Eenvoudig online treinreis boeken voor reizigers met een visuele en ..
Al op het station in Utrecht kregen ze vragen van een toevallig passerende journalist en enkele reizigers. Een groep van de Oogvereniging en vijf reizigers met een visuele en auditieve beperking met hun geleidehonden en tolken kwam deze week op bezoek bij NS.
Wat kwam de groep van de Oogverening precies doen bij NS?
Mariska Noorloos, manager toegankelijkheid bij NS: "We hebben samen met de Oogvereniging in 2013 geregeld dat mensen met een visuele beperking eenvoudiger met de trein kunnen reizen door de ontwikkeling van de OV-chip Plus. Hiermee boeken reizigers met een visuele beperking telefonisch -via de
Klantenservice van NS- vooraf eenvoudig hun reis. Omdat de reis vooraf wordt geboekt, is in- en uitchecken -en dus zoeken naar poortjes of kaartautomaten- overbodig. Omdat er ook een groep is die naast een visuele beperking ook een auditieve (gehoor) beperking heeft, willen we de service
uitbreiden met een eenvoudig online boekingssysteem. Dat systeem kwam deze groep vandaag testen voor we het in gebruik gaan nemen dit voorjaar."
Ingeborg van der Pijl van de Oogvereniging: `Voor reizigers die zowel beperkt zijn in horen als zien, met name doofblinde mensen, is het vooraf digitaal boeken van een reis een uitkomst. Deelnemers aan de test geven aan zeker met OV-Chip Plus te gaan reizen als ze digitaal kunnen boeken.
Bellen om een reis te boeken is voor deze groep vaak niet mogelijk. Ook jongeren met een visuele beperking willen veel liever digitaal boeken vanaf hun mobiele telefoon dan dat ze moeten bellen.'
En hoe verliep de test?
Mariska: "Het was een goede sessie met een groep mensen die ondanks hun beperking vaak zelfstandig met de trein reist. De speciaal voor deze groep ontwikkelde nieuwe online boekingsmogelijkheid werd positief ontvangen. Ook hadden ze een aantal goede praktische tips. Daar gaan we de komende
weken mee aan de slag in overleg met de Oogvereniging.
En hoe gaat het verder?
"Het nieuwe online boekingssysteem gaat dit voorjaar live. Ook aan andere Apps/tools voor reizigers met een beperking -bijvoorbeeld voor de aanvraag van assistentie op stations- wordt trouwens volop gewerkt. Daarnaast zijn het afgelopen jaar alle treinen van NS voorzien van zogeheten priority
seats voor ouderen, gehandicapten en bijvoorbeeld zwangere vrouwen. Bij stoelen met zo'n priority seat sticker gaat deze groep voor als het druk is. Verder krijgen alle nieuwe NS-treinen die er de komende jaren aan komen een schuiftrede bij de rolstoelingang. Als ProRail de perrons op de goede
hoogte heeft gebracht, kunnen rolstoelgebruikers zo bijna altijd zonder hulp deze treinen in en uit, aldus Mariska."
Meer weten?
Wil je meer weten over reizen met een beperking? Leer hier meer: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking.