Stadsbewoner jaagt nieuwe economie aan
MVO Nederland lanceert nieuwe community TwentyOne
TwentyOne is een online en offline netwerk van bedrijven, overheden en burgers die samen draagvlak, slagkracht en innovatie bundelen om tot oplossingen te komen voor complexe stedelijke vraagstukken. MVO Nederland lanceert dit netwerk van “changemakers” als follow up van het IMVO netwerk Duurzame Stedelijke Ontwikkeling, dat bestaat uit Nederlandse MKBers die met duurzame innovaties bijdragen aan internationale stedelijke vraagstukken.
Steden zijn hét domein van grote maatschappelijke vraagstukken. De overheid kan deze niet alleen oplossen. Burgers, bedrijven en overheden zullen hierin moeten samenwerken. Zo werkten initiatiefnemers als ingenieursbureau Arcadis tijdens het Nieuwjaarsevent van MVO Nederland in een zogenaamd Ambitielab samen aan de vraag hoe stakeholders te betrekken bij het uitstootvrij maken van Amsterdam ZuidOost. Resultaat van de Ambitielab: " De technologie, zoals warmtenetten, zonnepanelen en elektrisch rijden, is er al lang en is ook economisch haalbaar. Wat er nog mist, is een lokale partij die het gaat organiseren en oplossingen met elkaar in verbinding brengt. Tijdens het Ambitielab kwamen we op het idee van een “marktmeester’ , die niet alleen verantwoordelijk is voor het regelen en organiseren, maar ook voor het investeren en het lange termijn rendement.“, aldus Programma manager duurzaamheid Niels van Geenhuizen.
TwentyOne richt zich niet alleen op grote bedrijven, maar juist ook op de innovatieve MKBer. Ondernemer Kees Meijnen van Stiels straatmeubilair over TwentyOne: “We hebben alle techniek en organisatie-kennis in huis om een fietsparkeer-service in te richten op A-locaties in steden waardoor gebruikers makkelijk het centrum in komen. We willen de service samen met horeca, winkeliers en overheden neerzetten zodat iedereen er profijt van heeft. Op het nieuwjaarsevent hebben we geconstateerd dat we een kleine pilot in een afgebakend gebied moeten uitrollen en een gemeenteoverheid moeten laten meekijken met dit experiment. Al doende en in dialoog kunnen we dan de juiste randvoorwaarden cocreeren om dit initiatief tot succes te maken. Wij hopen dat TwentyOne dit proces mede kan facilteren.”
Holland, a sustainable urban delta
Nederland is trots op haar expertise rondom het duurzaam en slim inrichten van urbane gebieden en wil dit “erfgoed” graag exporteren via de campagne “Holland, a Sustainable Urban Delta”. Maar hoe kunnen we ervoor zorgdragen dat we met deze expertise ook echt een deuk in een pakje boter slaan? Hoe ondersteunen we de Nederlandse ondernemer om impact te creëren in steden en hoe kunnen we handelsmissies hierbij nog effectiever inzetten? Ook dit is een aandachtsgebied van TwentyOne.
Kampala
Zo werkt TwentyOne samen met het IMVO Netwerk Stedelijk Ontwikkeling van MVO Nederland aan de slimmere inrichting van een marktgebied in Kampala. Architecten, planologen, ondernemers en de lokale overheid werken samen aan een circulaire inrichting van de marktplaats door bijvoorbeeld het groene afval van de marktplaats te benutten voor mest of biogasinstallaties. Ook zijn de handelsstromen van versgoed in kaart gebracht. Hierbij wordt gekeken naar de opzet van een wholesale markt in een lege markthal net buiten het centrum. Hier kunnen de Oegandese boeren veel makkelijker heen met hun producten en bespaart ze een tripje naar het stadcentrum waar zich nu de wholesalemarkt bevindt. Dergelijke oplossingen dragen bij aan een enorme vermindering van de CO2-uitstoot en het complexe mobiliteitsvraagstuk in Kampala.
Bandung
Hoe kan de Indonesische textiel industrie vanuit haar core-business een rol spelen in het tegengaan van zware vervuiling en het leefbaar maken van de omliggende kampongs in Bandung? Met dit vraagstuk is een Nederlandse architect, Mo Smit van Cococan, aan de slag gegaan en is gekomen tot het initieren van een zogenaamde Fashion Village Lab. Met hulp van TwentyOne kijkt ze nu samen met de grote textiel merken en textiel bedrijven in de omgeving naar nieuwe circulaire businessmodellen: Hoe kan bijvoorbeeld upcycling van textielafval, of herintroductie van bamboe en indigo niet alleen de industrie een boost geven, maar ook waarde creeren voor de directe leefomgeving. Lees meer over hun uitdaging op de TwentyOne community.
Wat kan jij doen?
Heb je een uitdaging of oplossing voor jouw eigen of een andere stad? Maak een profiel aan op twentyone.futureproof.community en vind partners om jouw missie een stap verder te brengen of bezoek een van onze events.
Over Ambitie 2020
Nederland wereldvoorbeeld van een circulaire en inclusieve economie. Een economie die klimaatneutraal is. Waarin afval niet meer bestaat. Waarin ieder talent telt en meedoet. En waarin bedrijven niet alleen naar zichzelf kijken, maar naar de hele keten. Dat is de nationale ambitie van het Nederlandse bedrijfsleven waardoor onze economie sterk, sociaal en concurrerend blijft. MVO Nederland wil met Ambitie 2020 bedrijven helpen om deze ambitie waar te maken. Twentyone draagt bij aan het realiseren van deze ambitie.
Over MVO Nederland
MVO Nederland inspireert, verbindt en versterkt bedrijven en sectoren om steeds verdergaande stappen te zetten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). ‘Samen toekomst creëren’ is het motto van deze nationale kennis- en netwerkorganisatie. Haar ambitie is dat het Nederlandse bedrijfsleven wereldwijd wordt gezien als een inspirerend voorbeeld van MVO en duurzaamheid. Met meer dan 2.000 bedrijven en organisaties - uit alle sectoren variërend van MKB tot multinational - is MVO Nederland het grootste nationale MVO-bedrijvennetwerk in Europa.
Sinds de oprichting in 2004 is de organisatie uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen. MVO Nederland ondersteunt hen met praktische tips, kennisdossiers, praktijkvoorbeelden, trainingen en branchespecifieke of themagerelateerde netwerken. In Ambitie 2020 verenigt MVO Nederland de gezamenlijke ambities van vooruitstrevende Nederlandse bedrijven op weg naar een circulaire en inclusieve economie. www.mvonederland.nl
MVO Nederland inspireert, verbindt en versterkt bedrijven en sectoren om steeds verdergaande stappen te zetten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). ‘Samen toekomst creëren’ is het motto van deze nationale kennis- en netwerkorganisatie. Haar ambitie is dat het Nederlandse bedrijfsleven wereldwijd wordt gezien als een inspirerend voorbeeld van MVO en duurzaamheid. Met meer dan 2.000 bedrijven en organisaties - uit alle sectoren variërend van MKB tot multinational - is MVO Nederland het grootste nationale MVO-bedrijvennetwerk in Europa. Sinds de oprichting in 2004 is de organisatie uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen. MVO Nederland ondersteunt hen met praktische tips, kennisdossiers, praktijkvoorbeelden, trainingen en branchespecifieke of themagerelateerde netwerken. In Ambitie 2020 verenigt MVO Nederland de gezamenlijke ambities van vooruitstrevende Nederlandse bedrijven op weg naar een circulaire en inclusieve economie.
Femke Hulsenbek
Communicatie
06 4131 8778
MVO Nederland
Nieuwekade 9 3511 RV Utrecht
mvonederland.nl