Dijksma: taxibranche bespaart 10 miljoen euro door eenvoudigere regels
Nieuwsbericht | 27-01-2016 | 07:30
De taxibranche bespaart 10 miljoen euro aan administratieve lasten, omdat de regels in de taxiwetgeving sinds 1 januari 2016 eenvoudiger zijn geworden. Zo zijn ondernemers die een taxibedrijf hebben sinds dit jaar vrijgesteld van de eis van vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning voor het verrichten van taxivervoer. Voor taxichauffeurs blijft deze eis wel bestaan. Dit schrijft staatssecretaris Dijksma vandaag aan de Tweede Kamer. Ook laat zij weten dat vrijwilligers in het personenvervoer vanaf volgend jaar een hogere vergoeding kunnen krijgen voor hun inzet. Hiermee geeft staatssecretaris Dijksma innovatie en nieuwe technologie de ruimte.
Staatssecretaris Dijksma verhoogt de maximale jaarlijkse onkostenvergoeding voor vrijwilligersvervoer van 181 euro naar 1.500 euro per persoon - dit bedrag geldt nu al voor vrijwilligers in andere sectoren. Deze aanpassing is een van de acties om nieuwe vervoersinitiatieven en innovaties aan te moedigen.
Dijksma: "Vrijwilligers in het personenvervoer kunnen we goed gebruiken, want ze doen belangrijk werk. Zij zorgen er namelijk voor dat er ook vervoer mogelijk is op plekken waar taxi's en het OV niet langer beschikbaar zijn. Daar moet een redelijke vergoeding tegenover kunnen staan. Daarom wil ik af van het verschil tussen de maximale vergoeding voor vrijwilligers in het personenvervoer en vrijwilligers in andere sectoren."
Een appje in plaats van een bon
De aangepaste regelgeving biedt ruimte aan innovatieve diensten en nieuwe technologie. Wanneer mensen van tevoren een taxi bestellen, mag een chauffeur hun de informatie over de rit ook digitaal versturen. Zo kan de reiziger per app worden geinformeerd over het tarief voordat hij instapt, en achteraf via een e-mail worden geinformeerd over de gereden route. Het is in die gevallen niet meer nodig om een papieren ritbon aan de passagier mee te geven. In taxi's die alleen aan vooraf besteld vervoer doen tegen vaste prijzen per rit, hoeft ook niet langer een taxameter aanwezig te zijn.
Er mag al meer dan veel mensen denken
De afgelopen maanden is aan gemeenten, provincies, de taxibranche en belangenorganisaties gevraagd naar ideeen voor experimenten die de deur-tot-deurreis voor de reiziger nog beter kunnen maken, maar die binnen de huidige taxi- en OV regelgeving niet mogelijk zijn. De huidige regelgeving blijkt echter genoeg ruimte te bieden voor deze ideeen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het combineren van taxivervoer met goederenvervoer en het inzetten van autobusjes met geel kenteken door een school om hun leerlingen te vervoeren. Om meer mensen bekend te maken met deze mogelijkheden, is een online kennisplatform opgericht. Hier zijn concrete voorbeelden te vinden van wat er mogelijk is, en kunnen vragen en ideeen worden ingediend. Zo wordt op een eenvoudige manier meer ruimte voor nieuwe initiatieven gegeven.