`Sterk op School` biedt kansen aan kinderen op regulier voortgezet o..


Geplaatst: 25-1-2016

Wethouder Elly van Wageningen van Onderwijs heeft een bezoek gebracht aan een van de vijf scholen voor voortgezet onderwijs in Lelystad, De Rietlanden, om te zien hoe de samenwerking tussen de medewerker Sterk op School en het Ondersteuningsteam (OT) wordt vormgegeven.

Wethouder Van Wageningen woont een mentorles bij

Passende ondersteuning

Het project Sterk op School is sinds kort ingevoerd in het voortgezet onderwijs in Lelystad en heeft tot doel om leerlingen met een hulp- of ondersteuningsvraag met passende ondersteuning regulier onderwijs te laten volgen. Dat gebeurt in het kader van Passend Onderwijs.

Verbinding

De medewerker Sterk op School zoekt bij een hulp- of ondersteuningsvraag van een leerling de verbinding tussen de leerling, de ouders, de onderwijsmedewerkers en de Jeugdhulpmedewerkers binnen het Ondersteuningsteam. Gezamenlijk wordt gezocht naar passende oplossingen en ondersteuning voor de
leerling, zodat hij of zij binnen het regulier onderwijs les kan volgen. Dit is nodig omdat scholen nu werken volgens het principe Passend Onderwijs, waarbij zoveel mogelijk kinderen die eerder naar speciaal onderwijs werden verwezen, nu een passende plek krijgen binnen het regulier onderwijs.

Kennis en ervaring

Binnen De Rietlanden is een Ondersteuningsteam werkzaam dat bestaat uit een medewerkster vanuit de methode 'Op de rails', een orthopedagoog, een medewerkster Sterk op School, een Jeugdpreventiemedewerkster (van Welzijn Lelystad) en een ambulant medewerkster. De ambulant medewerker is de
onderwijsmedewerker nieuwe stijl (ONS), die specifieke kennis en ervaring heeft vanuit het speciaal onderwijs. Dit Ondersteuningsteam werkt nauw samen met de mentoren van de klassen. Een medewerkster van het team vertelde de wethouder over een casus om uit te leggen hoe het Ondersteuningsteam
te werk gaat: 'We noemen haar Myriam'.

'We noemen haar Myriam'

Myriam was een rustig meisje, dat de eerste klas binnenstroomde. Zij werd op de basisschool gepest en had grote leerachterstanden. Omdat Myriam opviel bij de docenten in de les, werd zij geobserveerd. Zij bleek een zeer afwezig meisje te zijn, dat niets mee leek te krijgen uit de les. Er werd
overleg gevoerd met de mentor om te onderzoeken hoe Myriam meer van de les mee zou kunnen krijgen en er werd afgestemd met de ouders. Myriam werd vooraan gezet in de klas, een klasgenoot werd haar maatje en ze ging naar een huiswerkklas binnen de school. Ook werd er een co-mentor aangewezen,
die haar begeleiding goed in de gaten hield.

Goede afstemming

Toch bleef Myriam veel onvoldoendes halen en haar werktempo lag laag. Ze wist zelf niet hoe ze het aan moest pakken, daarom kreeg Myriam ondersteuning bij het leren van toetsen en ze kreeg extra tijd om haar toetsen af te maken. Bij de jeugdpreventiemedewerkster viel Myriam op, omdat ze een
enorm kwetsbare uitstraling had. Uit gesprekken die zij voerde met Myriam bleek dat er een zorgelijke thuissituatie was. De medewerkster Sterk op School zocht naar mogelijkheden om de verbinding tussen thuis en school te versterken. Zo kwamen de ondersteuningsvragen binnen het gezin ook onder
de aandacht en werd er contact gelegd met het Sociaal Wijkteam voor ondersteuning binnen het gezin. Intussen was er een goede afstemming met de mentor. Er werd een nieuwe IQ-test afgenomen bij Myriam. Hieruit bleek dat het leren voor haar inderdaad een probleem opleverde. Myriam ging naar een
lager niveau, dat beter bij haar paste. De ondersteuning voor Myriam kon volledig binnen De Rietlanden geregeld worden, zo werden er met de docenten afspraken gemaakt over wanneer Myriam wel of niet zou deelnemen aan de lessen en hoe zij haar toetsen ging maken. Hier was zij enorm bij gebaat.

Ondersteuning in de klas

Ondersteuning zoals bij Myriam wordt in voorkomende gevallen geboden op school. De Rietlanden heeft momenteel 1.283 leerlingen op school, waarvan er jaarlijks circa 90 leerlingen ondersteuning krijgen van een of meerdere medewerkers van het ondersteuningsteam. Naast persoonlijke ondersteuning
voor leerlingen met een hulp- of ondersteuningsvraag biedt Sterk op School ook ondersteuning in de klas. De wethouder nam samen met de orthopedagoog uit het Ondersteuningsteam een kijkje in een klas, die bij leraren bekend staat als een klas die erg druk kan zijn. Bij onvoldoende structuur en
duidelijkheid worden de kinderen erg druk en lichamelijk en respecteren daarbij elkaars grenzen niet. De wethouder kwam binnen tijdens een mentorles, die dit keer over de verschillen tussen mannen en vrouwen ging. De mentor speelt een belangrijke rol in de begeleiding van deze klas. Zij had
met de klas strikte afspraken gemaakt over gedrag en het respecteren van elkaars grenzen. Deze afspraken stonden als leefregels genoteerd op het schoolbord. Bij het niet houden aan de afspraken volgen er maatregelen. De klas was inmiddels al een paar maanden op weg sinds het begin van het
schooljaar en het ging al een stuk beter; de leerlingen hielpen elkaar herinneren aan de afspraken en zij deden veel beter mee in de les. De aandacht van het Ondersteuningsteam blijft wel uitgaan naar deze klas. Met de mentor en de docenten is zo nu en dan overleg over de vorderingen en worden
gezamenlijke afspraken gemaakt. Ook de ouders worden bij de klas betrokken, zij zijn expert van hun eigen kind en hebben waardevolle bijdragen.

Terugblik op het bezoek

Na afloop praatte wethouder Van Wageningen na met de leden van het Ondersteuningsteam, zij was onder de indruk van wat zij gezien had: "Bij het bespreken van de casus raakt het me hoe moeilijk sommige kinderen het hebben. Wat is het fantastisch dat er dan een Ondersteuningsteam binnen de
school is en de ouders erbij betrokken worden. Het is mooi om te zien dat het nu toch lijkt te lukken voor Myriam om haar opleiding te doen op het reguliere voortgezet onderwijs. Ook de begeleiding van een klas waar het niet zo soepel loopt, is hier goed opgezet. Complimenten voor het team en
de mentoren die zich zo inzetten voor de leerlingen. Het is belangrijk dat kinderen op een reguliere school onderwijs kunnen volgen, zo nemen zij deel aan de maatschappij, zijn zij geen uitzondering en leren zij vaardigheden aan die later ook van belang zijn als zij een beroep gaan
uitoefenen."

De SGL, ISG Arcus, Groenhorst Lelystad en De Steiger hebben ook een Ondersteuningsteam en werken volgens het principe Sterk op School. Zo krijgen zoveel mogelijk kinderen de kans om binnen het reguliere onderwijs hun diploma te halen.