Geheimhouding van uw persoonlijke gegevens uit de Basisregistratie P..
[IMG]
09-03-2016
Geheimhouding van uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen
In de Basisregistratie Personen staan de persoonsgegevens van alle inwoners van Nederland sinds 1 oktober 1994 geregistreerd. Van iedere inwoner van Nederland is een elektronische persoonslijst aangelegd. Deze persoonslijst bevat alle belangrijke persoonsgegevens en wijzigingen daarop. Het
betreft persoonsgegevens zoals naam, geboortedatum, adres, huwelijk en kinderen. In het systeem staat in feite ieders administratieve levensloop geregistreerd. Het bijhouden van de registratie is een taak van de gemeenten. Gemeenten wisselen als dit nodig is (bijvoorbeeld bij een verhuizing)
de gegevens uit via een beveiligd elektronisch netwerk. Ook de levering van persoonsgegevens aan (overheids)instellingen loopt via dit netwerk.
U kunt bij de gemeente een verzoek indienen tot geheimhouding van uw persoonsgegevens. Deze geheimhouding heeft maar een zeer beperkte werking. Zo geldt de geheimhouding niet voor de verstrekking aan instellingen die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van wettelijke taken. Daarover
leest u hieronder meer.
Wie maken er gebruik van de gegevens ?
Allereerst maken allerlei gemeentelijke organisaties gebruik van de persoonsgegevens. Maar ook andere (semi-)overheidsinstanties zoals bijvoorbeeld:
* de Belastingdienst
* de Rijksdienst voor het Wegverkeer
* de Sociale Verzekeringsbank (in verband met de AOW en de Kinderbijslag)
* het ministerie van Justitie en
* notarissen
Die hebben deze basisgegevens nodig, zodat zij de aan hen (wettelijk) opgedragen taken goed kunnen uitvoeren. Deze gebruikers van de persoonsgegevens worden "afnemers" genoemd. Geheimhouding van uw persoonsgegevens voor deze afnemers is wettelijk niet mogelijk!
Derden
Met derden worden bedoeld alle andere instellingen of personen dan een afnemer of de
burger zelf. Er zijn drie soorten derden.
Verplichte derden
Naast afnemers bestaan er instellingen of personen die voor de uitvoering van algemeen verbindende voorschriften ook gebruik moeten maken van de juiste persoonsgegevens, maar die volgens de wet geen afnemer worden genoemd. Het gaat hier bijvoorbeeld over een faillissementscurator of een
advocaat. Deze instanties en personen worden "verplichte derden" genoemd. Geheimhouding van uw persoonsgegevens voor verplichte derden is niet zonder meer mogelijk! Als u geheimhouding hebt gevraagd maakt het gemeentebestuur een afweging tussen uw belang en het algemene belang van de
aanvrager. Het gemeentebestuur vraagt dan om uw zienswijze voordat wordt besloten om tot
verstrekking van gegevens over te gaan. Tegen een besluit tot verstrekking staat beroep bij de rechtbank open.
Vrije derden
Buiten deze zogeheten "verplichte derden" zijn er ook instanties en personen die "vrije derden" worden genoemd en gegevens van u kunnen opvragen. Gemeenten kunnen uitsluitend onder strenge voorwaarden niet commerciele instellingen en particulieren, als vrije derde bij gemeentelijke verordening
aanwijzen. De gemeente mag aan deze "vrije derden" niet meer verstrekken dan de volgende gegevens: naam, naam (gewezen) echtgenoot/geregistreerde partner, naamgebruik, adres, gemeente van inschrijving, geboortedatum en overlijdensdatum. Als een particulier vraagt om verstrekking van uw
gegevens, vraagt de gemeente u altijd om toestemming. Als u geheimhouding van uw gegevens hebt gevraagd, wordt elk verzoek van een "vrije derde" om gegevensverstrekking onmiddellijk afgewezen.
Bijzondere derden
Er zijn ook derden die vanwege hun taken zijn gelijkgesteld met afnemers. Het betreft hier derden die een bijzonder maatschappelijk belang dienen. Hierbij kunt u denken aan pensioenfondsen, instellingen en voorzieningen voor onderwijs, gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening. Deze
groep derden wordt aangeduid als "bijzondere derden".
Hiertoe behoren ook:
* Kredietinstellingen
* Effecteninstellingen
* Verzekeraars
* Beleggingsinstellingen
Zij mogen de gegevens uitsluitend gebruiken om gerechtigden op opvorderbare gelden, effecten of goederen ter benaderen. De levering van gegevens aan de "bijzondere derden" gaat via het BRP-netwerk. Geheimhouding van uw persoonsgegevens voor deze afnemers is wettelijk niet mogelijk!
Hierop is een uitzondering: de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA).
Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie SILA
De SILA is een samenwerkingsverband van kerkgenootschappen of andere genootschappen met een geestelijke grondslag en houdt gegevens bij voor de ledenadministratie van de aan dit samenwerkingsverband deelnemende kerken.
Deelnemers zijn:
* Protestantse Kerk in Nederland
* Rooms-Katholieke Kerk
* Algemene Doopsgezinde Societeit
* Oud-Katholieke Kerk van Nederland
* Vrij-Katholieke Kerk in Nederland
* Nieuw-Apostolische Kerk en
* Leger des Heils.
Als u behoort tot een van de deelnemende kerken is de kans groot dat uw gegevens bij de SILA bekend zijn. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft bepaald welke
gegevens aan de SILA mogen worden verstrekt. Als u geheimhouding van uw gegevens hebt gevraagd, betekent dit ten aanzien van de SILA ook absolute geheimhouding. Er worden dan onder geen enkele voorwaarde gegevens verstrekt.
Hoe kunt u om geheimhouding van uw persoonsgegevens vragen?
U kunt een schriftelijk verzoek tot geheimhouding indienen bij de gemeente Boxtel, Postbus 10.000, 5280 DA Boxtel. Het gemeentebestuur zal zo spoedig mogelijk aan uw verzoek voldoen. U ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging. Een geheimhoudingsverzoek geldt tot het moment dat u het
verzoek intrekt.
Let op!
Het verzoek om geheimhouding heeft alleen betrekking op uw persoonsgegevens die zijn geregistreerd in de gemeente waar u het verzoek indient. Indien u wenst dat bijvoorbeeld uw vorige woongemeente(n) ook geen gegevens verstrekt, dient u ook een verzoek te richten aan die betreffende gemee