Sluisdrempels in Wilhelminasluis Zaandam geplaatst
10 maart 2016
Heijmans heeft tijdens een tiendaagse stremming nieuwe sluisdrempels geplaatst in de Wilhelminasluis in Zaandam. Deze betonnen sluisdrempels zijn nodig om de nieuwe sluisdeuren, die later deze maand worden geplaatst, goed te laten sluiten.
De sluis wordt breder, langer en dieper, zodat ook binnenvaartschepen van CEMT klasse Va er gebruik van kunnen maken. De werkzaamheden aan de Wilhelminasluis maken onderdeel uit van het programma `Vaart in de Zaan'.
Twee sluishoofden
De Wilhelminasluis heeft twee sluishoofden, een in de Zaan en een in de Voorzaan. De drempelconstructie verbindt beide delen van een sluishoofd met elkaar en zorgt ervoor dat de twee delen niet kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Dit is belangrijk, want het waterdicht sluiten van de
sluisdeuren is millimeterwerk.
Wilhelminasluis-Zaandam-Heijmans-7.jpg
Per sluiszijde bestaat de drempelconstructie uit twee geprefabriceerde betonnen platen. In een daarvan is een aanslag gestort in een V-vorm.
De drempelconstructies van de sluishoofden zijn van tevoren gebouwd op het werkplatform bij de Beatrixbrug. Deze innovatieve wijze van vooraf fabriceren van de drempel is nog niet eerder toegepast. Per sluiszijde bestaat de drempelconstructie uit twee geprefabriceerde betonnen platen. In een
daarvan is een horizontale aanslag gestort, een rand in V-vorm. De toekomstige sluisdeuren worden tegen de V-vormige aanslag gedrukt zodat er in gesloten stand geen water onder de sluisdeur door kan komen.
60 ton
Met een grote 500 tons kraan op de werkplatforms zijn de drempels nauwkeuring geplaatst tussen de sluishoofden op een diepte van circa 6 meter onder de waterlijn. De betonnen drempels wegen tot circa 60 ton per stuk. Na het plaatsen hebben duikers handmatig 80 ankers per sluishoofd geplaatst
om de drempels er aan te bevestigen. Daarna is het onderwaterbeton gestort bij de drempels. Na het uitharden van het onderwaterbeton kan scheepvaartverkeer vanaf 11 maart weer gebruik maken van de sluis.
Previous Next
Inhangen sluisdeuren
Maandag 21 maart worden de vier nieuwe houten sluisdeuren (8 x 8 meter) over het water aangevoerd vanuit de fabriek in Kampen. Heijmans hijst dinsdag 22 maart aan de Noordzijde (bij de Beatrixbrug) en woensdag 23 maart aan de Zuidzijde met een grote kraan de sluisdeuren op hun plaats in de
sluishoofden. Het scheepvaartverkeer kan tijdens deze werkzaamheden gebruik blijven maken van de sluis. Het hijsen gebeurt tussen het scheepvaartverkeer door.
Verbeterd ontwerp sluiskolk
Na april 2016 worden er enige tijd geen uitvoeringswerkzaamheden uitgevoerd en wordt het bouwterrein zoveel mogelijk gedemonteerd. In die tijd wordt door het ontwerpteam in overleg met de Provincie Noord-Holland doorgewerkt aan het nieuwe ontwerp voor de sluiskolk. De Wilhelminasluis is het
hele vaarseizoen 2016 beschikbaar. De werkzaamheden worden naar alle waarschijnlijkheid in het vierde kwartaal weer hervat.
Meer informatie
Robert van den Dijssel
Omgevingsmanager
* rdijssel@heijmans.nl
* Bekijk mijn profiel
Rik Hammer
Communicatiemanager
* rhammer@heijmans.nl
* @Hammerre78
* Bekijk mijn profiel
* +31 (0)6 295 748 01
* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp
1 keer gedeeld
* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp
Sluiten
Het beste van Heijmans
Ieder kwartaal onze meest spraakmakende tips, projectreportages en interviews in je mailbox!
Abonneer je
Voornaam _____________________
Achternaam _____________________
E-mailadres _____________________
Abonneer je
Meer Heijmans
Hindermanagement via social media
Vijf vragen aan
Robert van den Dijssel
Hindermanagement via social media
Lees verder
Behouden Binnenvaart
Project
Beatrixsluis
Behouden Binnenvaart
Bekijk dit project
Vaart in de Zaan
Project
Wilhelminasluis Zaandam
Vaart in de Zaan
Bekijk dit project
De school heeft nu een compact onderwijsgebouw met ruimte voor sport, spel, groenbeleving en buiteneducatie
Nieuws
Edith Stein College in Den Haag geopend
13 oktober 2015
Bekijk dit bericht