FloraHolland - Internationale Vrouwendag: chrysanten het populairst
08 maart 2016Royal Floraholland Internationalevrouwendag
Royal FloraHolland heeft de balans opgemaakt hoe de afzet van de feestdagen Engelse moederdag en Internationale Vrouwendag is verlopen.
Engelse Moederdag
Dit jaar viel de Engelse Moederdag op 6 maart. De inkoopweken vielen dit jaar dus anders dan vorig jaar toen de betreffende Moederdag op 15 maart viel. We kunnen stellen dat er voor snijbloemen zo'n 10% meer omzet is gedraaid voor de Engelse markt in de twee weken voorafgaand aan de Engelse
Moederdag. Dit komt met name doordat er meer stuks over de toonbank zijn gegaan (ongeveer 8% meer) bij een 2% hoger prijsniveau. We zien vooral dat er meer troschrysanten en tulpen aan de moeders zijn gegeven in vergelijking met vorig jaar. Minder populair waren dit jaar de rozen. Van de via
Nederland verhandelde rozen werd 10% minder gekocht als cadeau voor de Engelse moeder.
Internationale Vrouwendag
In de aanloop naar Internationale Vrouwendag (8 maart 2016) zien we een omzetstijging bij snijbloemen van bijna 8%. Vooral doordat er meer stelen zijn verkocht. Hierbij moet uiteraard ook rekening worden gehouden met de extra omzet als gevolg van de overlap met de Engelse Moederdag. Aangezien
Internationale Vrouwendag met name in Rusland een populaire feestdag is, heeft Royal FloraHolland specifiek Rusland onder de loep genomen. Geheel in lijn met de ontwikkelingen in Rusland van de afgelopen tijd, zien we dat ook de handel aan Rusland rond Internationale Vrouwendag aanzienlijk
onder druk staat (8% minder omzet). Meer dan 20% minder stuks zijn verkocht. Vooral tulpen bleken minder in trek te zijn in vergelijking met vorig jaar: 35% minder stelen werden verhandeld. Maar ook rozen stonden zowel qua aantallen als prijs minder in de belangstelling. Wel populair bleek de
troschrysant, waarvan 10% meer exemplaren werden verkocht bij een ruim 15% hoger prijsniveau.