Groen licht voor uniek onderwijsproject IKC Zuidstroom
Specifieke aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind, het invoeren van passend onderwijs en voor de decentralisaties in de zorg. Hiermee wordt in het Integraal Kind Centrum (IKC) Zuidstroom `gebouwd' voor de toekomst.
Vanuit de Agenda voor Gezondheid en Zorg waardeert de Provincie Limburg dit uniek en breed onderwijsconcept met een bijdrage van ruim EUR 150.000,-.
IKC Zuidstroom staat voor een wijkschool met leerlingen vanuit een gevarieerde multiculturele achtergrond. Onderwijsstichting Fortior wil hiermee een standaard neerzetten voor een duurzame onderwijs- en sociale leefomgeving met optimale ontwikkelingsmogelijkheden voor haar leerlingen. Het kindcentrum is ontwikkeld vanuit de onderwijskundige visie om leerlingen optimaal te ontwikkelen en te laten ontplooien. Daarnaast heeft Fortior ondersteund door het Cradle to Cradle (C2C) expolab een ambitiedocument en uitgangspunten voor een C2C leeromgeving ontwikkeld en ook gerealiseerd. De subsidie van de Provincie maakt het nu mogelijk om van deze leeromgeving een kenniscentrum te maken voor C2C in het onderwijs. Op de school is er een ontwikkelgroep die vanuit C2C uitgangspunten in de verschillende (bestaande) lesactiviteiten gezondheid, duurzaamheid en veiligheid integreert.
Centraal staan (taal)ontwikkeling van leerlingen (inclusief ondersteuning van ouders en omgeving), een veilig pedagogisch sociaal klimaat en een optimaal (binnen)milieu. Dat laatste heeft met name betrekking op zowel de bouw als de inrichting van het schoolgebouw en het buitenterrein.
Naast doorontwikkeling van de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind betreft het project de volgende activiteiten:
* het ontwikkelen van het buitenterrein (inclusief moestuin en zogenoemde verticale tuin in het openbare deel) tot een terrein voor school en buurt;
* het aanbrengen van een meetsystematiek dat de effecten van het gezonde IKC kan meten;
* het actief delen van kennis, leerprestaties en meetresultaten.
Het project draagt dan ook op constructieve wijze bij aan actieve lessen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid voor alle leerlingen die gebruikmaken van het hele gebouw en buitenterrein. Verwacht wordt dat de impact van dit vooruitstrevend initiatief groot is op de (leef)omgeving en zowel het primair als het voortgezet onderwijs in Venlo en andere regio's het voorbeeld zullen volgen. Via een virtuele variant van het C2C kenniscentrum kunnen ook andere leerlingen van het kenniscentrum gebruik gaan maken.