FloraHolland - Bloemisten meest actief op Facebook
01 maart 2016Royal Floraholland Socialmediabloemist
Hoe kunnen wij bloemisten nog beter bereiken en inspireren? Dit is een vaak gestelde vraag door kwekers. Wij vroegen het aan ons Bloemistenpanel.
Bloemistenpanel: vraagbaak voor kwekers en klanten
Via Bloemisten Inzicht (ons Bloemistenpanel) bevraagt Royal FloraHolland bloemisten uit Nederland, Engeland, Frankrijk en Duitsland op verschillende onderwerpen. Per land zijn circa 400 bloemisten aangesloten. Het doel is om deze groep uit te breiden naar 1.500 bloemisten per land.
Het Bloemistenpanel krijgt minimaal 4 keer per jaar een vragenlijst van ons. Kwekers en klanten kunnen onderwerpen aandragen. Dit maal vroegen wij naar het online en offline gedrag van de bloemisten.
Bloemisten online actief
Bloemisten blijken vaak online te zijn, voor zowel werk als prive. Meer dan driekwart van de deelnemende bloemisten vindt de inzet van online middelen (zeer) belangrijk voor zijn bedrijfsvoering. Hij gebruikt de online middelen voor het promoten en verkopen van zijn producten, het zoeken van
productinformatie en de inkoop van producten. Hij besteedt hier gemiddeld 1 uur per dag aan.
Facebook is favoriet en speelt een belangrijke rol voor de bloemist, 80% is hierop actief. Hij gebruikt het vooral om promoties met consumenten te delen maar ook als informatie- en inspiratiebron rondom trends en (nieuwe) producten. Van Twitter, LinkedIn en Pinterest maakt hij minder gebruik.
Via vakbladen en beurzen, vooral Trendz en de Royal FloraHolland Trade Fair, laat hij zich inspireren. Voor het inkopen van producten gebruikt hij de (online) kanalen van de leverancier.
Bedrijfswebsite: voor online bestellingen
De meeste bloemisten hebben een bedrijfswebsite. Deze wordt vooral gebruikt door consumenten. Zij bekijken hier het assortiment van de winkel en doen er hun online bestellingen. Daarnaast zoeken zij er praktische informatie over de winkel. Zoals de contactgegevens, geschiedenis en cijfers en
feiten. De bloemist gebruikt zijn bedrijfswebsite minder voor promotiedoeleinden.
Meer weten?
Wilt u meer informatie over Bloemisten Inzichten? Of heeft u een onderzoeksvraag waarop u antwoord wilt? U kunt uw suggesties of vragen doorgeven via onze klantenservice.
* Neem contact op met klantenservice.