Consument zoekt losse meubels in aantrekkende markt
TER AAR, 20160127 -- Na vele moeilijke jaren zit de verkoop van meubels weer in de lift. In 2015 steeg de omzet in de meubelindustrie met ruim 11%, en in 2016 wordt een stijging van nog eens 6% verwacht. Volle parkeerplaatsen bij de woonboulevards en toenemende bezoekersaantallen van meubelsites zijn het resultaat. Consumenten zoeken hierbij vooral grote, losse meubels, zo ondervindt woonwinkel Zitmaxx in het Zuid-Hollandse Ter Aar.
Meubelsets passé, grote eettafels en hoekbanken populair
Kocht men vroeger nog alle meubels in één set, tegenwoordig is dit niet meer zo. Dressoir, vitrinekast, tv-meubel en andere meubelstukken worden niet meer gezamenlijk, maar afzonderlijk van elkaar uitgezocht of gekocht.
“Meubels hoeven niet langer uit dezelfde serie te komen, als ze maar goed bij elkaar passen”, aldus Rob Brinks van Zitmaxx. “Dit lijkt deels vanwege economische redenen te zijn – losse elementen zijn immers voordeliger dan een set -, maar ook omdat consumenten graag een uniek, en zelfgekozen interieur samenstellen.”
Verder is er aanzienlijk meer vraag naar grote eettafels en dito hoekbanken. Comfort en een luxe uitstraling zijn populair. En als de ruimte het niet toelaat, wordt er soms zelfs voor één van beide gekozen; een grote woonkeuken met een extra lange tafel óf een hoekbank die ook als eetbank wordt gebruikt.
Crisis en kleuren
Tijdens de crisisperiode was er een enorme toename in vraag naar kleurrijke elementen en accessoires, die woonkamers opfleurden als continu aanwezige antidepressiva. Nu de economische situatie weer aantrekt, ruilen veel mensen de kleurrijke accessoires in voor minder opvallende sfeerbepalers. De vraag naar aardetinten, maar ook naar grijs en wit, trekt weer aan.
Voor meer onderzoeksresultaten, zie http://www.zitmaxx.nl/kennisbank/trends