Diplomatieke contactdagen 2016: Toespraak van Staatssecretaris voor ..
Datum: 25 januari 2016
De Belgische Buitenlandse Handel: een overzicht en vooruitblik
- - - Enkel het gesproken woord telt - Seul le prononce fait foi - - -
Pieter De Crem
[Inleiding]
Mijnheer de Voorzitter van het Directiecomite,
Messieurs et Mesdames les Ambassadeurs et Membres du Corps diplomatique,
Mesdames et Messieurs,
Vooreerst wil ik u van ganser harte welkom heten bij uw laatste loodjes van de dag. Hopelijk wegen deze niet, zoals het spreekwoord het voorschrijft, het zwaarst. Je vous souhaite la bienvenue. Blij dat ik u hier zo talrijk zie.
Ik weet dat onze federale diplomaten immers zeer populair en veelgevraagd zijn dezer dagen. En dat verheugt mij! Zeker vanuit mijn functie als Staatsecretaris voor Buitenlandse Handel.
Onze federale diplomaten zijn immers van fundamenteel belang als eerste contact in het buitenland voor onze eigen bedrijven maar ook voor buitenlandse ondernemingen die in Belgie willen investeren.
Om de positie van onze bedrijven, ons land, onze regio's en ja ook onze steden te versterken in het buitenland kan het belang van onze federale diplomatie niet genoeg onderkend worden, in het bijzonder op het vlak van economische diplomatie en buitenlandse handel.
Overtuigde voorstanders van een inclusieve aanpak en van een actief samenwerkingsfederalisme zijn zeer tevreden met het voortschrijdend inzicht dat er duidelijk over de partijgrenzen heen is over het belang en de rol van onze federale diplomatie.
Ik wens nergens naar te refereren, maar het is in deze politieke tijden nog altijd bon ton om hier en daar een Latijns spreekwoord te gebruiken. Wel, ik ga Seneca citeren: "Ignoranti quem portum petat, nullus suus ventus est". Vrij vertaald betekent dit dat als je niet weet naar welke haven je
vaart, er geen enkele wind gunstig is.
Laten we SCHOON SCHIP oftewel "tabula rasa" maken van allerlei kunstmatige tegenstellingen en werken aan een en hetzelfde doel: de omgeving creeren waarin we onze bedrijven beter kunnen promoten en onze export nog meer kunnen opvoeren.
[Show the Flag]
Excellenties, Dames en Heren,
Samen voor ditzelfde doel gaan is, in deze dagen nog meer dan anders, uiterst noodzakelijk. Hervormingen zijn immers noodzakelijk om ons land globalisatie-proof te maken in een hypercompetitieve omgeving zodat er niet opnieuw een lange, zware en barre economische periode op ons afkomt.
Globalisatie-proof wil zeggen dat ons land klaar moet zijn voor zowel de nationale, maar vooral internationale toekomst op verschillende vlakken: op het vlak van budget (de tax shift en de loonlastverlagingen), van de veiligheid (politie en defensie met de grote investeringsdossiers, maar
evenzeer de veiligheidsdiensten sensu stricto en natuurlijk ook de economische realiteit met onder andere de buitenlandse handel.
Een land dat zich enkele jaren in een bestuurlijke en/of economische dip bevindt, met andere woorden een land dat een bepaalde periode minder competitief is of minder concurrentieel is, ziet zijn positie weggekaapt worden door een resem andere landen.
Deze landen komen niet enkel uit onze directe omgeving zoals West-Europa, maar zij bevinden zich eveneens aan de andere kant van de wereld.
Ik denk dan vooral aan de landen met opkomende markten zoals China en India, maar ook nog altijd in de Verenigde Staten, Canada, ja zelfs Centraal en Zuid-Amerika. Het komt er dus op aan voortdurend concurrentieel te blijven en permanent de toekomst voor te bereiden.
Gaat het dan louter en alleen over budgettair of economisch globalisatie-proof te zijn? Helemaal niet. Situaties waarin het imago van ons land zwaar onder druk komt te staan en waarin de hele wereld met argusogen naar Brussel, en in het bijzonder Molenbeek, blijft kijken als was het een
vrijhaven voor terroristen, zijn nefast voor ons imago, ook voor ons economische imago. Een scenario, zoals onlangs in China, waar we bijvoorbeeld korte tijd op de zwarte lijst voor toeristische bestemmingen belandden, kunnen we immers missen als kiespijn.
Ik hoop samen met u dat we deze imagoschade de komende jaren niet zullen voelen in de investeringen in ons land. Buitenlandse investeerders houden uiteraard rekening met de economische omstandigheden, met de fiscaliteit, met de personeelskosten, met de snelheid waarmee ze vergunningen kunnen
ontvangen, ja zelfs met de mobiliteit (trouwens ook een fundamenteel probleem), maar ook met de stabiliteit en de veiligheid van de regio of het land waarin ze terecht komen.
Maar zoals eerder aangegeven, er is absoluut geen reden om het hoofd te laten hangen. Belgie is en blijft een sterk merk, met een absolute toegevoegde waarde voor onze bedrijven. En wellicht moeten we met zijn allen dat sterke merk wel offensiever uitdragen, all over the world.
Of om het, ik kan het soms niet laten, in een militair jargon te stellen: "we have to show the flag". We moeten er voor zorgen dat de Belgische driekleur, ook en misschien zelfs vooral economisch, overal in de wereld gekend en bekend is en fier kan wapperen.
Ik heb tijdens mijn zendingen in het buitenland vastgesteld dat Belgie hiertoe over een uitstekend netwerk beschikt: u allen als federale diplomatieke vertegenwoordigers van ons land samen met de gewestelijke handelsattaches, de vertegenwoordigers van de deelstaten, ereconsuls en de Kamers van
Koophandel. U allen werkt aan hetzelfde doel: onze belangen en die van onze burgers en bedrijven in het buitenland optimaal verdedigen. Mijn ervaring is dat in goede samenwerking, al deze actoren zich enkel wederzijds kunnen versterken.
[Politiek - Staatssecretaris voor Buitenlandse Handel]
Messieurs et Mesdames les Ambassadeurs et Membres du Corps diplomatique,
Mesdames et Messieurs,
Daarmee komen we stilaan aan bij mijn rol als verantwoordelijke voor Buitenlandse handel in deze geglobaliseerde wereld.
Als exportland bij uitstek zijn onze welvaart, tewerkstelling en welzijn immers in steeds sterkere mate afhankelijk van het buitenland.
Want vergis u niet: onze economische groei ligt in het buitenland. Het is nu eenmaal zovele keren groter dan onze interne markt, bij uitbreiding zelfs de Europese interne markt.
En laat nu net dat buitenland een gevaarlijke plaats te zijn verworden. Je hoeft geen topmanager te zijn om dit aan te voelen, maar het is een van de conclusies van het Wereld Economische Forum in Davos. En dat die wereld een gevaarlijker plek is geworden weegt op de vooruitzichten voor de
wereldeconomie, bij navraag van 1.400 CEO's van multinationals.
Een coherent en complementair ondersteuningsbeleid voor onze export door de federale regering en Gewesten, elk binnen zijn bevoegdheid, is dus meer dan ooit van groot belang.
Het regeerakkoord over de manier van samenwerken tussen het federale niveau en de gewesten is behoorlijk duidelijk. In ons land vormt het buitenlands beleid een samenhangend geheel waarin de verschillende beleidsniveaus op grond van toegewezen bevoegdheden complementair zijn en hun belangen
correct verdedigd moeten zien.
Het zal overigens niemand ontgaan zijn dat in het regeerakkoord uitdrukkelijk wordt gepleit voor een samenwerking tussen de deelstaten en de federale overheid waarbij deze laatste een ondersteunende rol vervult, wat niet hetzelfde betekent als ondergeschikte rol.
De herziening van (o.m.) het samenwerkingsakkoord met de deelstaatregeringen in verband met het statuut van de vertegenwoordigers van de deelstaten in de diplomatieke en consulaire posten van ons land is prioritair. Het akkoord moet dringend aangepast worden aan de institutionele
ontwikkelingen van de laatste jaren en decennia in Europees en Belgisch verband.
Ik zal ertoe bijdragen dat de herziening van dit akkoord snel tot een goed einde wordt gebracht met het oog op een optimale samenwerking met de Gewesten in onze posten in buitenland.
Deze regering wil nog meer dan voorheen investeren in efficiente overlegstructuren. Zo bijvoorbeeld engageert de regering zich tot het activeren en dynamischer maken van de Interministeriele Conferentie Buitenlands Beleid (ICBB).
De vraag is of en hoe ook specifiek voor buitenlandse handel kan worden geinvesteerd in een aangepaste overlegstructuur.
Wat betreft de federale Regering ben ik zelf als Staatssecretaris voor Buitenlandse handel het aanspreekpunt voor het bedrijfsleven in het kader van de export en til voor de eerste keer sinds lang de missies op tot het politieke niveau: business to business werd business to government.
Maar ook omgekeerd wil ik ook het aanspreekpunt zijn voor buitenlandse bedrijven in ons land.
In dit kader pleit ik er trouwens voor om in samenwerking met de regio's een database aan te leggen van buitenlandse studenten die aan onze Universiteiten en Hoge Scholen studeren. Bij hun afstuderen kunnen zij -uiteraard mits hun toestemming- worden gecontacteerd door onze ondernemingen. Op
die manier kunnen bedrijven die wensen te investeren in het buitenland op een snelle en makkelijke manier goed opgeleide mensen vinden die enerzijds ervaring hebben opgedaan over onze know how, maar anderzijds ook een perfecte gids kunnen zijn bij het veroveren van hun thuismarkt. De ervaring
leert immers dat een buitenlandse markt veel sneller kan worden bespeeld in samenwerking met lokale mensen; zij spreken perfect de taal, kennen het land en de gewoonten en zij genieten een groot vertrouwen bij de handelspartners.
Dames en Heren,
Ons land kent een van de meest open economieen ter wereld. De cijfers bewijzen dit.
Doordat Belgie slechts over een beperkte interne markt beschikt, wordt evidenter wijs een groot deel van de Belgische productie naar het buitenland geexporteerd.
In de loop der jaren is het klantenbestand van Belgie sterk gediversifieerd, waardoor het aandeel van Europa in de Belgische buitenlandse handel stelselmatig afnam ten voordele van de andere continenten. Nu het met de wereldeconomie iets minder goed gaat, zien we echter dat deze trend, waarbij
het aandeel van Europa verminderde ten voordele van opkomende economieen zoals o.a. Brazilie, Rusland, India, China en Zuid-Afrika, enigszins wordt teruggedraaid. In economisch onzekere tijden lijkt de Belgische export zich dus meer dan anders op de eigen Europese markt te richten.
Enige cijfers ter ondersteuning. De totale export van goederen vanuit de Europese Unie (EU-28) was tijdens de eerste 9 maanden van 2015 goed voor een bedrag van EUR 3.619,3 miljard. Belgie vertegenwoordigde hierin een aandeel van 7,4%, waarmee het binnen de EU de 6de belangrijkste exporteur
van goederen was. Duitsland nam de 1ste plaats in met 24,8%, voor Nederland (10,5%) en Frankrijk (9,4%).
Terwijl de Europese uitvoer (EU-28) tijdens de eerste 9 maanden van 2015 toenam met 5,3%, gingen de Belgische verkopen er tijdens deze periode slechts met 0,8% op vooruit. De export van Duitsland steeg met 7,1%, terwijl die van Nederland en Frankrijk met respectievelijk 1,3% en 5,0% groeide.
De totale import van goederen vanwege de Europese Unie (EU-28) bedroeg EUR 3.503,1 miljard na de eerste 9 maanden van 2015. Belgie vertegenwoordigde een aandeel van 7,2%, waarmee het de 6de belangrijkste importeur van goederen was. De eerste plaats werd wederom ingenomen door Duitsland met
20,2%, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (12,0%) en Frankrijk (10,9%).
Terwijl de Europese invoer (EU-28) tijdens de eerste 9 maanden van 2015 met 3,6% steeg, gingen de Belgische aankopen er tijdens deze periode met 1,3% op achteruit. De import van Duitsland en het Verenigd Koninkrijk vermeerderde met respectievelijk 4,2% en 9,3%, terwijl de groei van de Franse
invoer beperkt bleef tot 0,6%.
De Europese Unie neemt nog altijd het gros van de Belgische export voor zich. Tussen 2014 en 2015 is het aandeel van de EU toegenomen van 70,6% tot 71,8%. De tendens van enkele jaren geleden, waarbij het aandeel van de EU afnam ten voordele van opkomende economieen zoals Brazilie, Rusland,
India, China en Zuid-Afrika, is recent dus enigszins omgebogen.
Duitsland bleef onze voornaamste klant en dit dankzij een groei van de Belgische uitvoer met 0,4%. Op de tweede plaats komt nog steeds Frankrijk. De verkopen aan dit land namen met 1,5% af. De derde voornaamste afnemer blijft Nederland.
Met 24,8% van de totale export nam de sectie van de chemische producten nog steeds het leeuwendeel van de Belgische uitvoer op zich. Ten opzichte van 2014 zijn de verkopen met 7,2% toegenomen.
De export van deze sectie bestond voornamelijk uit `geneesmiddelen bestaande uit al dan niet vermengde producten voor therapeutisch of profylactisch gebruik' en `menselijke vaccins'.
Met een aandeel van 10,5% rangschikten de machines en toestellen (belangrijkste sub-secties: `luchtpompen, vacuuempompen en compressoren voor lucht of voor andere gassen', `automatische gegevensverwerkende machines en eenheden daarvoor' en `bulldozers, angledozers, egaliseermachines,...') zich
op de tweede plaats. De verkopen van deze productengroep stegen in 2015 met 5,3%.
Het transportmaterieel (belangrijkste sub-sectie: `automobielen en andere motorvoertuigen hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer') nam de derde plaats in met 10,4% en dit dankzij een toename van de verkopen met 1,4%.
De sectie van de minerale producten viel terug van de tweede naar de vierde plaats met een aandeel van 9,4% (-21,5%) van de totale Belgische uitvoer.
Deze achteruitgang was in grote mate het resultaat van de verminderde export van de sub-secties `aardolie en olie uit bitumineuze mineralen' en `aardgas en andere gasvormige koolwaterstoffen'.
De kunststoffen (belangrijkste sub-secties: `polymeren van ethyleen of propyleen' en `polyacetalen') vervolledigden de top vijf van de belangrijkste Belgische exportproducten.
Pour toutes ces raisons, je saisie chaque occasion `a accentuer ces points forts, et cela d'une maniere professionnelle bien elaboree.
[Missions `a l'etranger]
J'aimerais vous parler maintenant de la fac,on dont nous promouvions la Belgique `a l'etranger, c'est `a dire comment nous envisageons le regard vers l'etranger.
Nous realisons cela surtout en se rendant sur place `a la demande de nombreuses entreprises ou secteurs, se deplac,ant et nouer en maintenant des contacts et en accentuant nos atouts. Partout dans le monde, aussi bien chez les partenaires commerciaux traditionnels que dans de nouveaux pays ou
regions emergents ou nous sommes pas encore ou peu actif. Ou comme : Sometimes it doesn't matter what you know, it's about who you know.
Pour ceci, trois types de missions:
1. Missions economiques, presidees par SAR Princesse Astrid, Representente de SM le Roi Philippe. Rendement prouve aussi bien pour nos entreprises que pour les relations politiques et les relations commerciales bilaterales avec nos partenaires de commerce.
L'impact de la presence d'un membre de la famille Royale net peut etre sous-estime. Ce ne sont pas mes mots, mais le jugement favorable des chefs d'entreprise qui nous accompagnent `a ces missions.
Entretemps, il y a eu des missions princieres au Perou, la Colombie, la Malaisie et le Singapour, le Qatar et les Emirats arabes unis.
La derniere mission princiere s'est effectue au Canada, ou l'accent se portait sur l'energie, clean tech, ICT et logistique, infrastructure et l'industrie cinematographique.
La mission en Indonesie deroulera prochainement et plus tard dans l'annee au Texas.
2. Parallelement et en collaboration avec mon collegue des Affaires etrangeres, j'ai tenu fort plaidoyer pour l'ajout d'un volet economique `a chaque visite d'Etat officielle. Ce nouveau concept a ete implemente lors des visites d'Etat en Chine et en Pologne l'annee derniere.
3. En troisieme lieu, un nouveau type de mission: les missions concises et ciblees. Pas de visites "flash" mais des visites operationnelles liees `a des dossiers ou secteurs concrets.
Le but est d'aborder des problematiques et contentieux au niveau politique, d'intervenir dans des dossiers specifiques d'un nombre d'entreprises ou d'un secteur specifique. Soit "Business to Government", ou le systeme "business to business", qui concerne surtout la responsabilite des Regions.
Par l'intermediaire des secteurs economiques ou des entreprises qui prennent directement contact, mais aussi par les regions, les federations industrielles ainsi que l'Ambassade, je rec,ois les dossiers specifiques que sont ainsi traites. En d'autres termes, ces missions ont pour but de
rapprocher les entreprises dans les dossiers concrets et si ces derniers s'averent compliques de rapprocher les dossiers vers les ministres competents.
Il y avait entre autres des missions vers l'Inde, le Bresil, la Turquie, les Etats-Unis, l'Azerbaidjan, l'Israel, l'Iran et l'Afrique occidentale ou je me suis rendu en premier lieu au Burkina Faso et en Guinee, en collaboration avec le Ministre de la Cooperation au Developpement. Un nouveau
concept, liant le developpement economique `a la cooperation au developpement a rapidement porte ses fruits.
Etant donne que ce systeme ayant dej`a fait ses preuves dans certains pays tels que le Danemark et les Pays-Bas, je suis convaincu que ce procede n'est pas un `one shot'. Je dirais d'avantage que cela represente pas mal d'opportunites futures. Dans un deuxieme temps nous avons travaille au
Liberia et en Sierra Leone.
Mais la visite la plus suivie et le plus souvent rapportee par les medias devait etait sans doute a visite en Iran `a laquelle furent associes mon collegue Reynders ainsi qu'un certain nombre d'entreprises belges et ce en novembre 2015, peu de temps apres l'entree en vigueur de l'accord
nucleaire. On reconnait souvent l'importance d' un timing mais ici en l'occurrence ce fut d'autant plus vrai. Il faudra donc jouer des coudes pour faire du commerce avec l'Iran.
C'est la raison pour laquelle et ce en tant que pays exportateur par excellence et tenant compte de nos relations d'affaires historiquement etroites avec cet etat, nous devrions etre proactifs tout en agissant rapidement.
Avant les sanctions, l'ensemble des exportations belges vers l'Iran etait de 1 milliards d'euros. En 2014 ce chiffre etait tombe `a 320 millions d'euros. Ce serait une incroyable opportunite ratee si nous interdisons `a nos entreprises de ne pas saisir l'occasion qui leur est offerte.
Je vois dans la normalisation des relations entre l'Iran et la communaute internationale une excellente occasion pour les entreprises belges `a l'exportation.
En tant que premiere conclusion :
Quelle que soit la mission, nous avons toujours reussi de porter au plus haut sommet politique les entrepreneurs afin de defendre au mieux leurs interets.
`Business-to-Government', c'est notre raison d'etre, en tant que Secretaire d'Etat au Commerce exterieur ainsi que mon cabinet.
Et en matiere de `Business-to-Government', nous sommes toujours disponibles pour vous `to show the flag' afin de rendre plus fort la position belge sur la rose des vents du commerce exterieur.
Il est evidemment tres difficile d'exprimer les resultats de ces missions en chiffres economiques. Les rapports complets et objectifs de vous, nos ambassadeurs sur place, avec les evaluations de nos partenaires bilateraux sont toutefois tres positifs, aussi bien en ce qui concerne mon role en
qualite de Secretaire d'Etat, de meme que les resultats concrets de nos entreprises d'une part en concluant des contrats ou d'autre part en obtenant un acces direct aux niveaux requis.
Je tiens une fois de plus ici remercier vous toutes et tous, pour le soutien et l'accueil que vous nous avez reserves lors de ces missions.
[Finexpo, Credendo & la Societe Belge d'Investissement International]
Messieurs et Mesdames les Ambassadeurs et Membres du Corps diplomatique,
Mesdames et Messieurs,
Je voudrais insister sur ce que j'ai dej`a dit `a d'autres occasions. Le Groupe Credendo (Ducroire et ses filiales), Finexpo et la Societe Belge d'Investissement International devront pouvoir continuer `a disposer de ressources suffisantes, malgre les economies des prochaines annees, afin de
pouvoir soutenir de fac,on adequate l'internationalisation de nos entreprises.
Deux remarques ici. Premierement, on avait dit qu'afin de pouvoir faire face `a la concurrence croissante, la possibilite sera egalement examinee de fournir une assistance technique dans le cadre de projets d'investissements `a l'etranger. Et on a livre !
Le 15 janvier 2016 j'ai rec,u l'accord du Conseil des Ministres en application de l'accord gouvernemental afin d'ajouter l'assistance technique `a l'instrument Finexpo. Ceci est une bonne nouvelle pour les entreprises belges d'exportation qui, de cette fac,on, peuvent se distinguer de leurs
concurrents etrangers.
L'assistance technique dans le cadre de projets d'investissement comprend les services qui :
* contribuent `a la conception et `a la mise en oeuvre de projets d'investissement qui accroissent le stock de capital physique d'un pays en developpement ;
* font en sorte que le capital humain du pays concerne s'accroisse au moyen de transferts de technologies et de connaissances.
Ces services :
* Mettent en place une expertise dans le domaine de la mise en oeuvre de projets d'investissement dans la fonction publique, les travailleurs manuels et les employes du pays concerne
* Prennent la forme d`une formation technique, d'une fourniture d'avis et de soutien du personnel du pays donateur (administrateurs, techniciens, main d'oeuvre qualifiee)
Uniquement des entreprises belge peuvent faire recours `a cet appui. Les projets memes doivent se situer dans un pays en developpement et peuvent profiter d'un financement non relie ou d'un financement `a base commercial. Le client doit etre un organisme public.
Le financement maximal est fixe `a 1.000.000 Droit tirage special (1DTS = 1,28 euro le 13/01/2016) ou 3 % du montant de transaction, dont le plus bas des 2 montants s'applique comme seuil maximal.
Les depenses pour l'assistance technique peuvent etre pris en charge par Finexpo sous forme de don si toutes conditions formelles sont remplies et apres approbation administrative du dossier.
Dames en Heren,
Dit komt voor onze exporterende bedrijven geen dag te vroeg. Veel landen werden namelijk de voorbije jaren "middle income countries', waardoor het verlenen van een soft loan niet meer binnen onze mogelijkheden lag. Dit terwijl grote spelers en concurrenten, zoals bijvoorbeeld China, deze
landen wel nog soft loans of extra middelen afleveren.
Zo wordt het steeds moeilijker voor onze bedrijven om op te boksen tegen de concurrentie. Hieraan komt dit systeem van technische bijstand tegemoet. Ik mag u dus vragen om aandacht aan dit instrument te willen besteden, wereldwijd.
D'ailleurs, les nombreux projets mis en oeuvre avec un financement Finexpo sont tres apprecies par les gouvernements `a travers le monde. Et ces projets nous donnent une bonne visibilite. C'est un mecanisme qui convient et qui mene au succes dans pas mal de dossiers.
Ten tweede beloofden we in het Regeerakkoord om, samen met de Gewesten, de bedrijven beter wegwijs te maken in de veelvuldige ondersteuningsmogelijkheden door te zorgen voor een betere visibiliteit en leesbaarheid van de bestaande gewestelijke, federale, Europese en internationale
instrumenten.
Ik wil dan ook de internationalisering van onze bedrijven bevorderen door het wegwerken van een eventueel informatiedeficit en mogelijke handelsbelemmeringen. We passen hierbij de 4 I's toe: To Inform, To Introduce, To Intervene en To Promote our Image.
Hiertoe zullen onder andere volgende concrete maatregelen worden uitgewerkt:
* Optimaliseren van de draaischijffunctie voor Belgische bedrijven, bv via Trade Flash;
* Bedrijven informeren over (interne) financiele ondersteuningsmechanismen (bv Finexpo) en (externe) financieringsopportuniteiten;
* Promotie van handelsbevorderende MOU's voor pioritaire sectoren;
* Ondersteuning informeel netwerk EcoDip;
* Strategie opkomende markten en groeisectoren;
* Opvolging business-activiteiten in Brussel in het kader van EU-toppen en missies
[Agentschap Buitenlandse Handel]
Zoals iedereen hier weet levert het Agentschap voor Buitenlandse Handel een belangrijke meerwaarde aan onze export en ons imago. Maar zoals jullie eveneens weten, staat het Agentschap voor belangrijke budgettaire uitdagingen.
Samen met het Agentschap trachten we echter de nodige middelen te blijven voorzien, zodat de voortreffelijke werking van dit instituut kan worden verder gezet.
Alors que la dotation du SPF Affaires etrangeres representait un peu plus de la moitie du budget de l'Agence pour le Commerce exterieur en 2014, il verra sa part augmenter en 2016, jusqu'`a plus de deux tiers du total.
Les Regions ayant reduit en 2015 la totalite de leur dotation, et non uniquement la part destinee au financement des missions, l'Agence reste confrontee `a des problemes budgetaires.
Par consequent, l'Agence pour le Commerce exterieur a ete encouragee en 2015 `a chercher de nouvelles sources de recettes. L'ACE a contribue des 2015 `a l'organisation logistique et au volet economique de deux visites d'Etat des Souverains belges `a l'etranger par an, ce qui a represente une
premiere source de revenus. Le lancement du projet Trade4U a egalement genere de nouveaux revenus. Il entre dans mes intentions d'elargir ce reservoir.
En outre, le Ministre en charge de la Loterie Nationale a accede `a la demande du Secretaire d' Etat au Commerce exterieur d'octroi d'une subvention de 250 000 EUR `a l'Agence par la Loterie Nationale.
Enfin, j'ai demande au gouvernement d'appliquer la pleine indexation de la subvention federale `a l'Agence, tel que prevu par l'accord de cooperation qui a cree l'Agence pour le Commerce exterieur. Compte tenu des contraintes budgetaires, ce montant n'a pas encore ete inscrit pour 2016.
Zoals u hoort, de financiering van het Agentschap zal nog voeten in de aarde hebben, maar er wordt onophoudelijk aan gewerkt.
Ten slotte zal de applicatie Trade4U verder worden ondersteund en uitgewerkt, onder meer door een 3e grootschalig seminarie naar de bedrijfswereld toe. Maar ook jullie steun om deze belangrijke export-tool te blijven voeden met informatie, wordt ten zeerste geapprecieerd. Hier wil ik jullie
allen ook met aandrang vragen om in al jullie contacten met de bedrijfswereld de applicatie Trade4U te vermelden en te promoten. Een belangrijke taak is hier dus voor u weggelegd.
[Les Chambres de Commerce et les Business Clubs]
Le Gouvernement, ensemble avec les Regions, appuie financierement les Chambres de Commerce en Belgique et `a l'etranger et les Business Clubs. Le gouvernement federal appuie le fonctionnement de ces Chambres et les Regions, `a leur tour, appuient les projets qui organisent ces Chambres.
Au cours de 2015, le Gouvernement Flamand a decide d'abandonner cette methode et de developper leur propre technique de financement. A ce moment, en absence d'une concertation prealable, il n'est pas clair quelle technique de financement les autres regions vont utiliser `a l'avenir.
Quand le gouvernement connaitra les techniques de financement de toutes les regions, les objectifs, le fonctionnement et les criteres d'appui seront revises en concertation avec les Chambres de Commerce et les associations enumerees ci-dessus. Cette occasion servira egalement `a simplifier les
procedures.
Pendant cette periode transitoire, le gouvernement continuera `a soutenir le fonctionnement des Chambres de Commerce en Belgique et `a l'etranger et les Business Clubs.
[Conclusie]
Messieurs et Mesdames les Ambassadeurs et Membres du Corps diplomatique,
Mesdames et Messieurs,
Pour en conclure,
Ik zou samenvattend willen besluiten met mijn 5 prioriteiten voor Buitenlandse Handel:
1. De gewestelijke export-initiatieven verder ten volle ondersteunen.
2. Het instrumentarium op federaal niveau voor exportfinanciering blijven actualiseren en verder verfijnen waar nodig.
3. De belangen van onze bedrijven en het economische middenveld op internationaal niveau verdedigen.
4. Indien sancties of onverwachte crisissen onze handel treffen, samen met alle betrokken instanties coherente initiatieven naar het bedrijfsleven toe uitwerken.
5. Aandringen op die aspecten in de multilaterale onderhandelingen die aansturen op handelsvereenvoudiging.
Via deze vijf prioriteiten wil ik mij blijvend inzetten om het investerings- en consumentenvertrouwen te blijven bevorderen en tegelijkertijd de financieringscontext voor ondernemers te verbeteren.
Sleutelwoorden bij dit beleid zijn transparantie, overleg, flexibiliteit, professionaliteit en aanpassingsvermogen. Om het uiterste uit mijn bevoegdheden te kunnen halen, heb ik jullie allen nodig. Vandaar hier vandaag nogmaals mijn verzoek om elke gelegenheid ten baat te nemen om me de
uitdagingen in uw specifieke sectoren mee te delen. Zodoende dat we samen kunnen werken aan oplossingen en nieuwe opportuniteiten.
Ik ben zeer benieuwd naar uw meningen en visies hieromtrent en dank u allen voor uw aandacht.
Pieter De Crem
Staatssecretaris voor Buitenlandse Handel