Naschoolse lessenreeks programmeren voor talentvolle leerlingen
Naschoolse lessenreeks programmeren voor talentvolle leerlingen
8 maart 2016
Talentvolle leerlingen van groep 8 uit de Amsterdamse Indische Buurt in Amsterdam krijgen les in programmeren. Het naschools programma, Cyber Pi, is een Nederlandse lesprogramma dat programmeren inzet om het beschikbare potentieel van kinderen, op het vlak van beta en techniek, naar boven te brengen.
Aan dit lesprogramma nemen talentvolle leerlingen deel die leren programmeren op een bijzondere computer: de Raspberry Pi. Een single board computer die in Engeland is ontworpen speciaal voor het onderwijs. Het programma neemt een voorschot op de vraag of programmeren in de toekomst vast onderdeel moet worden van het Nederlandse basisonderwijs.
Betere schoolprestaties
In de Amsterdamse Indische Buurt wonen veel gezinnen met sociale problemen en daardoor is er niet altijd genoeg aandacht voor (bovengemiddeld) intelligente kinderen. De kinderen vervelen zich tijdens de lessen op school of worden thuis niet begrepen, bijvoorbeeld omdat hun ouders een taalachterstand hebben. Het programma Cyber Pi helpt deze jongens en meisjes hun talenten te ontdekken en geeft ze een kijkje in hun eigen toekomst als ze kiezen voor een technische opleiding. Het project Cyber Pi ligt in het verlengde van CyberLab, een eerder project waarvan de tweede editie in februari 2016 is afgerond. Schoolprestaties en -advies van de kinderen zijn naar aanleiding van dit project zichtbaar verbeterd.
Samenwerking
Cyber Pi is een samenwerking tussen Stichting Cybersoek, de Universiteit van Amsterdam en internetprovider XS4ALL. Studenten van de UvA nemen deel aan de lessen en begeleiden de leerlingen bij het programmeren.
Gepubliceerd door Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica