NU Check 'client centraal in verpleeghuis'
woensdag 2 maart 2016 08:30 Binnenland
Dit is een origineel bericht van Nu'91
NU'91 start op www.nu91.nl een online NU Check 'client centraal in het verpleeghuis' naar aanleiding van een onlangs verschenen rapport van het College voor de Rechten van de Mens. De onderzoeksvraag is wat zorgprofessionals nodig hebben om het voor een goede zorgverlening noodzakelijk persoonlijke contact mogelijk te maken?
Het College voor de Rechten van de Mens heeft onlangs kwalitatief onderzoek naar mensenrechten van ouderen bij zes verpleeghuizen gedaan. Juist de verpleeghuizen die goed uit de verf kwamen, scoorden hoog op persoonlijke verzorging: hulp bij het douchen, aankleden, naar de wc en naar bed gaan, gedaan door professionele krachten die de tijd hebben voor de patient.
Met steeds minder collega's moeten zorgprofessionals in de ouderenzorg hun werk doen, dat ook nog steeds complexer wordt. Door de hoge werkdruk schiet het voor een goede zorgverlening belangrijke persoonlijke contact met de bewoners er vaak bij in. En dat ligt niet aan de deskundigheid, wil en inzet van de zorgprofessionals, maar zijn het gevolg van politieke keuzen.
NU'91 agendeert de toenemende werkdruk continue aan de diverse sociale tafels. Daarvoor is input van de werkvloer hartstikke belangrijk. Daarom houdt NU'91 een korte online NU Check onder verpleegkundigen en verzorgenden uit de verpleeghuiszorg.
Deze NU Check staat open tot 1 april.
*
*
*
*