Meer tabaksproducten, maar aantal additieven stabiel
Publicatiedatum:
08-03-2016
Wijzigingsdatum:
08-03-2016
In 2014 is het aantal tabaksproducten op de Nederlandse markt gestegen tot 4212. Dat is 5 procent meer dan in 2013. Het totale aantal door tabaksfabrikanten gemelde additieven in deze tabaksproducten is redelijk stabiel (1214 in 2014 tegenover 1261 in 2013). De meeste additieven worden
als smaakstof aan de tabak toegevoegd. Dit zijn vaak zoete smaken zoals suikers, cacao, vanille of zoethout.
Fabrikanten voegen additieven toe aan tabaksproducten om producteigenschappen zoals smaak en vochtigheidsgraad te beinvloeden. Additieven kunnen het gebruik van tabaksproducten aantrekkelijker, verslavender en schadelijker maken. Daarom moeten fabrikanten van tabaksproducten elk jaar
opgeven welke additieven dat zijn en in welke hoeveelheden. Het RIVM analyseert sinds 2011 in hoeverre deze gegevens verschillen tussen producten, en of het gebruik van additieven door de jaren heen is veranderd. Bij de meeste tabaksproducten is het gebruik van additieven in de periode
2010-2014 niet of weinig veranderd.
Verschillende producten
Sigaretten bevatten naast zoete smaken vaak specifieke toevoegingen met smaken als koffie, kaas en selderij. Sigaren met een gewicht van minder dan 3 gram (cigarillo's en `little cigars') lijken soms sterk op sigaretten, zowel in hun productnaam als in de samenstelling. Bij dit type
sigaren komen ook buiten de tabak smaakstoffen voor, bijvoorbeeld in de filter. Dit type sigaren kan op de markt gezet worden als alternatief voor sigaretten, bijvoorbeeld om regelgeving over smaken voor sigaretten te omzeilen. Waterpijptabak verschilt duidelijk van pijptabak.
Waterpijptabak, dat vooral bevochtigers, zoete en fruitsmaken bevat, heeft een hoger gehalte aan additieven dan pijptabak.
Europees verbod op `smaakjes'
In 2016 komt er vanuit de Europese tabaksproductenrichtlijn een verbod op sigaretten en shag met een `kenmerkende smaak', zoals menthol. Voor het toezicht op dit verbod zijn gegevens over additieven niet toereikend. Daarvoor kan ook geur- en smaakbeoordeling door consumenten in zogeheten
smaakpanels worden gebruikt.
Delen op:
Deel deze pagina op Facebook
Deel deze pagina op Twitter
Deel deze pagina op LinkedIn