D66 wil nachtelijk openbaar vervoer

D66 wil nachtelijk openbaar vervoer

D66 Rotterdam wil dat er beter openbaar vervoer komt in de nachtelijke uren in het weekend. Op die manier is de binnenstad beter bereikbaar voor bezoekers van het culturele aanbod. Volgens de democraten is dit veiliger, duurzamer en goed voor het nachtleven in de stad.

Op dit moment rijden de metro's in de stad tot net na twaalven, ook op vrijdag en zaterdag. Woordvoerder cultuur en horeca Jos Verveen vindt dat onacceptabel: "Dit is Rotterdam, een wereldstad. We kunnen het nachtleven een extra impuls geven door het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Bovendien: Als we in gesprek gaan met scholieren en studenten en vragen wat er beter kan in Rotterdam is dit altijd het eerste dat ze noemen." Verkeerswoordvoerder Samuel Schampers wijst op de veiligheid en duurzaamheid. Schampers: "Nu moeten mensen vaak noodgedwongen een BOB aanwijzen of een taxi nemen. Dat gaat helaas wel eens mis, ondanks alle campagnes. Met openbaar vervoer 's nachts kunnen we de mensen verleiden gewoon de metro of tram te nemen."

Via schriftelijke vragen aan het College wil D66 eerst de mogelijkheden en bijbehorende kosten in kaart brengen. Daarna kan de Gemeenteraad dan een besluit nemen over nachtelijk OV.

Aan het College van Burgemeester en Wethouders Coolsingel 40 3011 AD Rotterdam

Schriftelijke vragen ex. art. 30 van het Reglement van Orde Betreft: nacht OV Rotterdam, 22 januari 2016

Geacht College,

Rotterdam kent een goed cultureel klimaat en een bruisend nachtleven. Dat is goed voor de stad, omdat het culturele klimaat een belangrijke vestigingsfactor is voor bedrijven en (potentiële) Rotterdammers. Rotterdam is een wereldstad. Maar terwijl er in andere wereldsteden zoals Berlijn en New York ’s en Berlijn nachts metro’s in het weekend de hele nacht door rijden, is dat in Rotterdam niet zo. Omdat in het nachtleven vaak alcohol genuttigd wordt, zullen minder mensen de auto gebruiken om de stad te bezoeken. In plaats daarvan wordt vaak een bob gebruikt, de fiets of het openbaar vervoer.

Om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen met alcohol op achter het stuur kruipen, uit duurzaamheidsoverwegingen en om het nachtleven zo toegankelijk mogelijk te maken wil D66 Rotterdam de alternatieven voor de auto bij het bezoeken van het nachtleven zoveel mogelijk stimuleren. Een belangrijk middel daarbij is het nacht OV. Op dit moment zijn al BOB-bussen in gebruik, maar het aanbod van lijnen is beperkt. De fractie van D66 Rotterdam heeft daarom de volgende vragen:

Is het College het met D66 Rotterdam eens dat een groter aanbod van lijnen van nacht OV goed zou zijn voor Rotterdam en het Rotterdamse nachtleven?

Bent u het met D66 Rotterdam eens dat een ruimer aanbod van nacht OV dit tot een nog aantrekkelijker alternatief maakt voor de auto dan op dit moment?

Heeft het College inzicht in de extra kosten die uitbreiding van het nacht OV met zich meebrengt voor de gemeente? Wat kost bijvoorbeeld een hogere frequentie (2 keer per uur) van de BOB-bussen?

De metro rijdt in Rotterdam in het weekend tot ongeveer half 1 ’s nachts, en begint in het weekend weer rond 7 uur ’s ochtends. Hierdoor valt de metro voor mensen die willen stappen af. Als de metro rond zes uur zou rijden of ’s nachts om het uur met stops op een aantal centrale stations zou het misschien al aantrekkelijker worden. Ook de tram rijdt niet de hele nacht door.

Is bij het College bekend of er een behoefte bestaat aan meer metro-verbindingen ’s nachts in het weekend? Kan het College dit kwantificeren?

Wat kost het om 1 of 2 metrolijnen eerder te laten rijden in het weekend, zodat bezoekers van Rotterdam tussen 5 en 6 met de metro naar huis of een P+R terrein kunnen? Wat kost het om deze lijnen om het uur ’s nachts te laten rijden in het weekend? Is bij het College bekend of er een behoefte bestaan aan meer tram-verbinden ’s nachts in het weekend? Kan het College ook dit kwantificeren?

Wat kost het om 1 of meerdere tramlijnen eerder te laten rijden in het weekend, zodat bezoekers van Rotterdam tussen 5 en 6 met de tram naar huis of een P+R terrein kunnen? Wat kost het om een of meerdere lijnen om het uur ’s nachts te laten rijden in het weekend?

Welke aanvullende mogelijkheden ziet het College om bewoners en bezoekers in het weekend ’s nachts beter te faciliteren met het OV? Denkt u daarbij bijvoorbeeld ook aan elektrische tuk tuks en fietstaxi’s?

Wij zien uw antwoorden graag tegemoet.

Hoogachtend

Jos Verveen

Samuel Schampers

D66 Rotterdam