Geri Bonhof gaat volgende fase Onderwijs2032 leiden

Nieuwsbericht | 08-03-2016 | 10:22

Mevrouw Geri Bonhof wordt benoemd tot voorzitter van het Ontwerpteam2032. Hiermee krijgt zij de leiding over de volgende fase van Onderwijs2032, de vernieuwing van het onderwijscurriculum in het basis- en voortgezet onderwijs. Dit schrijft staatssecretaris Dekker vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Bonhof en haar team nemen daarmee het stokje over van het Platform Onderwijs2032. Paul Schnabel - voorzitter van het platform - presenteerde eind januari zijn eindadvies. Op basis van dit advies gaat het Ontwerpteam2032 verder bouwen aan een helder kerncurriculum over wat alle leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs moeten leren, met een balans tussen de hoofddoelen van het onderwijs en meer ruimte voor verdieping en verbreding.

Docent, schoolleider en bestuurder

Geri Bonhof heeft als voormalig voorzitter van het College van Bestuur van de Hogeschool Utrecht en als voormalig vicevoorzitter van de Vereniging Hogescholen ruime ervaring met bestuur en beleid in het onderwijs. Bonhof heeft daarnaast ervaring als docent, schoolleider en bestuurder in het voortgezet onderwijs en als docent op een pedagogische academie. Tevens was zij acht jaar lid van de Onderwijsraad. Dekker: `Deze unieke combinatie van expertise en ervaring, maakt dat ik er alle vertrouwen in heb dat Geri de uitdagende opdracht tot een goed einde zal weten te brengen.'

Praktijkervaring

Omdat het essentieel is dat het onderwijs uiteindelijk goed met het vernieuwde curriculum uit de voeten kan, wordt het Ontwerpteam2032 gevormd door mensen met ruime ervaring in het onderwijs. Naast de voorzitter zal het team bestaan uit tien leden: leraren, schoolleiders en een onderwijsbestuurder die ervaring hebben met curriculumvernieuwing, en enkele curriculumexperts. Bonhof gaat haar team de komende weken samenstellen en zo spoedig mogelijk presenteren.

Betrekken van scholen en maatschappelijke organisaties

Het Ontwerpteam zal bij het vervolgproces vele leraren, scholen, lerarenopleidingen, het vervolgonderwijs en maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven betrekken. Om dit te realiseren worden Ontwerplabs ingericht. In deze Ontwerplabs worden praktijkervaringen uitgewisseld, aanpakken uitgetest en vragen van het ontwerpteam voorgelegd en beantwoord.

Samenhang in het curriculum

De rol van het Ontwerpteam2032 is cruciaal voor de ontwikkeling van het nieuwe curriculum. Anders dan voorheen zal de onderwijsinhoud namelijk niet per vakgebied, onderwijssector of schoolsoort, maar in samenhang vorm krijgen. Eerst zal daarom moeten worden uitgewerkt hoe het totale curriculumbouwwerk eruit zal zien. Eind dit jaar presenteert het Ontwerpteam2032 zijn curriculumontwerp. Op basis daarvan kunnen vervolgens de onderwijsdoelen worden vastgesteld.