CO2-uitstoot Infra toegenomen in 2015
9 maart 2016
De CO[2]-uitstoot van activiteiten, zoals grondverzet en asfaltproductie van Heijmans Infra is in 2015 toegenomen. Dat blijkt uit de rapportage die Heijmans jaarlijks uitbrengt in het kader van de CO[2] prestatieladder.
Realisatie 2015
De CO[2]-emissie 2015 bedraagt 44.536 ton, een toename van 8% ten opzichte van 2014 (41.070 ton*). Gerelateerd aan de omzet bedraagt de toename van de CO[2]-uitstoot 19% ten opzichte van 2014. Deze toename van de uitstoot wordt voornamelijk veroorzaakt door een verhoging van brandstofverbruik
op projecten en uitstoot van leaseauto's. In 2015 is er weliswaar sprake van een afname van de absolute CO[2] uitstoot ten opzichte van 2012, maar gerelateerd aan de omzet steeg de CO[2] uitstoot met 3,2% ten opzichte van 2012.
Heijmans bekijkt de mogelijkheden om de doelstelling bij te stellen en neemt aanvullende maatregelen om in 2016 de CO[2] uitstoot weer verder te reduceren. Daarbij ligt vooral de focus op het verlagen van de uitstoot bij de projecten en de leaseauto's.
* Voor 2014 is een correctie doorgevoerd voor woon-werkverkeer waardoor dit onderdeel met 300% is toegenomen.
Doelstelling 2012-2016
Heijmans heeft de ambitie om de CO[2]-emissie, gerelateerd aan de omzet, in vier jaar minimaal 6% te laten afnemen en hanteert 2012 als referentiejaar voor zowel emissie als omzet. Om de CO[2]-uitstoot te meten en rapporteren gebruikt Heijmans de verdeling in scopes van het Green House Gas
(GHG) protocol.
* Scope 1 betreft de uitstoot veroorzaakt door brandstoffen die wij zelf inkopen en verbruiken (voornamelijk gas, benzine en diesel)
* Scope 2 omvat CO[2]-uitstoot als gevolg van het elektriciteitsverbruik (deze CO[2] stoten wij niet zelf uit maar de elektriciteitsmaatschappij) en zakelijk verkeer
* Scope 3 van de CO[2] footprint van Heijmans gaat over CO[2]-uitstoot van woon-werkverkeer en openbaar vervoer . De overige indirecte scope 3 elementen `in de keten' worden afzonderlijk in beeld gebracht.
De focus blijft echter gericht op scope 1 en op scope 2. Vooral deze scopes kunnen wij direct beinvloeden door maatregelen te treffen.
Ketenaanpak
De CO[2] prestatieladder vraagt steeds meer aandacht voor de CO[2]-uitstoot in de keten (van productie tot levering aan Heijmans). Daarbij is het belangrijk dat wij samen met ketenpartners onderzoeken hoe wij de CO[2-]uitstoot in de keten kunnen verlagen. Om meer inzicht te krijgen in de
uitstoot voeren wij ketenanalyses uit. Ook werken wij samen met transportbedrijven, betonleveranciers en grondverzetbedrijven aan de verdere terugdringing van de CO[2]-uitstoot. In enkele sessies met deze zogenoemde bedrijfscategorieen zijn we gestart met het bepalen van een gezamenlijke
strategie om de CO[2] uitstoot te reduceren. Daarnaast zijn wij mede initiatiefnemer van het Ketenconvenant Beton Bewust, met als doel samen met de betonmortelleveranciers tot een verdere verduurzaming van de betonketen te komen. Door in de ontwerpfase al samen te werken kunnen we de
betonmengsels beter afstemmen op de vereiste sterkteklassen en daarmee de CO[2-]uitstoot verlagen.
CO2.png
Scope 1: Brandstoffen
Het grootste deel van de uitstoot (93%) bestaat uit `brandstof', die voor het overgrote deel direct aan `projecten' gekoppeld is. Binnen scope 1 heeft een stijging van 9% in uitstoot plaatsgevonden ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze stijging komt vooral door een toename van het
brandstofverbruik op de projecten (32%) en leaseauto's met geel kenteken (15%). Daar staat tegenover dat de CO[2]-uitstoot bij de asfaltcentrales is afgenomen (11%).
Scope 2: Elektriciteit en zakelijke kilometers
De CO[2]-uitstoot door elektriciteitsverbruik en zakelijk verreden kilometers vormt 1,2% van de totale CO[2]-emissie. De geringe bijdrage van het elektriciteitsverbruik wordt veroorzaakt door het gebruik van Nederlandse groene stroom. Opvallend in deze cijfers is verder dat de CO[2]-uitstoot
door vliegverkeer bijna is verdubbeld. Dit is een trend die zich doorzet vanuit het vorige jaar. Deze toename heeft direct te maken met de activiteiten van Heijmans in het buitenland.
Scope 3: Woonwerkverkeer en openbaar vervoer
Ook de invloed van scope 3 blijft, met ruim dan 5,5%, gering. Er is een toename van 7% zichtbaar bij `woon-werkverkeer'. Voor dit onderdeel is voor 2014 een herberekening doorgevoerd. Ook is een nieuw administratiesysteem in gebruik genomen, waardoor gegevens beter beschikbaar geworden zijn.
Overige scope 3 elementen en ketenanalyses
Heijmans is gecertificeerd volgens het handboek versie 2.2. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de eerdere versies hebben betrekking op de scope 3 ketenanalyses. Daarnaast wordt er meer aandacht gevraagd voor de reductiedoelstellingen bij de projecten, wanneer deze zijn verkregen met
gunningvoordeel op grond van het certificaat.
Voor de ketenanalyses is een identificatie van de emissies in scope 3 uitgevoerd, volgens de Corporate Value Chain (scope 3) Accounting and Reporting Standard. Ook zijn ketenanalyses uitgevoerd, te weten: "Reductie CO[2] bij asfalttransporten" en "Reductie CO[2] door hergebruik bitumen".
Het afgelopen half jaar zijn, bij het project VOC Noord-Brabant aansluitend op de pilots van vorig jaar, opnieuw asfalttransporten onder de loep genomen. Ondanks de aandacht die wij hier aan hebben besteed in 2015 is er nog ruimte om C0[2] verder te reduceren. Het aantal lege retourvrachten is
toegenomen ten opzichte van de afgelopen jaren. Wij hebben inmiddels geinvesteerd in een systeem om het transport beter te sturen en het aantal lege retourvrachten weer te laten dalen.
De CO[2]-reductie van bitumen is vooral gericht op hergebruik van freesasfalt in combinatie met lage temperaturen asfalt (Greenway LE). In 2015 is extra ingezet op het verwerken van GreenwayLE bij de projecten, waardoor wij minder CO[2] hebben uitgestoten bij de productie. Vanaf juli 2014
hanteren wij het principe van "Greenway LE tenzij" dit houdt in dat we dit mengsel standaard toepassen voor de onderlagen. In juni van 2015 heeft Rijkswaterstaat Greenway LE officieel erkend als volwaardig alternatief voor conventionele tussenlagen. De productie van Greenway LE is wel gestegen
maar nog achtergebleven bij de prognose. Om de toepassing van Greenway LE verder te vergroten is en verbetertraject uitgevoerd en inmiddels geimplementeerd. De onderzoeken naar de doorontwikkeling van Greenway LE gaan door, zodat deze ook geschikt is voor toepassing in toplagen.
Groener asfalt zonder extra kosten
Greenway LE
Groener asfalt zonder extra kosten
Bekijk deze pagina
Begin 2017 worden de prestaties vergeleken met de doelstelling, zoals deze is verwoord in het energie management plan. In de loop van 2016 zullen wij de reductiedoelstelling aanpassen, aan de hand van de tussenliggende resultaten. Onderwijl gaat Heijmans onverminderd verder met het
verwezenlijken van haar brede duurzaamheidambities, door het inzicht verder te vergroten, medewerkers te betrekken bij de doelstellingen en ruimte bieden voor goede ideeen en eigen initiatieven.
Meer informatie
Stefan Daamen
Adviseur duurzaamheid
* sdaamen@heijmans.nl
* @HeijmansNL
* Bekijk mijn profiel
* +31 (0)6 158 294 64
* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp
* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp
Sluiten
Het beste van Heijmans
Ieder kwartaal onze meest spraakmakende tips, projectreportages en interviews in je mailbox!
Abonneer je
Voornaam _____________________
Achternaam _____________________
E-mailadres _____________________
Abonneer je
Meer Heijmans
Zes grote aannemers maken keurmerk tot standaard
Nieuws
Heijmans ondertekent Beton Bewust keurmerk
25 januari 2016
Bekijk dit bericht
Een contract voor minder verkeershinder
Project
VOC Utrecht en Noord-Brabant West
Een contract voor minder verkeershinder
Bekijk dit project
Dit is het derde jaar dat Heijmans de CO2-uitstoot in absolute cijfers weet te reduceren.
Nieuws
CO2-uitstoot Heijmans neemt verder af in 2014
16 maart 2015
Bekijk dit bericht
Update CO2 uitstoot Wegen & Civiel
Nieuws
CO2-uitstoot infra afgenomen in 1e helft 2014
3 oktober 2014
Bekijk dit bericht