LOC organiseert bijeenkomsten tussen inspectie en clientenraden


Nieuwsbericht | 09-03-2016

Op 12 april en 14 april organiseert LOC twee bijeenkomsten, waar clientenraden in gesprek kunnen gaan met de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Het LOC vertegenwoordigt 1.300 clientenraden en 600.000 clienten in diverse sectoren.

Het LOC krijgt vaak vragen van clientenraden over de rol van de inspectie. Ze vragen zich bijvoorbeeld af hoe de inspectie te werk gaat. En of en hoe het beleid van de instelling wordt beinvloed door de inspectie.

Luisteren naar clienten

De inspectie is op haar beurt benieuwd hoe mensen die zorg ontvangen deze zorg ervaren. Zeker nu er in de zorg veel verandert, vindt de inspectie dit nog belangrijker.

Vroeger sprak de inspectie tijdens een bezoek altijd met de clientenraad. Dit was mogelijk omdat van tevoren een afspraak werd gemaakt als de inspectie op bezoek kwam. Sinds een paar jaar komt de inspectie bijna altijd onaangekondigd op bezoek. Hierdoor is het niet altijd meer mogelijk om ook
met de clientenraad te praten. Bij grote zorgen neemt de IGZ nu achteraf contact op met de clientenraad.



Daarom zoekt de inspectie samen met LOC naar andere mogelijkheden. Een begin zijn deze bijeenkomsten. Ze hoopt van clientenraden te horen wat er goed gaat en wat er volgens hen minder goed gaat.

Meer informatie

Meer informatie over deze bijeenkomsten vindt u op de website van het LOC.