RBS start nieuw programma online retailing

De Retail Business School van Stenden Hogeschool biedt per september 2016 een variant van de duale opleiding Small Business & Retail Management aan op het gebied van online retailing.

De Retail Business School speelt met het initiatief in op het feit dat online winkelbedrijven hun vacatures lastig kunnen invullen. Het programma is tot stand gekomen in samenwerking met de branche organisatie voor online retailers Thuiswinkel.org, die in september melding maakte van een groot

tekort aan hoger opgeleide professionals. Woensdag 20 januari is het online retailing programma officieel erkend en gecertificeerd door deze branche organisatie.

Het programma biedt volgens Thuiswinkel.org een brede basis op het gebied van online retailing die door het duale onderwijsconcept direct in de praktijk is toe te passen.

In de branche online retailing zijn bedrijven actief zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp en vele andere internetwinkels. Naast deze online retailers hebben de meer offline opererende winkelbedrijven veelal webshops als extra verkoopkanaal toegevoegd.

Duale variant van Small Business & Retail Management

Het nieuwe programma online retailing, gaat eerst van start als een duale variant van de studie Small Business & Retail Management, waarna in 2017 een voltijds variant volgt. Studenten werken in de duale online retailing studie bij online retailbedrijven en werken voor en met de werkgever aan

opdrachten. Tijdens de studie ontwikkelen studenten zich binnen hun bedrijf tot bijvoorbeeld: e-commerce manager, online marketeer, social advertising marketeer, search engine marketeer, cross selling marketeer, campagne manager, merchandise manager, brand specialist, brand manager etc.

Online retailing voorziet in groeiende behoefte aan hbo gekwalificeerd personeel

De e-business sector is een belangrijke aanjager van de Nederlandse economie, maar bedrijven ondervinden steeds meer problemen bij het vervullen van vele vacatures op hbo niveau. De online aankopen vertegenwoordigen een online omzet van EUR 11,35 miljard, verdeeld over producten en diensten.

Nederlandse consumenten hebben in de eerste drie kwartalen van 2015 in totaal 100,44 miljoen online aankopen gedaan. De online aankopen stegen met 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online

consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org.

Door samen te werken met de branche wil de Retail Business School van Stenden het gewenste kennisniveau in bedrijven versterken en talent een kans bieden op een loopbaanperpectief bij online retailers.