Minister stelt Tracebesluit vast voor Nieuwe Sluis Terneuzen


Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft het Tracebesluit vastgesteld voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Het is het sluitstuk van de ruimtelijke procedure die Nederland moest doorlopen voor de realisatie van de Nieuwe Sluis Terneuzen. De Nieuwe Sluis wordt gerealiseerd
binnen het huidige sluizencomplex van Terneuzen. In het Tracebesluit staat een gedetailleerde uitwerking van de gekozen ligging van de sluis. Het Tracebesluit ligt van 15 maart tot en met 25 april ter inzage.

Minister Schultz is blij met de nieuwe mijlpaal. "Zoals het er nu voor staat, kan in het derde kwartaal van 2017 de schop in de grond. Deze nieuwe sluis betekent een vlottere doorvaart tussen Nederland, Belgie en Frankrijk. Hiermee verstevigen we de concurrentiepositie van de maritieme sector
in Noordwest-Europa voor zowel binnenvaart, zeevaart als de havens. Het is een impuls voor een duurzame groei van de Nederlandse economie."

Cruciale schakel
De nieuwe, grotere en modernere sluis in Terneuzen wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. Met de bouw van de Nieuwe Sluis verbetert de toegang naar de havens van Terneuzen en Gent. De capaciteit van het sluizencomplex wordt aanzienlijk groter, waardoor de wachttijden
verbeteren. Het gaat om een cruciale schakel op de toekomstige as Rotterdam-Parijs, via de Seine-Scheldeverbinding.
De aanbesteding vindt plaats als de minister het uitvoeringsbesluit heeft genomen.

Nederlands-Vlaams project
De Nieuwe Sluis bij Terneuzen is een Nederlands-Vlaams project, uitgevoerd door de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC). In februari vorig jaar tekenden minister Schultz en haar Vlaamse collega minister Weyts van Mobiliteit en Openbare Werken het Verdrag voor de aanleg van de nieuwe
sluis met daarin politieke, juridische en financiele afspraken. Het Verdrag is inmiddels door beide parlementen goedgekeurd en gaat in op 1 maart 2016.

Kosten
Nederland levert volgens het Verdrag een vaste bijdrage van 188 miljoen euro voor de realisatie. Vlaanderen betaalt de rest van de werkelijke kosten. De totale kosten voor aanleg en dertig jaar beheer en onderhoud worden geraamd op 1,14 miljard euro. Voor het project is 48 miljoen euro
Europese subsidie (Connecting Europe Facility) toegezegd.