Daling declaraties autoschade mede door bonus-malusregeling


UTRECHT, 20160309 -- In 2016 zal het aantal declaraties van autoschade waarschijnlijk met zo’n 2 procent dalen ten opzichte van vorig jaar, zo staat in een trendrapport van Rabobank. Dit komt naast onder meer vooruitgang in veiligheid door de veranderende manier waarop autoverzekeringen worden gebruikt door de autobezitter. Kleine schades worden vaker uit eigen zak betaald of zelfs in het geheel niet hersteld. Sum.nl signaleert hierbij de grote invloed van de veranderde bonus-malusregeling.

Naast de oorzaken uit het trendrapport, is het zeer aannemelijk dat de op 1 januari 2016 aangepaste bonus-malusregeling van grote invloed is op de daling, constateert Sum.nl. Over het algemeen geldt nu dat iedere gedeclareerde schade – van een deukje tot een total loss-geval – de verzekerde vijf jaar op de schadevrije-jaren-ladder terugzet. Dit betekent dat een kleine schade net zoveel invloed heeft op de premie als een grote, waarmee het zelf bekostigen van een deuk des te aantrekkelijker wordt.

Ook houdt de wijziging in bepaalde gevallen nu een grotere terugval in schadevrije jaren in dan voorheen. Mocht een bestuurder bijvoorbeeld al dertig jaar schadevrij rijden en nu een schade door eigen schuld declareren, dan wordt deze automatisch teruggeworpen naar tien schadevrije jaren. Diegene wordt in het nieuwe systeem namelijk beschouwd als iemand die slechts vijftien jaar schadevrij reed. Jaren van voorzichtig rijden, en de daardoor verlaagde premie, gaan hiermee teniet. Zo wordt het voor veel mensen dus vaak een stuk voordeliger om kleine schades zelf te betalen.

Met de vernieuwde bonus-malusregeling is ook het schadevrije-jaren-plafond verdwenen. Voorheen mochten verzekeraars namelijk een maximum stellen, waarmee na een bepaald aantal jaren zonder blikschade geen voordeel meer behaald werd door de auto-eigenaar. De verandering houdt echter in dat de verzekerde elk schadevrij jaar door blijft sparen voor een steeds lagere premie. Omdat het plafond nu weg is, kan dit bestuurders nog extra motiveren om lage schadebedragen zelf te betalen.