Europees hoger onderwijs: klaar voor de toekomst

Nieuwsbericht | 08-03-2016 | 18:15

Hoe bereiden we studenten in Europa voor op de steeds veranderende arbeidsmarkt? En op actieve deelname aan onze steeds diversere samenleving? En hoe gebruiken we in het hoger onderwijs de nieuwste technologieen? Kortom: hoe zorgen we ervoor dat het Europees hoger onderwijs klaar is voor de toekomst? Die uitdagingen worden besproken tijdens een EU-voorzitterschapsconferentie over het hoger onderwijs van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op 9 maart in Amsterdam.

Opleiden voor de toekomst

De arbeidsmarkt is dynamisch; banen verdwijnen, veranderen en ontstaan. Meer dan ooit is het van belang dat het hoger onderwijs en het bedrijfsleven op elkaar ingespeeld zijn. Zo zorgen we ervoor dat de kennis en vaardigheden die studenten meekrijgen optimaal aansluiten op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Vaardigheden

Ook de samenleving is de laatste jaren voelbaar veranderd. Debatten over verschillen tussen mensen, religie en politiek zijn de orde van de dag. Studenten hebben vaardigheden nodig om door te groeien tot betrokken burgers, die op een constructieve manier kunnen samenwerken en samenleven met mensen van verschillende achtergronden.

Het Europees hoger onderwijs heeft de taak om studenten de kennis en vaardigheden bij te brengen die nodig zijn voor een dynamische arbeidsmarkt en een diverse samenleving. Het gaat om vaardigheden als creativiteit, het vormen van een onafhankelijke mening, kritisch denken en kunnen reflecteren.

foto: Kelle Schouten

Technologie

Op technologisch gebied moet het Europees onderwijs up-to-date blijven.Vooral om kennis optimaal te kunnen blijven delen, bijvoorbeeld in databases en met online communicatie. Studenten kunnen over het algemeen goed omgaan met de modernste technologie en het hoger onderwijs mag niet achterblijven.

Kansen en acties

Vertegenwoordigers uit het hoger onderwijs en het bedrijfsleven uit heel Europa bespreken op de conferentie de kansen die er liggen en de acties die nodig zijn om het Europees hoger onderwijs klaar te stomen voor de toekomst. De conferentie draagt hiermee bij aan de herziening van de moderiseringsagenda voor het hoger onderwijs van de Europese Commissie.

Voorafgaand aan de conferentie, op 7 en 8 maart, komen vertegenwoordigers van alle lidstaten, de Europese Commissie en organisaties zoals EURASHE, Raad van Europa, UNESCO, Education International en Businesseurope bij elkaar in de Bologna Follow-Up Groep. Het Bologna-proces houdt zich bezig met een beter vergelijkbaar, uitwisselbaar en samenhangend systeem voor Europees hoger onderwijs.

Zie ook

* Conferentie Hoger onderwijs voor de toekomst