Aanslagen Afvalstoffenheffing 2e halfjaar 2015
Eind januari valt de aanslag bij u in de brievenbus.
Eind januari valt bij de meeste inwoners van de gemeente Doesburg de 2e aanslag afvalstoffenheffing 2015 in de brievenbus. De aanslagen worden door TNT bezorgd. Bij de diftar betaalt u, naast het vaste bedrag, voor de maat van de container, het soort afval en het aantal keren dat de container
wordt geleegd. De aanslag afvalstoffenheffing wordt in beginsel twee keer per jaar opgelegd: de eerste aanslag over het tijdvak 1 januari tot en met 30 juni en de tweede aanslag over het tijdvak 1 juli tot en met 31 december.
De afvalstoffenheffing is een tijdvakheffing. Dit betekent dat deze belasting wordt geheven over de periode dat men feitelijk gebruik maakt van een zelfstandig particulier huishouden zoals een woning, appartement of een zelfstandig woongedeelte. Ten aanzien van dit particuliere huishouden is
de gemeente verplicht om de huishoudelijke afvalstoffen geregeld in te zamelen. Dit gebeurt in Doesburg op de data die aangegeven staan op de afvalkalender. Deze ontvangt u jaarlijks van Berkel Milieu. Mocht u (bijv. door verhuizing) slechts een gedeelte van het betreffende halfjaar van een
perceel gebruik hebben gemaakt, dan zal de aanslag ook uitsluitend dat gedeelte betreffen (tot en met de maand van vertrek).
Verwacht u een aanslag maar deze niet ontvangen
Alle gebruikers (huurders) van woningen (of woongedeelten) in Doesburg ontvangen een aanslag. Verwacht u een aanslag maar heeft u deze 5 februari nog niet ontvangen dan vragen wij u dit aan ons te melden. Zie contactgegevens onder het item "Nog vragen?". Wij zorgen dan dat u een kopie krijgt.
Verhuizing
Iedereen die gaat verhuizen is verplicht, binnen 5 dagen nadat men daadwerkelijk van adres verandert, hiervan de gemeente in kennis te stellen. De verhuisdatum bepaalt in principe de hoogte van het vastrechtbedrag en welke ledigingen moeten worden toegerekend aan de betreffende
belastingplichtige. De container hoort bij het huis(adres) en mag bij een verhuizing dus niet worden meegenomen. Dit geldt ook voor de pasjes behorende bij de ondergrondse containers.
Kwijtschelding
Wanneer u onvoldoende inkomsten heeft kunt u voor (gehele of gedeeltelijke) kwijtschelding in aanmerking komen. Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding hangt af van de hoogte van uw inkomen, een aantal vaste lasten en de samenstelling van uw huishouden. U kunt binnen zes weken na
dagtekening van de aanslag kwijtschelding aanvragen door middel van het invullen van een aanvraagformulier. Dit formulier is verkrijgbaar bij het Publieksbureau, Philippus Gastelaarsstraat 2. U kunt ook bellen: (0313) 481390. Of het formulier downloaden van internet: http://www.doesburg.nl/
Let op: kwijtschelding wordt in 2015 niet verleend voor de volgende gevallen:
* Meer dan 12 aanbiedingen van de 140 liter restafvalcontainer voor diftar 1 en diftar 2 samen.
* Meer dan 7 aanbiedingen van de 240 liter restafvalcontainer voor diftar 1 en diftar 2 samen.
* Meer dan 8 aanbiedingen van de 140 liter GFT afvalcontainer voor diftar 1 en diftar 2 samen.
* Meer dan 5 aanbiedingen van de 240 liter GFT afvalcontainer voor diftar 1 en diftar 2 samen.
* Meer dan 28 inworpen in de ondergrondse verzamelcontainer voor diftar 1 en diftar 2 samen.
Automatisch Incasso
Indien een machtiging tot automatisch incasso is afgegeven wordt het totaal verschuldigde belastingbedrag in 5 gelijke maandelijkse termijnen, ingaande een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet, van uw bank- of girorekening afgeschreven.
Indien het totaal verschuldigde belastingbedrag kleiner is dan EUR 30,00 of groter dan EUR 1.750,00 dan dient de belasting te worden betaald in een termijn, welke na twee maanden vervalt. In dat geval treft u een aangehechte acceptgiro aan.
Betalingstermijnen
Er is een betalingstermijn van twee maanden. Dit betekent dat u bij het aanslagbiljet een (aangehechte) acceptgiro aantreft. De belasting moet voor de aangegeven vervaldatum betaald worden. U wordt verzocht bij de betaling uitsluitend gebruik te maken van de aangehechte acceptgiro.
Gft- en restcontainer/ pasje voor ondergrondse container
De kosten vallen uiteen in een vast en een variabel bedrag. De vaste kosten zijn voor elk huishouden gelijk. De hoogte van het variabel deel is afhankelijk van het formaat (klein of groot) en de soort container (GFT of Rest) en het aantal keren dat u uw container aanbiedt of een afvalzak in de
ondergrondse container deponeert.
Het aanbieden van plastic in de daarvoor bestemde container of zak is gratis.
Belastingsoorten en tariefcodes op het aanslagbiljet
Afvalstoffenheffing Vastrecht. De belasting bedraagt per perceel per tijdvak
Tariefcode 1 : vastrecht EUR 52,70
Omschrijving : het betreffende perceeladres
Afvalstoffenheffing Variabel. De belasting bedraagt per lediging
Tariefcode 1 : Rest container, 240 liter (groot) EUR 10,80
Tariefcode 2 : GFT container, 240 liter (groot) EUR 3,90
Tariefcode 3 : Rest container, 140 liter (klein) EUR 6,30
Tariefcode 4 : GFT container, 140 liter (klein) EUR 2,30
Tariefcode 5 : Ondergrondse container (pasje) EUR 2,70
Kunststof container, 240 liter EUR 0,00
Grondslag : aantal ledigingen
Omschrijving : het betreffende perceeladres
Omwisseling van container/ extra container
Wanneer u uw grote container wilt omruilen voor een kleine, dan is dat gratis. Wilt u een kleine container omruilen voor een grote of een extra container hebben, dan kost dat EUR 62,00. U kunt hiervoor contact opnemen met de Afval-Informatie-Lijn van Berkel Milieu, telefoon (0575) 545 646,
bereikbaar op werkdagen van 9.00-12.30 en 13.00-16.00 uur. Ook met andere vragen over het diftar afval inzamelsysteem kunt u terecht bij de Afval-Informatie-Lijn.
Nog vragen?
Mochten er toch nog onduidelijkheden overblijven dan kunt u altijd
1. bellen (telefoon 0313 - 48 13 90),
2. het e-formulier op onze website invullen (klik hier),
3. een e-mail sturen aan info@doesburg.nl
4. of een bezoek brengen aan het Stadhuis, Philippus Gastelaarsstraat 2.
Doesburg, januari 2016