '80 nam het toerisme een vlucht en kwamen intercontinentale reizen op door een toenemende welvaart, meer vrije tijd en goedkope vliegtickets. Dat Nederlanders 'caravan-fans' zijn, blijkt niet helemaal te kloppen. Slechts 7% zegt vooral met auto + caravan op pad te gaan, tegen 50% de auto en 35% het vliegtuig.
Vakantie = ontspanning
Ontspanning is veruit de belangrijkste reden om op vakantie te gaan. Dertigers in hun tropentijd geven aan dat tijd voor elkaar een belangrijke motivator is. 65-plussers zijn het meest ondernemend; zij willen op vakantie ook graag nieuwe culturen en bestemmingen ontdekken. Onmisbaar voor een geslaagde reis is een mooie omgeving, gevolgd door comfort op de accommodatie en strand op loopafstand. Vooral jongeren (21-30 jaar) hechten veel waarde aan een mooie omgeving. De afwezigheid van veel Nederlanders lijkt opvallend genoeg voor velen belangrijker dan de aanwezigheid van WIFI.
Veiligheid wordt prioriteit
In onze niet zo stabiele wereld verwachten Nederlanders dat veiligheid belangrijker zal worden bij het maken van reizen in de toekomst. Vooral 55-plussers denken dat dit aspect in belang zal toenemen. Jongeren tot 30 jaar denken dat we in de toekomst extra waarde zullen hechten aan duurzaamheid en het aantal vakantiedagen dat we te besteden hebben. Duurzame bestemmingen en onontdekte plekken, ver weg van het massatoerisme, worden het meest genoemd als ultieme vakantiebestemmingen van de toekomst. Ruimtevaartreizen zien we, ondanks de recente ontwikkelingen op dat gebied, nog niet zo zitten. "De maan" is met 2% dan ook de minst populaire toekomstige reisbestemming. Als reismiddel voor de toekomst denken we eerder aan een supersnel vliegtuig of electrische auto.
Reisbureau van de toekomst
Voor het reisbureau van de toekomst is een belangrijke rol weggelegd als het gaat om op maat gemaakte reizen. 1 op de 3 Nederlanders ziet dat als onmisbaar. Uiteraard blijven we Hollanders, en staat de laagste prijs op een tweede plek. Ook door het bieden van aparte bestemmingen en ultieme service kan het toekomstige reisbureau zich onderscheiden.
Back to the future?
Een reis door de tijd is voorlopig nog fantasie, maar mocht het zover komen dan weten we al waar we het liefst heen reizen: terug naar onze kinderjaren; liever nog dan naar het heelal in de toekomst. Mannen en jongeren zien een tripje naar de Romeinse tijd ook wel zitten.
D-reizen: 50 jaar jong
De feiten en cijfers over de wensen van de toerist in de toekomst klinken D-reizen als muziek in de oren. De reisorganisatie viert dit jaar haar 50-jarig bestaan en heeft sinds de oprichting in 1966 innovatiekracht en vooruitgang in haar DNA. Door de wensen van reizigers al vijftig jaar centraal te stellen, is D-reizen uitgegroeid tot de grootste en meest bekende onafhankelijke reisorganisatie van Nederland met ruim 200 winkels, meer dan 1000 reisassistenten en het grootste reisaanbod. Het vizier is gericht op de toekomst: zo biedt D-reizen als eerste reiswinkel high-tech toepassingen als Virtual Reality waarmee de reiziger op inspirerende wijze kennis kan maken met de onbegrensde reismogelijkheden.
ONDERZOEKSCIJFERS
Meest gebruikte vervoersmiddel:
1. Auto (50%)
2. Vliegtuig (35%)
3. Auto + caravan (7%)
4. Trein (3%)
5. Camper (2%)
6. Bus (2%)
7. Boot (2%)
Top 3 - Redenen om op vakantie te gaan
1. Ontspanning (66%)
2. Nieuwe culturen en bestemmingen ontdekken (22%)
3. Tijd voor elkaar (10%)
Top 5 - Onmisbaar voor een geslaagde vakantie
1. Mooie omgeving (44%)
2. Comfort accommodatie (22%)
3. Strand op loopafstand (8%)
4. Aanwezigheid zwembad (6%)
5. Geen/weinig NL op bestemming (5%)
Reisbestemming van de toekomst
1. Duurzame bestemmingen (37%)
2. Onontdekte plekken (36%)
3. Ruimtereis door het heelal (9%)
4. Onderwater reizen (8%)
5. Noord/Zuidpool (8%)
6. De maan (2%)
Top 3 - Reismiddel van de toekomst
1. Supersnel vliegtuig (38%)
2. Elektrische auto (32%)
3. Hoge snelheidstrein (25%)
Favoriet op reis
Reizen doen we het liefst met onze eigen partner of ons gezin. Zelfs voor een snoepreisje prefereren we partner of gezin boven BN'ers als Chris Zegers, Doutzen Kroes of Waldemar Torenstra. Floortje Dessing is over het algemeen de populairste BN'er om mee op reis te gaan, mannen hebben een voorkeur voor Geraldine Kemper.
Bronnen:
- Kwantitatief online onderzoek uitgevoerd door DirectResearch onder een Nederlandse representatieve doelgroep van 18 jaar en ouder (maart 2016)
- Gouden Jaren, Annegreet van Bergen
- CBS - ontwikkeling van toerisme vanaf 1950
*
*
*
*