VGZ advies over de reorganisatie


VGZ advies over de reorganisatie

Geplaatst op 07 maart 2016
[IMG]

De Unie heeft medio februari met de leden werkzaam bij klantcontact gesproken over de aangekondigde reorganisatie bij klantcontact. De opbrengst van deze informatiebijeenkomsten is geanonimiseerd doorgegeven aan VGZ. Donderdag 3 maart heeft Inge de Vries een gesprek gehad met VGZ over het
laatste punt waar we het niet over eens kunnen worden.

Tijdens de ledenbijeenkomsten konden de leden hun verhaal kwijt over de reorganisatie bij klantcontact. Voorop staat dat het doel van de reorganisatie, verbetering van de dienstverlening aan klanten door iedereen, wordt gedeeld. Ook wordt door een ieder gedeeld dat de maatregelen van de
reorganisatie kunnen leiden tot een betere dienstverlening. Wel bleef bij individuele leden het idee hangen dat een vergelijkbare kwaliteitsverbetering behaald kan worden met een veel minder ingrijpende reorganisatie. VGZ lijkt wel heel snel naar het reorganisatie wapen te grijpen, terwijl je
met een veel meer organische ontwikkeling hetzelfde kunt bereiken en tegelijkertijd de rust in de afdeling bewaard. Maar omdat het doel van de reorganisatie wel breed gedragen werd, was vanuit de leden geen verzoek aan De Unie om de voorgenomen reorganisatie te stoppen.


Wat hebben de ledenbijeenkomsten opgeleverd?

Een vertegenwoordiger van de ondernemingsraad was bij de ledenbijeenkomsten aanwezig. Veel van de opmerkingen konden daardoor in het advies van de ondernemingsraad worden meegenomen. Het betrof niet altijd nieuwe onderwerpen, maar het heeft de ondernemingsraad wel gesterkt in de richting van
hun advies. Voorbeelden hiervan zijn de aandacht voor de voorlichting in de carrousel, de ruime periode tussen de carrousel en de datum waarop je jou belangstellingsregistratie moet inleveren, de verzekering dat de senior-klantadviseur geplaatst wordt op de functie van klantadviseur als
zij/hij hiervoor belangstelling aangeeft. VGZ heeft toegezegd deze adviezen over te nemen.


Waar zijn we het niet over eens geworden?

De Unie en VGZ verschillen van mening over een detailpunt. De Unie is van mening dat de senior-klantadviseur ook geplaatst moet worden op de functie van klantadviseur, ook als je dit als derde optie aangeeft. VGZ wil dan een gesprek over je motivatie hebben. Ik heb aangegeven dat VGZ
nauwelijks juridische mogelijkheden heeft om een senior klantadviseur af te wijzen die aangeeft de functie van klantadviseur te willen uitvoeren, en die het afgelopen jaar in overwegende mate werkzaamheden heeft verricht die ook terugkomen in de functie van klantadviseur.


Wat kan De Unie voor jou doen?

Vrijdag 4 maart was de carrousel waarin de reorganisatie en de functies werden toegelicht. Heb jij vragen over de functies, over de competenties en wil jij met een onafhankelijke persoon sparren om tot een keuze te komen? Dan kun je contact opnemen met De Unie.

Wordt je niet geplaatst op je voorkeursfunctie, dan heb je de mogelijkheid om hiertegen bezwaar te maken? De Unie kan jou in deze procedure bijstaan.

Zijn er voor jou geen geschikte vacatures en val je daardoor in het sociaal plan? Laat het me weten. Ik wil graag volgen of het sociaal plan voldoende ondersteuning biedt bij het vinden van een nieuwe functie.

Vragen?

Je kunt contact met mij opnemen door een mail naar Inge de Vries te sturen of bel mij via telefoonnummer 06 52522 091.

Informatie

Sectoren: Overheid Zorg en Welzijn