Weer een doorbraak in plofkipcampagne
Weer een doorbraak in plofkipcampagne
10 mar 2016
Marktleiders Albert Heijn en Jumbo weren plofkip uit huismerk vleeswaren en maaltijden
Voor het einde van het jaar zijn alle huismerk kipvleeswaren en verse kipmaaltijden van Albert Heijn en Jumbo plofkipvrij. Dit is een grote stap voor de dieren, want grofweg een kwart van de Nederlandse vleesconsumptie bestaat uit vleeswaren. Marktleiders Albert Heijn en Jumbo zijn de eerste
supermarktketens die deze belangrijke stap zetten. Miljoenen kippen krijgen hierdoor een iets beter leven. De nieuwe kippen groeien langzamer, zijn gezonder en actiever, en krijgen iets meer ruimte. Bij Jumbo krijgen de kippen ook nog daglicht. Wakker Dier: "We zijn blij met deze plannen. De
marktleiders nemen het voortouw richting een compleet plofkipvrije supermarkt."
Albert Heijn vervangt plofkip door Nieuwe AH kip en kip met een Beter Leven ster
Vanaf medio april worden alle AH-stoommaaltijden die kip bevatten, gemaakt met scharrelkip met een Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Gedurende de rest van het jaar wordt de kip in andere verse maaltijden, maaltijdsalades en vleeswaren omgezet naar de Nieuwe AH kip. De Nieuwe AH kip
groeit 23% langzamer dan plofkip en krijgt 31% meer leefruimte. Daarnaast vergroot Albert Heijn de komende tijd het scharrelkipassortiment in het verse vleesschap.
Jumbo vervangt plofkip door Nieuwe Standaardkip
Voor het einde van 2016 worden alle verse kippizza's, -maaltijden, -maaltijdsalades en -vleeswaren van het Jumbohuismerk gemaakt met Nieuwe Standaardkip. Vanaf eind mei zullen bijvoorbeeld al een aantal Hollandse Maaltijden plofkipvrij zijn. De Nieuwe Standaardkip groeit 25% langzamer dan
plofkip en krijgt 56% meer leefruimte. Ook gunt Jumbo de kip daglicht.
Minder plofkip op brood
Bijna alle supermarkten stoppen dit jaar met de verkoop van plofkip, maar ze zijn nog lang niet plofkipvrij. Er zit nog plofkip in vleeswaren, worsten, snacks, soepen, pizza's, kant-en-klaarmaaltijden etc. Met name vleeswaren vormen een groot deel van onze totale vleesconsumptie. Voor de kip
is het dus hard nodig dat ook vleeswaren plofkipvrij worden.
Een stap vooruit voor dier en boer
Ook voor de boer is het belangrijk dat vleeswaren en andere kipproducten van betere kip worden gemaakt. Dat is namelijk goed voor de zogenaamde `vierkantsverwaarding': dat betekent dat de boer voor de hele kip een meerprijs krijgt. Niet alleen voor de gewilde kipfilet, maar ook voor de minder
gewilde delen die in vleeswaren en snacks belanden. Nu worden deze ongewilde delen nog vaak onherkenbaar verwerkt of geexporteerd.
Doorbraak plofkipcampagne in 2016
In januari vierde Wakker Dier een grote doorbraak in de campagne tegen de plofkip. Na vier jaar campagnevoeren, was het zover: de verse vleesschappen van Albert Heijn, Boon en MCD gingen op 1 januari volledig over op betere kip en Jumbo volgt volgende maand. De andere supermarkten - op Lidl na
- volgen later dit jaar. Wakker Dier gaat door met de campagne totdat een ster Beter Leven van de Dierenbescherming de minimumnorm is voor kip in Nederland.
<<