Velsertunnel moet straks lopen als Zwitsers uurwerk

Velsertunnel moet straks lopen als Zwitsers uurwerk

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 02 maart 2016- Laatste update: 02 maart 2016 11:51 uur

De renovatie moet nog beginnen, maar het nieuwe binnenwerk van de Velsertunnel wordt nu al uitgebreid getest. Op testlocaties in het hele land, waaronder Amsterdam en Rhenen, ondergaan de nieuwe onderdelen van de tunnel in totaal honderden proeven. Testmanager Hans Pos: `We hangen geen lamp op in de tunnel zonder te weten dat hij het doet.'

Testen Velsertunnel 1280x640

Begin januari is Rijkswaterstaat begonnen met de eerste tests van de nieuwe tunnelsystemen. Eerst afzonderlijke onderdelen zoals de nieuwe ventilatoren en camera's, daarna complete systemen zoals de verlichting. In een fabriekshal in Rhenen is de verlichting van de nieuwe Velsertunnel een groot deel al opgebouwd, zodat het testteam van Rijkswaterstaat en aannemer Hyacint elke mogelijke situatie kan nabootsen. Is het schijnsel van de lampen voldoende sterk? Reageren de lampen op het licht buiten?

Zwitsers uurwerk

Testmanager Hans Pos: `Niet iedereen staat erbij stil, maar elke Nederlandse tunnel heeft een complex binnenwerk met onder meer, brandveiligheidssystemen, vluchtvoorzieningen en ventilatie. In de Velsertunnel gaat het om zo'n 50 installaties die samen zorgen voor de veiligheid van de weggebruikers in de tunnelbuizen. Tijdens de renovatie worden vrijwel al deze installaties vernieuwd. Voordat die in de nieuwe tunnel worden geplaatst, willen we zeker weten dat ze individueel goed werken, maar ook samen, als een Zwitsers uurwerk.'

Calamiteitenknop

De Velsertunnel wordt, ook nu al, op afstand bediend vanuit verkeerscentrale Noord-West Nederland aan het Noordzeekanaal. Het besturingssysteem van de Velsertunnel wordt tijdens de renovatie helemaal vervangen en gekoppeld met de verkeerscentrale. In de proeflocatie Amsterdam wordt alle nieuwe software van de Velsertunnel getest, van de bediening vanuit de verkeerscentrale tot de interactie tussen de verschillende systemen. Denk aan de camera's die automatisch moeten meedraaien als er een incident plaatsvindt of de calamiteitenknop die een hele reeks veiligheidsmaatregelen in een keer in werking zet.

Veiligheid voor alles

`Een maand voordat de tunnel dicht is, hebben we alle tests buiten de tunnel doorlopen', zegt testmanager Pos. `Het moment van de waarheid komt dan deze zomer: dan zijn alle nieuwe systemen in de tunnel gebouwd en begint een tweede ronde tests. Alle installaties - van slagbomen tot matrixborden - in de tunnel worden dan nogmaals afzonderlijk en gezamenlijk beproefd. Van te voren hebben we alles berekend, maar dan gaan we ook echt meten. Hoeveel lucht de ventilatie ververst, of de verlichting echt voldoende is. We toetsen dan de theorie aan de praktijk. Pas als we dan tevreden zijn, begint de procedure om de tunnel weer open te stellen. Want veiligheid gaat voor alles.'