We dwepen al tien jaar met dezelfde artiestencarrousel
dinsdag 1 maart 2016 09:00 Binnenland
Dit is een origineel bericht van Hendrik Beerda Brand Consultancy B.V.
Het is niet eenzaam, maar vooral eenzijdig aan de Nederlandse entertainmenttop, blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder ruim 3.000 Nederlanders. Al 10 jaar vechten de zangers Guus Meeuwis en Marco Borsato om de eerste plaats in het hart van de Nederlander. En waar Andre Rieu sinds 2006 steevast onze favoriete musicus is, blijken Andre van Duin en Herman Finkers al jaren de populairste cabaretiers. Maar volgens het onderzoek, dat sinds 2006 tweejaarlijks wordt uitgevoerd, lijkt met Armin van Buuren, Tiesto en Afrojack een nieuwe generatie volkshelden in opkomst die zich steeds steviger nestelen tussen de Nederlandse muziekelite.
'Met enkel een leuk liedje bereik je bij lange na niet de cultstatus van Guus Meeuwis of Marco Borsato, daar is ook een ronkende pr-machine voor nodig', zegt merkadviseur Hendrik Beerda. 'Natuurlijk is de kwaliteit van het artistieke product belangrijk, maar als jurylid in de The Voice of Holland of als gast bij De Wereld Draait Door blijf je top of mind bij het grote publiek. Het duurt jaren om zo'n enorm draagvlak op te bouwen onder alle bevolkingsgroepen.'
BLOF en Golden Earring zijn al tien jaar de nummers een en twee
Ook onder de popbands is het bijna saai aan de top. Sinds 2006 zijn BLOF en Golden Earring de nummers een en twee voor de gemiddelde Nederlander. Ook De Dijk en DIRECT draaien al een decennium mee in de kopgroep. Racoon, Rowwen Heze en Kensington hebben pas dit jaar een plaatsje op het nationale podium weten te bemachtigen, ondanks dat ze al vele jaren meedraaien in het muziekcircuit.
Ranglijst van popgroepen met de sterkste reputatie in 2016 (+ positie in 2006)
1. BLOF (1)
2. Golden Earring (2)
3. De Dijk (4)
4. Racoon (-)
5. Rowwen Heze (-)
6. DI-RECT (6)
7. Kensington (-)
DJ's zijn nieuwe generatie volkshelden
Het is knap dat traditionele musici als Andre Rieu en Wibi Soerjadi door de jaren heen hun sterke positie in de ranglijst wisten te behouden. Maar de ogen zijn nu vooral gericht op internationaal succesvolle dj's als Armin van Buuren en Tiesto. Hoewel zij in 2006 amper bekend waren, weten zij nu een enorm publiek aan te spreken met hun muziek. En ook dj's Afrojack, Hardwell en Martin Garrix hebben inmiddels een nationale sterrenstatus bereikt en lijken in hun voetsporen te treden.
Ranglijst van musici en dj's met de sterkste reputatie in 2016 (+ positie in 2006)
1. Andre Rieu (1)
2. Armin van Buuren (-)
3. Tiesto (-)
4. Wibi Soerjadi (2)
5. Jaap van Zweden (-)
6. Afrojack (-)
7. Hardwell (-)
8. Martin Garrix (-)
Imago van Trijntje Oosterhuis en Rene Froger keldert door negatieve publiciteit
Uit de monitor van de nationale cultuurmerken blijkt dat het imago van Trijntje Oosterhuis een flinke deuk heeft opgelopen door het tegenvallende resultaat bij het Songfestival van 2015. 'De Nederlandse bevolking ziet de toekomst voor Trijntje Oosterhuis somber in en gelooft veel minder in de kwaliteiten van de zangeres', zegt merkadviseur Beerda aan de hand van de onderzoeksgegevens. Ook Rene Froger zag zijn reputatie kelderen door forse kritiek in de media. De zanger wordt als veel minder sympathiek ervaren. Beerda: 'Ook voor artiesten geldt: reputatie komt te voet en gaat te paard.'
Ranglijst van zangers (m/v) met de sterkste reputatie in 2016 (+ positie in 2014)
1. Guus Meeuwis (2)
2. Marco Borsato (1)
3. Ilse DeLange (3)
4. Nick & Simon (4)
5. Anouk (5)
6. Ali B (10)
7. Frans Bauer (6)
8. Jan Smit (7)
9. Gerard Joling (12)
10. Trijntje Oosterhuis (8)
11. Miss Montreal (-)
12. Roel van Velzen (14)
13. Rene Froger (9)
14. Jeroen van der Boom (17)
Metropole Orkest is gesubsidieerde cultuurgezelschap met het breedste draagvlak
Van alle gesubsidieerde gezelschappen hebben acht een breed draagvlak onder het Nederlandse publiek. Opmerkelijk is dat het gezelschap met de grootste achterban, het Metropole Orkest, al meerdere malen op omvallen stond door een dreigende subsidiestop. Ook het Koninklijk Concertgebouworkest en Het Nationale Ballet staan steevast hoog op de lijst van populairste cultuurmerken.
Ranglijst van gesubsidieerde gezelschappen met de sterkste reputatie (+ positie in 2014)
1. Metropole Orkest (1)
2. Koninklijk Concertgebouworkest (2)
3. Het Nationale Ballet (3)
4. Scapino Ballet Rotterdam (4)
5. De Nationale Opera (-)
6. Nederlands Dans Theater (5)
7. Toneelgroep Amsterdam (6)
8. Introdans (-)
Onderzoek onder 3.200 respondenten
Voor het onderzoek van 2016 zijn 3.200 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar het maatschappelijk draagvlak en het imago. Met het onderzoek is de reputatie van alle merken die in de Nederlandse cultuursector actief zijn gemeten.
Bijlage 1: Ranglijst van de merkkracht van cultuurprofessionals en cultuurorganisaties binnen de top-150 van sterkste cultuurmerken, per segment (onder de gemiddelde Nederlander, 18+), 2016 en tussen haakjes de positie in 2014
Acteurs en regisseurs (m/v)
1. Linda de Mol (-)
2. Chantal Janzen (2)
3. Jeroen Krabbe (3)
4. Carice van Houten (4)
5. Katja Schuurman (6)
6. Monique van de Ven (1)
7. Rutger Hauer (5)
8. Huub Stapel (7)
9. Paul Verhoeven (8)
10. Daan Schuurmans (11)
11. Barry Atsma (12)
12. Famke Janssen (10)
13. Thom Hoffman (-)
14. Halina Reijn (14)
15. Pierre Bokma (15)
16. Michiel Huisman (-)
Beeldend kunstenaars, ontwerpers en architecten (m/v)
1. Jan des Bouvrie (1)
2. Mart Visser (-)
3. Viktor & Rolf (3)
4. Anton Corbijn (-)
5. Jan Taminiau (6)
Cabaretiers (m/v)
1. Andre van Duin (1)
2. Herman Finkers (2)
3. Youp van 't Hek (5)
4. Herman van Veen (-)
5. Jochem Myjer (9)
6. Paul de Leeuw (3)
7. Tineke Schouten (4)
8. Claudia de Breij (13)
9. Karin Bloemen (6)
10. Najib Amhali (8)
11. Brigitte Kaandorp (7)
12. Freek de Jonge (11)
13. Hans Teeuwen (14)
14. Paul van Vliet (12)
15. Theo Maassen (10)
16. Guido Weijers (16)
17. Jan Jaap van der Wal (-)
18. Bert Visscher (15)
19. Dolf Jansen (17)
20. Javier Guzman (-)
21. Jandino Asporaat (19)
22. Sara Kroos (18)
23. Hans Sibbel (20)
24. Ronald Goedemondt (-)
Dansers (m/v), dansgezelschappen en choreografen (m/v)
1. Het Nationale Ballet (1)
2. Scapino Ballet Rotterdam (2)
3. Nederlands Dans Theater (3)
4. Introdans (-)
Festivals en concertseries
1. Pinkpop (1)
2. Lowlands (2)
3. North Sea Jazz Festival (3)
4. Uitmarkt Amsterdam (4)
5. Nederlands Film Festival (6)
6. Oerol (5)
7. Parkpop (7)
8. Concert at SEA (-)
9. Parade (9)
10. Appelpop (-)
11. IDFA (12)
Filmhuizen en bioscopen
1. Pathe (1)
2. JT Bioscopen (2)
3. Wolff Bioscopen (3)
4. CineMec (-)
5. Utopolis (-)
Kortingsregelingen & tegoedbonnen
1. VVV Cadeaubon (1)
2. Nationale Bioscoopbon (2)
3. Museumkaart (3)
4. CJP (4)
5. Podium Cadeaukaart (-)
Kunst- & cultuurprijzen
1. Gouden Televizier-Ring (1)
2. Gouden Kalf (2)
3. Edison (3)
4. Musical Awards (-)
5. Louis d'Or (4)
Musici, dj's, componisten en dirigenten (m/v)
1. Andre Rieu (1)
2. Armin van Buuren (2)
3. Tiesto (3)
4. Wibi Soerjadi (4)
5. Jaap van Zweden (5)
6. Afrojack (6)
7. Hardwell (-)
8. Martin Garrix (-)
Muziekgezelschappen
1. BLOF (2)
2. Golden Earring (1)
3. De Dijk (3)
4. Racoon (4)
5. Rowwen Heze (-)
6. DI-RECT (7)
7. Metropole Orkest (6)
8. Koninklijk Concertgebouworkest (8)
9. Kensington (-)
10. Johann Strauss Orchestra (9)
Podia
1. Amsterdam ArenA (2)
2. Ahoy Rotterdam (1)
3. Koninklijk Theater Carre (3)
4. Ziggo Dome (4)
5. Heineken Music Hall (5)
6. GelreDome (7)
7. Paradiso (6)
8. Het Concertgebouw Amsterdam (8)
9. DeLaMar Theater (9)
10. Beatrix Theater (14)
11. Luxor Theater Rotterdam (10)
12. Melkweg (11)
13. Stadschouwburg Amsterdam (13)
14. De Doelen Rotterdam (12)
15. TivoliVredenburg (-)
16. AFAS Circustheater (19)
17. 013 (20)
18. De Oosterpoort Groningen (-)
Theater- en muziekproducenten & festival- en concertorganisatoren
1. MOJO (2)
Theater- en operagezelschappen
1. De Nationale Opera (-)
2. Toneelgroep Amsterdam (1)
Ticketingbedrijven
1. Ticketmaster (1)
2. Eventim (-)
Zangers (m/v)
1. Guus Meeuwis (2)
2. Marco Borsato (1)
3. Ilse DeLange (3)
4. Nick & Simon (4)
5. Anouk (5)
6. Ali B (10)
7. Frans Bauer (6)
8. Jan Smit (7)
9. Gerard Joling (12)
10. Trijntje Oosterhuis (8)
11. Miss Montreal (-)
12. Roel van Velzen (14)
13. Rene Froger (9)
14. Jeroen van der Boom (17)
15. Trijntje Oosterhuis (8)
16. Miss Montreal (-)
17. Roel van Velzen (14)
18. Rene Froger (9)
19. Jeroen van der Boom (17)
Bijlage 2: Details over het Cultuursector Merkenonderzoek Nederland 2016
- Het Cultuursector Merkenonderzoek meet sinds 2006 de kracht en reputatie van alle Nederlandse cultuurorganisaties. Het nationale cultuuronderzoek vindt tweejaarlijks plaats in de even jaren. Het provinciale verdiepingsonderzoek gebeurt in de oneven jaren. \\015
- Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.
- Het onderliggende onderzoeksmodel BrandAlchemy(tm) is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld.
- Tweejaarlijks wordt met het onderzoeksmodel BrandAlchemy(tm) ook merkenonderzoek uitgevoerd in de dagattractie-, evenementen-, goededoelen-, horeca-, retail-, sponsor-, sport- en ziekenhuissector en voor steden, streken en provincies.
- Sinds 2006 zijn met het onderzoeksmodel ruim 2.500 merken gemeten en hebben 360.000 respondenten aan de onderzoeken deelgenomen.
- Het Cultuursector Merkenonderzoek 2016 is uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS, Rabobank en Albert Heijn.
- De vragenlijst is online voorgelegd aan een representatieve steekproef van 3.200 Nederlanders die lid zijn van een online panel. Er zijn voldoende respondenten ondervraagd om betrouwbare uitspraken te kunnen doen over de onderzochte cultuurmerken.
- In twee stappen is het onderzoek uitgevoerd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden namen in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar geholpen bekendheid, waardering, binding, persoonlijkheid, prestatie, bezoek, bezoekintentie en groeipotentie. Elk merk is op 40 factoren onderzocht.
- Met het onderzoek zijn de volgende culturele segmenten onderzocht: 1. acteurs & regisseurs, 2. beeldend kunstenaars, ontwerpers & architecten, 3. cabaretiers, 4. dansers, dansgezelschappen & choreografen, 5. festival- & concertorganisatoren 6. festivals & concertseries, 7. filmhuizen & bioscopen, 8. kortingsregelingen & tegoedbonnen, 9. kunst- & cultuurprijzen, 10. musea & monumenten, 11. musici, dj's, componisten & dirigenten, 12. muziekgezelschappen, 13. podia, 14. theater- & muziekproducenten, 15. theater- & operagezelschappen, 16. ticketingbedrijven en 17. zangers.
- De theorie die ten grondslag ligt aan het merkenmodel BrandAlchemy is eenvoudig en breed geaccepteerd in de merkenliteratuur: een merk ontwikkelt zich in drie fasen (bekendheid, waardering en binding). Om deze drie fasen te kunnen doorlopen moet het merk een relevant onderscheidende positie innemen ten opzichte van de concurrentie, de merkpositionering. Deze merkpositionering wordt gerealiseerd met de ontwikkeling van merkpersoonlijkheid en merkprestatie.
*
*
*
*