Bouw nieuwe gastanker met eerste duurzame scheepvaartlening

27 jan 2016

Anthony Veder heeft een lening van 66 miljoen euro gekregen voor de bouw van de Coral EnergICE, een gastanker varend op LNG en gecertificeerd onder ijsklasse 1A. De lening die door ABN AMRO is geplaatst bij Delta Lloyd kwam tot stand omdat de nieuwbouw van Anthony Veder voldoet aan de Clean Shipping Index gecertificeerd door Bureau Veritas. Bovendien scoorde de reder ook bovengemiddeld in een duurzaamheidstest van ABN AMRO.

ABN AMRO en Delta Lloyd zijn de eerste financiele instellingen die een dergelijke duurzaamheidsbeoordeling hebben uitgevoerd om in aanmerking te komen voor een lening. Daartoe ontwikkelde ABN Amro samen met Anthony Veder de zogenoemde Sustainable Shipping Framework. CEO van Anthony Veder Jan Valkier: "De opzet van dit raamwerk maakt het mogelijk om small scale LNG-tankers kosten- en energie-efficient in de markt door te ontwikkelen." Gust Biesbroeck, hoofd klantcontacten van ABN AMRO, zegt erg verheugd te zijn over deze financieringsconstructie met Anthony Veder. "Een bewijs dat deze reder duurzaam ondernemen onderschrijft en hiermee tegelijkertijd onze kernwaarden voor een maritieme industrie."

Small scale LNG wordt gedreven door de vraag naar schone energie in versnipperde en dunbevolkte gebieden. In Scandinavie verzorgt Anthony Veder dit soort transporten al jaren. De Coral EnergICE gaat varen voor Skangas, een dochteronderneming van het Finse gasconcern Gasum. Het schip wordt gebouwd door Meyer Werft in Duitsland. De nieuwe LNG-tanker gaat na oplevering een industriegebied in het hoge noorden van Finland van gas voorzien.

LNG is een veel schonere brandstof dan diesel. Het gebruik ervan elimineert de uitstoot van zwavel en fijnstof volledig en verminderd de uitstoot van stikstofoxiden (Nox) en CO2 met respectievelijk 90 en 20%. Voor de aanvoer van het gas is gekozen voor een boil-off systeem, waarbij de motor gas uit de laadruimte gebruikt in plaats vanuit speciale brandstoftanks.