TreinTramBus en Navetteurs.be: verder uitstel S-net Brussel totaal o..


zaterdag, 30 januari 2016 16:32

Geduld van de pendelaars is op

Morgen wordt het S-net rond Brussel (tot voor kort bekend als het Gewestelijk Expresnet) besproken in het overlegcomite van de regeringen. Volgens de jongste mediaberichten worden delen van dit net misschien nooit afgewerkt. Na meer dan tien jaar werken krijgen de moegetergde reizigers nog
steeds geen uitzicht op een beter aanbod. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be dringen aan op de snelle afwerking van een enkele cruciale schakels zodat het aanbod op korte termijn kan worden verbeterd.

De financiele problemen van de Brusselse voorstadstreinen, het S-net, worden morgen besproken op het overlegcomite tussen de regeringen. De soap rond het S-net lijkt wel eindeloos. Het net had al in 2012 afgewerkt moeten zijn, maar de werkzaamheden worden steeds weer op de lange baan
geschoven. Als de politiek niet ingrijpt, zullen tal van stations er nog jaren bijliggen als een werf. Meer nog: de miljarden die al zijn geinvesteerd hebben tot op heden nog geen enkel tastbaar resultaat. Nochtans is een goedwerkende voorstadsnet broodnodig nu zowat alle Brusselse autotunnels
aan een ingrijpende renovatie toe zijn. Het geduld van de pendelaars is na al die jaren op.

De Federale Regering moet haar beleid bijsturen. Het afstel van de werken op de lijnen Brussel-Ottignies en Brussel-Nijvel is een direct gevolg van de draconische besparingen bij het spoor: -2,1 miljard tijdens de hele legislatuur. Intussen geeft onze overheid tijdens diezelfde periode een
fiscale korting van niet minder dan 20 miljard euro voor salariswagens. Jo Cornu, CEO van de NMBS, heeft al bij herhaling aangedrongen op goedkopere infrastructuurvergoedingen om het S-net rond Brussel op korte termijn te kunnen uitbreiden. Ook hier lijkt minister Galant de urgentie van het
probleem niet in te zien.

TreinTramBus en Navetteurs.be dringen erop aan op korte termijn enkele cruciale schakels van het S-net af te werken zodat het aanbod op alle lijnen kan versterkt worden tot een trein om het half uur en een kwartierdienst in de brede spits. In zowat elke grote Europese stad speelt het spoor een
grote rol in de mobiliteit van de rand naar het centrum. Behalve dan in de Europese hoofdstad: Brussel bengelt zowat aan het staartje als het gaat om voorstedelijk spoorvervoer. De gevolgen van dit falen zijn alle dagen zichtbaar op de wegen van en naar Brussel: de files worden alsmaar langer,
en ook de tunnels kunnen allang geen oplossing meer bieden. Het aandeel autopendelaars uit in de rand rond Brussel is dan ook veel groter dan op langere en kortere afstanden.

Share/Save/Bookmark