NS legt grote spoorboekwijziging voor aan reizigersorganisaties
nsspecificaties2017v10b.jpg
nsspecificaties2017v10b.jpg
De nieuwe dienstregeling van NS is nog maar net ingegaan, maar er wordt al hard gewerkt aan de afronding van het spoorboekje voor 2017. Het treinschema gaat ingrijpend op de schop om zo de dienstverlening aan reizigers te verbeteren. Nagenoeg alle reizigers krijgen daarom te maken met kleinere
of grotere wijzigingen in hun treinreis. Traditiegetrouw legt NS de plannen in januari ter advies voor aan de reizigersorganisaties. Op 26 januari is het finale concept verstrekt aan deze organisaties, die in maart hun advies zullen geven.
Nieuwe infrastructuur
In december 2016, wanneer dienstregeling 2017 ingaat, komt veel nieuwe infrastructuur beschikbaar. Zo komen er op de route Schiphol-Lelystad sporen bij. Daarnaast werpen de werkzaamheden rond Utrecht hun vruchten af en zijn daar vanaf de nieuwe dienstregeling extra sporen beschikbaar. Hierdoor
kan NS meer treinen rijden en de overstappen verkorten, zodat reizigers volgend jaar nog sneller op de plek van bestemming zijn en over meer reismogelijkheden beschikken.
Meer treinen
In de nieuwe dienstregeling verdubbelt NS het aantal treinen tussen Schiphol en Flevoland. Op dat drukke traject gaan vier Intercity's per uur rijden. Hierdoor komen er meer treinen tussen Flevoland, de Amsterdamse Zuidas en de luchthaven Schiphol. Ook tussen Arnhem en Nijmegen gaan meer
Intercity's rijden. Tussen Breukelen en Amsterdam en tussen Wijchen en Nijmegen gaan vier sprinters per uur rijden. Tussen Den Bosch en Os en tussen Groningen en Assen rijden in 2017 in de spits vier sprinters per uur.
Kortere reistijd
Op een aantal routes wordt de reistijd korter. Zo zijn bijvoorbeeld op de trajecten Den Haag-Groningen/Leeuwarden en Zwolle-Roosendaal reizigers tot 6 minuten vlotter op hun bestemming. Doordat de trein Den Haag-Eindhoven niet langer over klassiek spoor, maar over de HSL gaat rijden, komen
reizigers tot 9 minuten sneller op hun bestemming.
Verder worden diverse aansluitingen verbeterd en komen er meer rechtstreekse verbindingen.
Vervolg
NS heeft de reizigersorganisaties om advies en suggesties gevraagd. Zodra deze verwerkt zijn, dient NS bij infrabeheerder ProRail de zogeheten capaciteitsaanvraag in. In augustus volgt daarvan de uitkomst, waarmee de nieuwe dienstregeling definitief is vastgesteld. Per 11 december 2016 gaat
het nieuwe spoorboekje 2017 in.