Alcoholvrije bieren de nieuwe trend: proef ze nu in pop-up bar op Leuvense Oude Markt - KU Leuven
01 MAART 16. Op 1 maart opent een nieuwe pop-up bar op de Oude Markt in Leuven. Niets bijzonders, ware het niet dat NapLap slechts een maand openblijft en enkel alcoholvrije en alcoholarme dranken serveert. De initiatiefnemers stad Leuven, KU Leuven, UCLL, LOKO en AB InBev willen een debat openen over verstandig alcoholgebruik.
Stad Leuven trekt enthousiast mee aan de kar. "Uitgaan is zo veel meer dan alcohol", zegt Bieke Verlinden, schepen van studentenzaken. "Daarom lanceerden we het idee om samen met de studentenorganisaties een alcoholarme maand te organiseren. De pop-up bar NapLap is een plaats waar Leuvense verenigingen beurtelings een thema-avond organiseren. Centraal staat fun, en we gaan aantonen dat alcohol daarbij echt geen must is."
NapLap - acroniem voor non alcoholic/low alcoholic place - strijkt tijdelijk neer op de Oude Markt nummer 11. Als bierliefhebber kan je er komen genieten van verschillende niet-alcoholische en laagalcoholische dranken als Hoegaarden Radler en Jupiler Blue. Daarnaast kan je proeven van ter plekke gemixte biercocktails. Als kers op de taart serveren we huisgemaakte limonades van topkok Kwinten de Paepe.
AB InBev neemt met veel enthousiasme deel aan dit project. Stijn De Beer, Sales Director On-Trade Belgium bij AB InBev: "Het segment laag- en niet-alcoholische bieren heeft een enorm groeipotentieel in ons land. In Belgie wordt momenteel 2,1% van onze biermarkt ingenomen door niet- en laagalcoholische bieren. In Duitsland loopt dit cijfer al op tot 10,4% en in Spanje zelfs tot 17,7%. Wij nemen in Belgie een voortrekkersrol in dit segment met een uitgebreid portfolio aan producten. Denk daarbij aan Hoegaarden 0.0, Jupiler Blue en de verschillende Hoegaarden Radlers. We willen bierliefhebbers graag kennis laten maken met deze niet-alcoholische en laagalcoholische alternatieven. We steunen dan ook met plezier dit NapLap-initiatief in onze thuisstad Leuven."
Het studentenleven en uitgaan zijn twee handen op een buik. Is er nood om te sensibiliseren rond alcoholgebruik? "Toch wel", zegt Rik Gosselink, vicerector studentenbeleid van de KU Leuven. "Een initiatief rond het promoten van alcoholvrij of -arm uitgaan verdient alle steun. We willen tonen dat een gezellige tijd met vrienden niet noodzakelijk betekent dat je de dag nadien met een kater rondloopt. Het kan anders."
Een pop-up bar is de ideale manier om het initiatief te laten leven en te laten opvallen. Mariska Gellaerts, Cooerdinator Communicatie bij LOKO: "Voor de deelnemende fakbars en organisaties is het niet zomaar een zaaltje dat ze huren voor een alternatief evenement maar wel een totaalconcept met sprekend interieur en interactie. De verschillende verenigingen die tekenen voor de uitbating kondigen dan ook erg interessante thematische avonden aan: van nieuw dj-talent over stand-up comedy tot quizavonden."
Je bent van harte welkom!
Praktisch
NapLap: non-alcoholic/low-alcoholic pop-up bar
Oude Markt 11
3000 Leuven
Openingsuren:
maandag tot woensdag: 16u00 tot 22u00
donderdag tot zaterdag: 16u00 tot 01u00
Bijzonder:
Op 14 maart houden de KU Leuven en de UCLL NapLap open. Die avond staan rector Torfs, vicerector Pollefeyt, vicerector Malfliet, vicerector Gosselink, Jan De Vriendt (studentenvoorzieningen KU Leuven) en Francis Loyens (onderwijsbeleid UCLL) achter de toog. Ook het Leuvense stadsbestuur tekent later in de maand maart present aan de tap. Burgemeester Louis Tobback liet verstaan dat hij de openingsavond niet wenst te missen.
Social:
www.facebook.com/naplap
www.twitter.com/naplap_Leuven
Meer informatie
* Stad Leuven: Bieke Verlinden, schepen van sociale zaken, werk en studentenzaken
* Stad Leuven: Miran Scheers, afdelingshoofd Preventie en Veiligheid
* KU Leuven: Jan De Vriendt, directeur Dienst Studentenvoorzieningen
* AB InBev: Korneel Warlop, manager External Communication Belux & Global
* UCLL: Francis Loyens, directeur Studentenbeleid UC Leuven-Limburg
* LOKO: Mariska Gellaerts, cooerdinator Communicatie