Klanten beoordelen uitvoering Regiotaxi met een 7,9


[IMG]

02-03-2016

Gemeenten kunnen vervoerspassen uitgeven in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). In deze wet is geregeld dat inwoners die door een beperking geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer een Wmo-vervoerspas kunnen krijgen. Eind 2015 is de tevredenheid onderzocht van
klanten van de Regiotaxi 's-Hertogenbosch. Gebruikers uit Boxtel, Haaren, s`-Hertogenbosch, Heusden, Schijndel, Sint-Michielsgestel en Vught werden ondervraagd en waardeerden de mogelijkheden van de regiotaxi met een 7,8 en de uitvoering met een 7,9.

Op 5 juni 2015 hebben er 789 inwoners uit Boxtel vanuit de Wmo een pasje voor PZN (de regiotaxi). In Boxtel werden voor dit onderzoek 200 vragenlijsten toegestuurd. 128 inwoners vulden de vragenlijst in. Een respons van 64%. De Wmo-reizigers die in de periode juni-augustus 2015 minimaal een
rit maakten bleek bij de groep 80 jaar en ouder op 47% te liggen. Dit bleek bij de groep 65-79 jarigen 29% en bij de groep tussen 39-64 jaar 24%.

In het totaalplaatje (alle gemeenten) blijkt tevredenheid uit het oordeel over de kwaliteit van de dienstverlening. Over alle aspecten van de service is 90% of meer van alle reizigers (zeer) tevreden. Zo is 97% (zeer) tevreden over de hulp en de begeleiding van de chauffeur. De respondenten
uit Boxtel gaven allemaal aan (100%) (zeer) tevreden te zijn over het rijgedrag van de chauffeur.

Voor wat betreft de dienstverlening hechten de reizigers (alle gemeenten) het meeste belang aan het op tijd ophalen. Bijna driekwart (74%) van de reizigers vindt dit aspect van de dienstverlening het meest belangrijk. Het gaat er hen zowel om dat de taxi niet te laat en niet te vroeg komt.
Daarnaast vinden klanten het erg belangrijk dat `no show rit' ritten worden voorkomen. Hiervan is sprake wanneer de taxi en de klant elkaar niet treffen om welke reden dan ook.

De aanbevelingen uit het klanttevredenheidsonderzoek worden gebruikt om de kwaliteit van de dienstverlening verder te verbeteren. Zo wordt er op dit moment hard gewerkt aan `mijnTaxiApp'. Met de app kan de reiziger straks exact zien `waar de taxi is'. Hij weet hoe laat de taxi voorrijdt,
wanneer hij op plaats van bestemming is. Ook ziet hij een foto van de chauffeur. Aan het eind van de rit geeft de app automatisch de mogelijkheid de rit te beoordelen. De bedoeling is dat de reizigers deze app vanaf het 4e kwartaal 2016 kunnen gaan gebruiken.