Klanten tevreden over huishoudelijke ondersteuning in Lelystad
Geplaatst: 9-3-2016
Klanten zijn over het algemeen tevreden over de huishoudelijke ondersteuning die vanuit de Wmo wordt geleverd in Lelystad. Zij geven hiervoor een gemiddeld rapportcijfer varierend per leverancier van 7,7 tot 9,0. Dat blijkt uit een tevredenheidsonderzoek dat in opdracht van de gemeente
Lelystad is gehouden onder Lelystadse klanten.
Vrouw met schoonmaakspullen
Maatwerk
In het onderzoek is ook onderzocht hoeveel uren de klanten per week krijgen. Dit varieert tussen de leveranciers van gemiddeld 1,7 uren tot 2,4 uren per klant. Er blijkt bij alle leveranciers sprake te zijn van een behoorlijke spreiding varierend van 1 tot 4 uur per week. Er wordt dus niet een
standaard aantal uren ingezet maar er is sprake van maatwerk.
Jaarlijks tevredenheidsonderzoek
Ten behoeve van het onderzoek is in de tweede helft van 2015 een aantal klanten steekproefsgewijs telefonisch geenqueteerd en een aantal klanten is thuis bezocht. Er is daarbij zowel gekeken naar de tevredenheid van de klanten over de geleverde huishoudelijke ondersteuning als naar het aantal
uren dat de klanten feitelijk krijgen. Dit onderzoek wordt jaarlijks herhaald.
Schoon en leefbaar huis
Het onderzoek is gehouden om te meten hoe klanten de huishoudelijke ondersteuning ervaren nadat medio 2015 de huishoudelijke ondersteuning in Lelystad anders is ingericht. Klanten krijgen nu huishoudelijke ondersteuning op basis van het principe `schoon en leefbaar huis'. Er zijn gesprekken
gevoerd met klanten en er zijn in overleg met de klanten nieuwe werkplannen opgesteld.