`Bankierseed geen doel op zich; klant moet het ervaren'
Gepubliceerd op 04 maart 2016
Het gaat bij de bankierseed niet alleen om de ceremonie waarin de eed wordt afgelegd. Banken proberen dit op een betekenisvolle manier te doen.
Nog belangrijker is dat de discussie binnen banken met collega's die moet leiden tot een betere cultuur en beter gedrag. De eed is niet vrijblijvend en is gekoppeld aan tuchtrecht. De eed is geen doel op zich; uiteindelijk moet de klant excellente dienstverlening ervaren.
Dat zegt voorzitter Chris Buijink van de Nederlandse Vereniging van Banken in reactie op de berichtgeving over een artikel van de wetenschappers Tom Loonen en Mark Rutgers over de bankierseed. Conclusie van de wetenschappers is dat de bankierseed geen wezenlijke bijdrage levert aan het
vergroten van het vertrouwen in de financiele sector. Hun artikel is gebaseerd op onderzoek uit maart 2014 onder 329 financieel adviseurs (niet per definitie bankmedewerkers), dus voordat de bankierseed (in 2015) werd ingevoerd. De resultaten van dit onderzoek zijn toen al gepubliceerd en zijn
dus niet nieuw.
Op 1 april a.s. zullen alle ruim 80.000 medewerkers van banken in Nederland de eed hebben afgelegd. Vanaf het moment dat zij de eed hebben afgelegd, vallen bankmedewerkers onder het onafhankelijke tuchtrecht.