Ontwerp noordelijkste spoorlijn van Nederland gereed
(28-01-2016)
De provincie Groningen heeft de ambitie om meer reizigers per trein te laten reizen en minder per auto en wil daarom de bestaande treindienst van Groningen naar Roodeschool doortrekken naar de Eemshaven. Deze week heeft de combinatie Railinfra Solutions-Verebus het ontwerp van de nieuwe
spoorverbinding Roodeschool-Eemshaven definitief aan ProRail opgeleverd. Omdat delen van de spoorlijn buitendijks komen te liggen, hebben zij een innovatieve spoorconstructie op asfalt ontwikkeld, om zowel een goede spoorligging als de waterdichtheid van de dijken te garanderen.
Waddeneiland Borkum ontsloten
Het bestaande goederenspoor naar de Eemshaven wordt geschikt gemaakt voor reizigerstreinen en wordt doorgetrokken langs de schermdijk van de Eemshaven. Daar kunnen reizigers overstappen op de veerboot naar het Waddeneiland Borkum. Aan het eind van het spoor komt een nieuwe halte Eemshaven: het
nieuwe meest noordelijke station van Nederland, vanwaar mensen ook de schermdijk kunnen beklimmen om de Waddenzee te zien en te bereiken. Ook komt er een nieuwe halte bij Roodeschool.
Veiligheid en leefomgeving centraal
Railinfra Solutions (een samenwerkingsverband tussen Royal HaskoningDHV, Witteveen+Bos en DB International) heeft samen met Verebus het ontwerp gemaakt voor de benodigde aanpassingen en uitbreidingen van de railinfrastructuur. Dit ontwerp wordt door ProRail gebruikt in de aanbesteding aan
aannemers. Ter hoogte van de zeedijken heeft de combinatie een innovatieve spoorconstructie op asfalt ontwikkeld, om zowel een goede spoorligging als de waterdichtheid van de dijken te garanderen. Daarnaast werd de conditionering van de werkzaamheden verzorgd, waarbij is gekeken naar zaken als
geluidshinder, flora en fauna en vergunningen. Ook is het ontwerp gemaakt voor de overwegen en de treinbeveiliging op de spoorverbinding.
Buitendijkse spoorverbinding
De bureaus kijken tevreden terug op een mooi ontwerpproject. Projectmanager Martijn Cornelissen namens de combinatie: "Dit is de eerste volledig nieuwe spoorverbinding in Nederland sinds de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle en de eerste die deels buitendijks komt te liggen op een unieke
locatie. Wij zijn er trots op om betrokken te zijn bij dit interessante en veelzijdige project."
Het is de bedoeling dat de trein vanaf begin 2018 doorrijdt naar de Eemshaven.
+